xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
448
193
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
Ny laserprinter
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

229

18
30. juni 2025 @ 16:29
Juniormedlem

Min 20 år gamle farve-laser-printer OKI er stået af og skal derfor have en ny.

Har kigget på disse to:

https://www.proshop.dk/Printer/Canon-i-SENSYS-MF752Cdw-Laserprinter-Multifunktion-Farve-Laser/3082269

https://www.proshop.dk/Printer/HP-Color-LaserJet-Pro-MFP-3302sdw-All-in-One-Laserprinter-Multifunktion-Farve-Laser/3262540

Er der nogen, som har erfaringer med disse. Eller evt. har bedre forslag?

Hans
  16
0
  486

4956

480
30. juni 2025 @ 19:31
FPU

Jaeh, joeh. Både Canon og HP er jo gode mærket. Jeg har en lille multifunktion InkJet Canon, som jeg udelukkende bruger som scanner og så gode, Gamle Trofast, min S/H HP LaserJet 2100 fra 90'erne, som stadig virker. Den er lige begyndt på sin tredie cartridge, så den har klaret i omegnen af 10 000 print.

Men generelt er jeg ikke begejstret for de dér multifunktions-dimser, for hvis en funktion går i stykker, f.eks. scanneren, skal man jo enten udskifte hele apparatet eller indkøbe et ekstra apparat til erstatning for den defekte funktionalitet i Multi-dimsen. Så hellere adskilte apparater. Det ER dog bekvemmeligt at kunne bruge sin multi-dims som decideret kopimaskine, så hvis det er en funktion, du ofte har brug for, er det et godt argument for ikke at købe separate enheder.

Jeg vil i øvrigt anbefale fuld duplex i printerdelen, så man ikke skal bøvle med at lægge de printede sider tilbage på den rigtige måde for at få printet på den anden side, hvis man vil printe på begge sider af papiret. Det går sjældent godt.

Jeg vil også anbefale at se på toner-priserne og så vælge den model med de billigste tonere, for alt afhængig af hvor meget du printer ud, kan der være mange penge at spare.

Du kan også prøve at sammenligne strømforbrug, både stand-by og drift.

Min første laserprinter var en original Apple Laserprinter. Den vejede 40 Kg. og brugte 600 Watt, også på stand-by. En gang glemte jeg at slukke for den, da jeg gik i seng. Det blev mit elselskab rigtig glad for. ;0)

Spirituel Maskine

3176

448
PallMei (Skribent)
01. juli 2025 @ 07:43
Virtual Machine

Jeg vil kigge på prisen for toner og hvad mulighederne er for uoriginal toner. Jeg har stor antiparti med HP på det punkt. Af samme grund har jeg kigget på Brother når jeg har været interesseret i en printer. Jeg kender ikke til Canons politik på det punkt. 

Jeg har nu involveret mig i noget foreningsarbejde hvor jeg har digitaliserede historiske dokumenter og der ærger jeg mig over at printeren der fulgte med ikke har dublex-scanning, altså automatisk kan skanne begge sider. Det lader Canon-printeren du linker til at kunne. 

Så af de 2 ville jeg umiddelbart gå efter Canon-printeren.  

2456

193
01. juli 2025 @ 08:11
ASCII jonglør
Eller evt. har bedre forslag?

Har altid brugt monokrone laserprintere. Havde en Brother multifunktionsmaskine i 10 år uden problemer, som så fik nogle stød under en flytning. Købte derfor for et års tid siden en ny Canon-printer. Det blev hurtigt klart, at Brother er bedre kvalitet end Canon (selv med 10 års forskel), både i bygge- og print-kvalitet samt funktionalitet. Oplever en klasse-forskel, og endte således også for et halvt års tid siden med i ren irritation simpelthen at smide Canon-printeren ud (forsøgte at sælge den, umuligt) og købe en Brother multifunktionsmaskine med fuld duplex og WiFi. Er virkelig glad for den, tydelig bedre printkvalitet og bedre UI. Køber uoriginale patroner, virker fint - men Mein Gott, hvor er også disse efterhånden blevet dyre.

Broderen er i øvrigt sat på en tilpasset plade og rulleskinner, og derefter installeret i en IKEA Kallax-reol. Hele reolen har så fået et stort hvidt stofforhæng med et diskret nydeligt indvævet mønster, således at man kan skjule alle kontormapper, printer m.v. bag forhænget. Ved printer-brug trækkes forhænget fra, og Broderen åbenbares så print kan udtages; ved scanninger trækkes printeren 100% ud på dens velsmurte rulleskinner, således at låget til glasplade kan åbnes helt og scanningsemner indlægges. Efter brug trilles Broderen ind, forhæng trækkes for - et nydeligt IKEA-hack når jeg selv skal sige det.

