Når jeg afspiller videoer, bliver alle bevægelser vist rykvist.
Videoen standser ikke, men det ser ud, som om der bliver vist alt for få billeder i sekundet, så fx døre der åbnes eller mennesker der bevæger sig, foregår i flimrende ryk. Kamerabevægelser og rulletekster ser også rykvise ud, og det er mægtigt distraherende.
Problemet er det samme, uanset om jeg ser video via streaming på fx DR eller YouTube eller via forskellige afspillere som fx VCL eller Mac'ens indbyggede DVD Player. Jeg har prøvet en hel håndfuld forskellige afspillere, og det gør ingen forskel.
Min computer er en MacBook Air M2 fra 2022 med Apple M2 chip og styresystemet er det nyeste, Tahoe 26.5.1. Jeg tror, det blev værre, da jeg opdaterede til Tahoe, men jeg har prøvet at nedgradere til det forrige styresystem, og problemet er der også der, i mindre omfang. På min forrige Mac-computer, en iBook fra 2024, er det samme problem, men her er det mindre grelt. Jeg har også en gammel iBook fra 2004, og her vises alle bevægelser flydende, som de skal.
Jeg har prøvet at spørge en kunstig intelligens (selvom det belaster miljøet, sorry), og den foreslog mig en lang række ting, bl.a. at ændre skærmens refreshment rate, men der er er ingen mulighed for dette i min computers indstillinger. Da andre ændringer gjorde heller ingen forskel.
Jeg prøvede at spille videoer på en vens computer, en MacBook Pro fra 2022, og den viser også bevægelser rykvis.
Jeg var inde i en Humac-butik og foreholde dem problemet, og ekspedienten kunne godt se, at den var gal. Han tilbød mig at sende den på værksted og advarede mig om, at det godt kunne blive lidt dyrt. Han mente, at det var skærmen, den var gal med. Det er jeg dig ikke helt overbevist om, og inden jeg bruger en masse penge på en ny skærm, vil jeg gerne være sikker, så nu spørger jeg her:
Er der andre, der har iagttaget, at skærmen på nyere mac-computere viser bevægelser rykvis?
Og er der nogen, der ved, hvad det skyldes og om man kan gøre noget ved det?
Siger du at alt video vises rykvis på både din og din kammerats maskine?
Normalt vil jeg foreslå at tjekke om noget hænger i aktivitetsovervågning eller som den nemmere løsning, prøve en genstart.
Men hvis din kammerats maskine også hakker, hvad er så fælles. Er det samme netværk? er det samme lokale video-fil
Prøv at slå 'Privat Datatrafik' fra, det hjalp hos mig.
Tak fordi du svarer.
Ja, netop, problemet er det samme på både min og min kammerats maskine, og også i mindre grad på min forrige mac fra 2014.
Alle de omtalte maskiner har været genstartet mange gange, og problemet er det samme. Det har været der i måneder.
Ang. hvad der er fælles:
På min egen computer – som sagt Macbook Air M2 med Tahoe 26.5.1 – har jeg prøvet at afspille mange forskellige fysiske dvd'er og ISO-filer med forskellige programmer som Apple DVD Player, VLC og IINA, samt at streame via youtube og DR TV. Resultatet er det samme uafhængigt af program, videofil og streamingplatform.
På min kammerats computer – en Macbook Pro med det forrige styresystem, Sequoia – har jeg prøvet at afspille en anden ISO-fil i VLC og en fysisk DVD i Apple DVD Player, begge med samme hakkende resultat. Det var i øvrigt en anden ISO-fil og en anden fysisk DVD end dem, jeg brugte på min egen computer.
Så det mest fælles er nok, at alle de nævnte computere er Macbooks
Hvordan tjekker man, om noget hænger i aktivitetsovervågning?
@Gorm Jørgensen: Tak for dit svar, det lyder lovende.
Hvor slog du 'Privat Datatrafik' fra? Er det det, der hedder 'Private relay' i iCloud? For det er nemlig allerede slået fra på min computer.
Ja det er det det heder på engelsk.
Prøv at søge på Google: movie lag macbook
Tak. Jeg kan se på søgeresultaterne, at der vist er et generelt problem med flimrende/hakkende videoer på MacBook uanset om det er streamin eller lokale filer. Jeg prøver mig frem.
JesperJdag skrev:Har du en online video du kan linke til, som udviser problemet?Tak. Jeg kan se på søgeresultaterne, at der vist er et generelt problem med flimrende/hakkende videoer på MacBook uanset om det er streamin eller lokale filer. Jeg prøver mig frem.
Jeg oplever ikke problemer med hakkende video på min M1 Macbook Air, med mindre der er netværksproblemer.
Tillykke, PallMei!
Det tog sin tid, men så lykkedes det.
Hvordan er stemningen så?
:0)