xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
515
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
IMac 24
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

2

0
10. maj 2026 @ 17:50
Nyt medlem

Hej 

Jeg har gemmen mange år haft forskellige IMac 27 og altid været megt glad for dem. Den jag har nu er en late 2019 som er opgraderet med 32 gb ram og 1 TB SSD disk.

Den er begynder at være meget langsom spec når jeg redigere billeder i Lightroom og Photoshop (arbejder som fotograf) og er pænt afhængig af at den virker godt og hurtigt. Har haft den til service men de kan ikke finde nogle fejl i den.

Jeg overvejer at købe en IMac 24 m4 med 32 gb ram og 1 tb sad disk. 

Er på ingen måde en teknisk nørd men den skal bare virke hver gang.

Ville det være et fornuftig køb når den primært skal bruge til at håndtere mange billeder og den lidt tunge Photoshop som det efterhånden en blevet med alle de nye AI funktioner.

Glæder meg til jeres gode råd

mvh

Kim

5
0
  520

5155

518
10. maj 2026 @ 23:26
Yoda

Hej KimT.

Du kan prøve at åbne aktivitetsovervågning og sortere processerne efter %CPU og se, om der er en eller anden proces, som æder meget af CPU-kraften, og så google den proces. Se eksemplet her:

Som du kan se, æder Opera og ExpertBackgammon en hel del CPU. Eller det vil sige, Opera æder en hel del lige nu, fordi den har syv åbne vinduer. ExpertBackgammon æder altid ca. 30% CPU, også når den kører i baggrunden. Det skyldes nok dårlig kodning.

Ellers er der ikke så meget du kan gøre; den har masser af RAM og en hurtig disk. Jeg ville dog lige prøve at se, om ikke disken kan lirkes lidt mere på plads, for en disk, som ikke sidder helt perfekt i stikket, kan faktisk få Mac'en til at køre langsomt. Det samme med RAM'en.

Men ellers hedder fremtiden jo Apple Silicon, og den iMac, som du nævner, har ret meget fart på. Du skal dog være opmærksom på de forskellige CPU-muligheder; normal, Pro pg Pro Max, og du skal som fotograf nok overveje at bestille en med mest mulig RAM i forhold til budgettet, da RAM'en er bygget direkte ind i CPU'en og derfor ikke kan opgraderes.

Det kan SSD'en principielt heller ikke, men her kan du i det mindste off-loade data over på en eksterne disk, hvilket jo ikke er noget problem på en stationær i forhold til en bærbar, da man jo bare kan lade disken være sat til hele tiden.

Men du KAN jo også vælge dig en bærbar Mac med en god ekstern skærm; de er lige så hurtige som de stationære, og de har faktisk en sindsyg god batterilevetid i forhold til både Intel-Mac'er og bærbare PC'er.

Men du bør under alle omstændigheder lige holde øje med markedet, for der findes allerede nu M5-MacBook Pro'er, så en M5-iMac burde være på trapperne. Og så kommer der jo snart en M6-MacBook Pro i nyt design, med indbygget 4G internet, og med trykfølsom skærm. Men den bliver nok ikke billig.

Og så ellers velkommen på Macnyt. Bare spørg løs, hvis der er noget, som du er i tvivl om; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.

Nej, da

2

0
11. maj 2026 @ 07:33
Nyt medlem

Hej Tonny

Tusinde tak for dit svar og gode råd - de værdsættes meget

5155

518
11. maj 2026 @ 18:31
Yoda

P.S. Glem heller ikke Mac Mini og Mac Studio. Mini er måske lige i underkanten til dit behov, men Studio er vist noget af en kraftkarl, og du vil jo ikke være begrænset på skærmstørrelsen, som du er det på en iMac.

Nej, da

2

0
12. maj 2026 @ 08:59
Nyt medlem

Dem kikker jeg bestemt også på og spec. Mac studie er interessant, men det løber lidt op i pris når der skal en god skærm til

3392

515
PallMei (Skribent)
12. maj 2026 @ 12:52
Virtual Machine

Er du sikker på at det er ern SSD, standard var 1TB fusion drive hvilket er en lille SSD kombineret med en traditionel harddisk.

Ellers vil jeg prøve at copy/paste dit spørgsmål ind i en ai chat. Det giver en masse muligheder årsager og løsninger, som ikke vil gengive.