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”

2214

49
01. juli 2025 @ 15:56
ASCII jonglør

Jeg har for ikke så længe siden anskaffet mig en Brother HL-L8260CDW - hvilke er en farve laserprinter, og er også godt tilfreds med valget - havde før div.  HP blæk printere men de var - og er - for dyre i drift, specielt når man ikke printer "så meget" mere.

4956

480
01. juli 2025 @ 17:21
FPU
PallMei skrev:

Jeg vil kigge på prisen for toner og hvad mulighederne er for uoriginal toner. Jeg har stor antiparti med HP på det punkt. Af samme grund har jeg kigget på Brother når jeg har været interesseret i en printer. Jeg kender ikke til Canons politik på det punkt. 

Jeg har nu involveret mig i noget foreningsarbejde hvor jeg har digitaliserede historiske dokumenter og der ærger jeg mig over at printeren der fulgte med ikke har dublex-scanning, altså automatisk kan skanne begge sider. Det lader Canon-printeren du linker til at kunne. 

Så galt er det nu heller ikke med uoriginale HP-tonere. Men det det blev lidt kompliceret i mit tilfælde:

Sidste år bestilte jeg en uoriginal s/h toner til min LaserJet hos ProShop. Det viste sig dog, at der var et eller andet fysisk galt med den, for jeg kunne ikke få lov til at lukke låget på printeren helt i. Efter lidt kommunikation frem og tilbage og fremsendelse af billeder og en video af problemet, gav de mig uden videre pengene retur og sagde, at jeg kunne gøre med toneren, hvad jeg ville, for de gad ikke engang bøvle med at tage den retur. Det er da god stil. Den ubrugelige toner røg så på genbrugspladsen til bort-adoption. Jeg håber, at en eller anden fik den til at passe i sin printer.

Så købte jeg en hos offi.dk. Den passede fysisk i printeren, men den ville bare ikke af med noget som helst toner. Sag oprettet, og efter en venlig dialog fremsendte Offi en ny sammen med en retur-label til den første. Toner nummer to virker, som den skal, så LaserJet flyver igen for 198,- Kr. plus 29,- Kr. i porto til pakkeshop, og det er da ganske billigt for toner til 5000 sider print. Offi var super-flinke til at behandle min reklamation, så der handler jeg gerne igen.

Spirituel Maskine

3176

448
PallMei (Skribent)
01. juli 2025 @ 19:48
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:

Så galt er det nu heller ikke med uoriginale HP-tonere. Men det det blev lidt kompliceret i mit tilfælde:

Sidste år bestilte jeg en uoriginal s/h toner til min LaserJet hos ProShop. Det viste sig dog, at der var et eller andet fysisk galt med den, for jeg kunne ikke få lov til at lukke låget på printeren helt i. Efter lidt kommunikation frem og tilbage og fremsendelse af billeder og en video af problemet, gav de mig uden videre pengene retur og sagde, at jeg kunne gøre med toneren, hvad jeg ville, for de gad ikke engang bøvle med at tage den retur. Det er da god stil. Den ubrugelige toner røg så på genbrugspladsen til bort-adoption. Jeg håber, at en eller anden fik den til at passe i sin printer.

Så købte jeg en hos offi.dk. Den passede fysisk i printeren, men den ville bare ikke af med noget som helst toner. Sag oprettet, og efter en venlig dialog fremsendte Offi en ny sammen med en retur-label til den første. Toner nummer to virker, som den skal, så LaserJet flyver igen for 198,- Kr. plus 29,- Kr. i porto til pakkeshop, og det er da ganske billigt for toner til 5000 sider print. Offi var super-flinke til at behandle min reklamation, så der handler jeg gerne igen.

Hvis den er fra 90'erne, ved jeg ikke, hvor meget den erfaring kan bruges. Den er sandsynligvis fra før, de begyndte at blive forbrugerfjendske med hensyn til blæk og toner. Jeg ved heller ikke, hvad status er i dag, og om de har løsnet op. Kan forestille mig at de måske er de blevet tvunget til det, for der er stille om det. Men deres ry har lidt en knæk mht. printere. I mine unge dage, var HP-printere ellers de bedste. 

4956

480
01. juli 2025 @ 22:12
FPU

@PallMei:

Det er en aflang kasse, næsten lige så bred som selve printeren. Den er nok også mere primitiv end de dér runde beholdere til farvetonerne, og derfor billigere.

Nå, men emnet er jo også farvelaserprinter, så tilbage til det.

Spirituel Maskine

3176

448
PallMei (Skribent)
02. juli 2025 @ 00:08
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

@PallMei:

Det er en aflang kasse, næsten lige så bred som selve printeren. Den er nok også mere primitiv end de dér runde beholdere til farvetonerne, og derfor billigere.

Jo, men de udstyrede toneren med chip, for at verificere at den var original. Det gør de sandsynligvis stadig, det er blot et spørgsmål om hvordan firmwaren håndtere det. 

