Hej
Jeg har i et stykke tid gået og irriteret mig over, at den 16" MacBook Pro (16‑inch, M1 Pro, 2021), som jeg købte ved release i 2021, ikke rigtig har været så meget “mig”, som jeg troede. Den har simpelthen været for stor og klodset til, at jeg reelt har haft lyst til at tage den med mig rundt.
Derfor har jeg lovet mig selv, at når MacBook Air (M5) og Mac mini (M5) engang kommer, så vil jeg ændre mit setup. Og de er jo meget snart på vej. Sådan som MacBook Air M4 performede, så kan M5 jo kun være lige så god.
Planen er at købe en Mac mini til skrivebordet, sammen med en ny skærm. Og så en MacBook Air, som faktisk er nem at have med i tasken til daglig. Hele det der iPad-setup tror jeg, at jeg vil blive træt af i længden.
Så mit spørgsmål er: Ville I beholde den gamle MacBook Pro og måske give den til sønnike på 10 år eller bruge den til konens hjemmekontor? Eller hvad tror I, man realistisk kan få for den? Jeg tænker ikke på de meget optimistiske priser, man ser på DBA eller Marketplace.
Det er i øvrigt en helt standardkonfiguration: M1 Pro, 16 GB RAM og 1 TB SSD, og så er den i vanvittig god stand, da jeg ikke rigtig har haft den med mig. Det har faktisk bare været en pisse dyr YouTube og streaming-maskine.
Altså det jo forsat en meget fin Mac og kan da snildt klare alle alm. opgaver, det først ved meget tunge opgaver den begynder at halte lidt og det primært grundet de 16Gb ram. Den vil dog forsat være hurtigere end en alm. M4 air på dette område. M4 vil være hurtigere til alm. dagligdags ting. M5 ved jeg ikke så meget om men tænker den kun kan være hurtigere :) Tænker din M1 Pro fint vil klare alm. opgaver de næste "mange" år, men hvornår Apple ikke "gider" opdater den mere ved jeg ikke, men tiden kommer jo før M2-M3 osv. og Apple har godt nok fart på med de M opgraderinger.
Pris for din M1 Pro. Den er lidt svær men mit bud er ca. 5000-6000kr. Hvis den skal sælges så det i hvert fald nu, senere får du ikke en fis får den da det et meget lille publikum du henvender dig til med M1 Pro.
Jeg ikke sikker på hvad du skal bruge div. Mac til. Hvad er formålet med en Mac mini og hvad skal du bruge din bærbar til ? Mener hvis det fordi du ønsker en stor skærm og et alm. tastatur ved skrivebordet så kunne du jo bare smide din nye M5 i en dock og bruge den som "Mac mini" så skal du bare købe en skærm, tastatur samt en dock. Det hele afhænger af hvad div. Mac skal kunne og bruges til for der mange løsninger/modeller at vælge i mellem.
Hej PRW
Tak for indspark, og du har helt ret i at M1 Pro stadig kan langt de fleste ting.
Mit primære arbejde består i 4K videoredigering, samt billedbehandling i Lightroom og Photoshop. Det går ganske fint ved enkelte billeder, men ved større filer og større projekter begynder den at hive lidt efter vejret nu.
Jeg købte den, da jeg godt kan lide det at den er transportabel, men det viste sig så, at den faktisk er ret tung at have med, og at behovet for at være transportabel forsvandt, da den var for stor. Derfor endte jeg med at sidde mest hjemme foran den store skærm med Windows PC'en. Men den halter også lige nu.
Derfor tænkte jeg på, at en god mac til skrivebordet ville være nice. Og så en mindre MacBook Air til det transportable. Og ud fra hvad Mac Mini M4 viste af performance, så kan M5 jo kun være bedre. Men du siger da noget med, at jeg så måske kunne slå det sammen med en MacBook Pro M5 måske var en ide og så i 14" og så opgradere til 24 GB RAM. Så lander jeg på 16.999 kr. og det er vel ca. samme pris som MacBook Air M5 og Mac Mini.
Eller skal jeg op i den MacBook Pro M5 M1 Pro til 19.999 kr.?
Men jeg har altid tvivlet på, om en MacBook Pro M1 Pro kunne bruges fint som "stationær" der hjemme, men det kan den jo sikkert sagtens. Nu kender du jo mit behov for hvad den skal kunne bruges til.
