Hej
Skærmen på min iPhone 12 er begyndt at drille. Nogle gange kan jeg ikke få skærmen aktive. Den bliver ved at være sort. Jeg er nervøs for at jeg pludselig slet ikke kan komme i forbindelse med den.
Har kigget på iPhone Air og 17.
Koster næsten det samme hos Elgiganten.
Jeg har et familiemedlem der stod og skulle vælge mellem iPhone Air og iPhone 17 for en måned siden, valget blev kogt ned til at batteritiden og højtaleren er bedre på iPhone 17.
Tag inden om en butik og prøv at holde telefonerne i hånden, så tror jeg dit valg bliver lettere. Mit forslag er i hvertfald at lytte til iPhone Air, med mindre du altid bruger hovedtelefoner for lyd og samtaler på telefonen, for selv ekspedienten i butikken blev overrasket over hvor dårlig den lød i forhold alm iPhone.
Det vil jeg prøve.
Nu bruger jeg aldrig telefonen til musik, kun til snak.
Men derfor skal lyden alligevel være til at leve med.
Medmindre det er vigtigt for dig med et avanceret kamera, altså mere end én linse, så ville jeg nok gå efter en 16e/17e. Vi bruger 16e og senest 17e som std. iPhone på mit arbejde, det er fine telefoner, knap så avanceret kamera og skærme som på 17/17 Pro men også til en noget mere overkommelig pris og hastighed m.v. føles stadig meget tæt på 17'eren.
Nå min 15 Pro skal skiftes, forhåbentlig først om en del år, så er jeg næsten helt sikker på det bliver med den e-model der er på markedet der, jeg har indset at, ihvert fald Pro modellerne, er rent over-kill for mig.
Er det denne:
https://www.elgiganten.dk/product/mobil-tablet-smartwatch/mobiltelefon/iphone-17-5g-smartphone-256gb-sort/982749
Eller er det denne:
https://www.elgiganten.dk/product/mobil-tablet-smartwatch/mobiltelefon/iphone-17e-smartphone-256gb-sort/1054966
Det er sidstnævnte link som er iPhone 17e til ca. 5500 kr. Og som Carsten skriver er der penge at spare hvis du ikke går op i kamera og skærm.
Dobbelt post..
alha grafisk skrev:Eller er det denne:
https://www.elgiganten.dk/product/mobil-tablet-smartwatch/mobiltelefon/iphone-17e-smartphone-256gb-sort/1054966
Denne er nok den jeg selv ville vælge, den giver efter min mening rigtigt meget for pengene. Jeg har haft en del 16e/17e i hånden på mit arbejde (vi har ca. 17.000 iOS enheder og ca. 7000 Samsung enheder i "butiken") og synes bestemt det er fine telefoner - jeg regnede med selv at skulle have haft en da min Galaxy S21 arbejdstelefon udgik af vores MDM, men så havde vi en 16 der var kommet ubrugt retur, så nu har jeg en 15 Pro privat og en 16 på arbejde. Min bror har en X som nok skal udskiftes inden for en overskuelig fremtid, ham vil jeg helt sikkert anbefale en e'er
Dog lige en lille sidenote, hvis du meget gerne vil til at lege med (Siri)AI, så skal du være opmærksom på, at det vist kræver 12 GB RAM og det er der vist ikke ret mange af de nuværende modeller der har.
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Dog lige en lille sidenote, hvis du meget gerne vil til at lege med (Siri)AI, så skal du være opmærksom på, at det vist kræver 12 GB RAM og det er der vist ikke ret mange af de nuværende modeller der har.
Ud fra preview siden, så kræver 12GB at ændre, hvordan Siri lyder.
Jeg synes, det er lidt underligt, at den feature skulle være hukommelseskrævende.
Men jeg mener, at Apple i alt har 5 LLM modeller fordelt mellem server og lokalt, og de modeller med 12GB kører en større og bedre lokal LLM end dem med 8GB.
Tak for input.
Jeg graver lidt mere og på mandag skal jeg alligevel i Bauhaus og købe olie til min terrasse så kigger jeg lige ind til Elgiganten og ser på de to modeller.
I min optik så ville jeg vælge 17 hvis jeg var dig. Du jo ikke typen der skifter telefon så tit ( du er en 12) Så den nye skal holde rigtig mange år. Da du heller ikke er Pro typen så ville det naturlige valg være modellen lige under Pro. Her har vi så Air eller 17. Air er mega lækker og dejlig let, men der en pris for det ultra tynde design.
I 17 får du den bedste batteritid & kamera. Der selvfølgelig flere små nuancer men 17 er helt klart telefonen jeg ville gå med.
Da børnebørnene var små, skiftede jeg telefon hvert år i 5-6 år. Så fik de en tlf efterhånden som de blev gamle nok. Men i dag gider de ikke att få bedstefars aflagte. Så nu skifter jeg kun når opdateringer ikke mere kan fås eller den går i udu. Så prisen er ikke den væsentligste faktor. At det så gør arven mindre 😂 er ikke mit problem.
Jeg bruger nu også tlf til mail, beskeder, golfbox, el-bil, linkedin, instagram og lidt foto.
Alt bank og andre private hjemmesider bruger jeg kun iMac’en.
@alha grafisk:
Uanset hvilken model du vælger, så vælg den hurtigt, for Apple varsler prisstigninger, og de kommer nok i løbet af få dage.
Det er p.g.a. RAM-gate, altså mangel på RAM, fordi det hele går til AI-serverne, hvilket jo har hævet priserne enormt. Apple er omtrent den sidste aktør, som er tvunget til at hæve priserne, men nu kan de tilsyneladende ikke trække den længere.
Ekstra Bladet publicerede en artikel om det tidligere i dag.
MacRoumers har også skrevet om det, der intet sikkert men det bestemt heller ikke udelukket.
Ud over at miste mindre penge ved at sætte prisen lidt op på "17" så kommer prisstigningen på "18" også til at virke mindre. Prisstigning på 17
Hej
Det blev en iPhone 17 til 6499,- hos Elgiganten. Plus en Sandstrøm adapter til 299,-.
Den fungerer godt og er noget hurtigere end min 12'er.
Nu har jeg efterhånden fået alt til at virke, MitiD, MobilPay mm.
Det eneste jeg havde problemer med var mit kørekort indtil jeg fandt ud af at tlf.en ikke skulle ligge midt på på passet, men forskudt, så linserne var midt på passet.
Af en eller anden årsag er der en af mine gmails, som ikke fungerer. Det er heldigvis bare en skrammel mail, så jeg regner med at slette den og oprette en ny.
Tillykke med din nye telefon, har selv en 15 Pro om min kæreste har også købt en 17. Syntes skærmen er vildt lækker, langt mere behagelig at se på.