4956

480
02. juli 2025 @ 08:36
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

@PallMei:

Jo, men de udstyrede toneren med chip, for at verificere at den var original. Det gør de sandsynligvis stadig, det er blot et spørgsmål om hvordan firmwaren håndtere det. 

Jeg tror ikke, at der sidder elektronik i toner-kassetten til min LaserJet.

Det kommer dog ikke bag på mig, at der gør det i moderne toner-kassetter.

Men det er så et åbent spørgsmål, om det er lovligt jævnfør EU's konkurrence-lovgivning.

Another case for Chief Inspector Vestager (well, hendes afløser).

Spirituel Maskine

3176

448
PallMei (Skribent)
02. juli 2025 @ 09:10
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

@PallMei:

Jeg tror ikke, at der sidder elektronik i toner-kassetten til min LaserJet.

Det er også min pointe. En printer fra 90'erne er fra før de begyndte på disse drillerier.

Det kommer dog ikke bag på mig, at der gør det i moderne toner-kassetter.

Men det er så et åbent spørgsmål, om det er lovligt jævnfør EU's konkurrence-lovgivning.

Another case for Chief Inspector Vestager (well, hendes afløser).

Er ret sikker på at den har været oppe og vende. Jeg gider bare ikke lave en søgning. 

229

18
02. juli 2025 @ 12:53
Juniormedlem

Tak for svarene.

Jeg har søgt lidt og er kommet frem til disse to fra Brother.

Jeg hælder mest til DCP-L3560, for så kan jeg smide min gamle scanner ud. Jeg bruger den måske en gang om året, så den står nærmest bare og fylder.

Samtidig har den kopi funktionen, som jeg bruger af og til.

Men pudsigt. Jeg kan ikke finde uoriginale patroner til den.

Hans

3176

448
PallMei (Skribent)
02. juli 2025 @ 13:18
Virtual Machine
alha grafisk skrev:

Tak for svarene.

Jeg har søgt lidt og er kommet frem til disse to fra Brother.

Jeg hælder mest til DCP-L3560, for så kan jeg smide min gamle scanner ud. Jeg bruger den måske en gang om året, så den står nærmest bare og fylder.

Samtidig har den kopi funktionen, som jeg bruger af og til.

Men pudsigt. Jeg kan ikke finde uoriginale patroner til den.

Det her er bare eksempel på den første netbutik der dukkede op i søgning på toner på google. Derefter indsatte jeg printermodellen i søgefeltet. 

https://www.billigtoner.dk/brother-dcp-l-3560-cdw 

De øverste der er "kompatibel" er uoriginale, men de originale kommer længere nede.

Men prøv det samme med den HP og Canon du overvejede. Jeg vil ikke snakke dig væk fra dem, hvis du også kan finde billig toner til dem. 

229

18
02. juli 2025 @ 15:42
Juniormedlem

Det var da mærkeligt. Det var også på billigtoner, jeg fandt de andre.

Så hvorfor jeg lige havde overset disse, forstår jeg ikke.

Men nu går jeg lige i tænkeboks og overvejer situationen.

Men tak for alle svar og råd.

Hans

37

9
02. juli 2025 @ 23:14
Let øvet
alha grafisk skrev:

Min 20 år gamle farve-laser-printer OKI er stået af og skal derfor have en ny.

Har kigget på disse to:

https://www.proshop.dk/Printer/Canon-i-SENSYS-MF752Cdw-Laserprinter-Multifunktion-Farve-Laser/3082269

https://www.proshop.dk/Printer/HP-Color-LaserJet-Pro-MFP-3302sdw-All-in-One-Laserprinter-Multifunktion-Farve-Laser/3262540

Er der nogen, som har erfaringer med disse. Eller evt. har bedre forslag?

Det afhænger rigtig meget af behovet. Jeg købte for 7 år siden en OKI-MC853 Multifunktionsprinter. Det er et kæmpe skrummel som kan alt muligt, undtagen at klø mig på ryggen. 

Samlet set kan printeren dække hele familiens monsterbehov for print (også i A3), scanning + en del kopiering i farve. Sidst jeg tjekkede sagde den +100.000 printede sider.

Valget var i høj grad bestemt af driftsomkostningerne (prisen på toner, tromler mv.). Der har ikke været problemer med printeren, men vi har også kun anvendt originale OKI-dele og forbrugsstoffer.

229

18
03. juli 2025 @ 08:37
Juniormedlem

Et skrummel, ja, og en anden pris!

Hans

37

9
05. juli 2025 @ 09:28
Let øvet
alha grafisk skrev:

Et skrummel, ja, og en anden pris!

A3 koster bare kassen, når det er i farve. 

Beregende på et tidspunkt pris pr. side til 0,25-0,3 kr. ex papir men inkl. forbrugsstoffer mv.