For mig så lyder det mest til du har brug for en Mac der kan sparke røv der hjemme og så resten med en Air bare sådan lidt nice, men du har vel ikke det store behov for en Air eller nærmer bærbar ?
En Air kan jo slet ikke det samme som en Pro så tænker ikke du ville bruge en Air til samme arbejde bare på farten eller ?
Hvis du gerne vil ha i både pose og sæk så ville jeg købe en Macbook Pro M5 med den lidt hurtigere M5 (18‑core CPU, 20‑core GPU) den komme med de 24GB ram, så rammer du små 20.000kr.
Hvis du kan se dig uden en bærbar så Mac mini efter den kommer med M5 og så i Pro udgaven.
Og ja du skal minimum have 24GB ram gerne 48 men så bliver det godt nok dyrt.
Der er en relevant sammeligning mellem M5 Air og M5 Pro her:
https://www.youtube.com/watch?v=iSvTtciVlqM
TL DW, de yder det samme indtil du begynder at køre beregninger i flere minutter. F.eks. er der 19% forskel i ydelsen ved at 10minutter Cinebench Multicore.
Personlig er jeg ikke vild med Pro designet (tykkelsen) og ville til enhver tid vælge Air.
@PRW
Ja, det har du som udgangspunkt ret i. Når jeg sætter mig ved skrivebordet der hjemme, så må det gerne sparke *bagdel* så jeg ikke skal vente for meget. Jeg hader ventetid, og at tingene hakker/ikke køre flydende, når jeg sidder og arbejder med min video Timeline og redigering af billeder.
Korrekt at jeg ikke har så stort et behov for en Air, eller bærbar, men jeg hader ikke at være online, når vi er på ferie i ferielejligheden i Spanien, eller i sommerhuset i Danmark. Jeg vil altid gerne have mulighed for at kunne redigere et billede eller to, eller lave en kort video (om end omfanget ikke er så stort eller betalt arbejde) når vi er på farten. Derfor har jeg altid ejet en bærbar også, og tænker, at dette vil jeg blive ved med. Da jeg hader at arbejde på en iPad (for det bliver bare aldrig som på en computer) så er det bærbar/MacBooks jeg har haft.
Men en MacBook Pro 14-inch var da bestemt en mulighed, hvis de fungerer okay i "docked" tilstand?
Kan det passe, at man ikke længere kan bestille MacBook Pro M5 med 18-core CPU og 20-core GPU? Det er som om, at denne mulighed nu er fjernet, efter at M5 Pro og Max nu er kommet under MacBook Pro. Hvilket betyder, at jeg nu kan købe en 14" MacBook Pro M5 Pro opgraderet til 18-core CPU og 20-core GPU til 20.999 kr.
Hmm... Det må jeg så lige tænke over... 😀
Umiddelbart kan jeg da godt bestille den, eller er der noget jeg overser ?
Husk der ikke er oplader med, den er sparet væk haha..

PallMei skrev:Der er en relevant sammeligning mellem M5 Air og M5 Pro her:
https://www.youtube.com/watch?v=iSvTtciVlqM
TL DW, de yder det samme indtil du begynder at køre beregninger i flere minutter. F.eks. er der 19% forskel i ydelsen ved at 10minutter Cinebench Multicore.
Personlig er jeg ikke vild med Pro designet (tykkelsen) og ville til enhver tid vælge Air.
Okay vildt nok, det havde jeg ikke lige regnet med.
Er det standard Air M5 der følger med standard M5 Pro?
Det må jeg lige hjem og se nærmere på, for hvis det virkelig er tilfældet at en M5 Air kan følge med en M5 Pro, så er der da mange penge at spare 😳
PRW skrev:Umiddelbart kan jeg da godt bestille den, eller er der noget jeg overser ?
Husk der ikke er oplader med, den er sparet væk haha..
Ahh jamen jeg troede du mente den alm. MacBook Pro M5 (som udkom sidste år) men du snakker om M5 Pro chippen du opgraderer til 18/20 Cores. Men du har så tilføjet studierabat, kan jeg se, og derfor får du den til 19.599 kr. Men normalt koster den 20.999 kr.
Men LOL har de virkelig fjernet opladeren? WTF?!!!
Det bliver spændende at se, når der rent faktisk kommer nogle 14-inch MacBook Pro M5 Pro vs. MacBook Air M5. Synes ikke rigtig, at der er noget på YouTube endnu. Men at der ikke er en oplader med, er jo helt sindssygt :D