Hej Macnyt
Jeg er ved at skulle opdatere OS på min Macbook Pro 2017. Lige nu har den Mojave, jeg vil videre til Monterey.
Jeg kan dog ikke hente den på App Store? Får denne besked:
"Den ønskede verison er ikke tilgængelig"
Iflg. denne liste er min computer kompatibel med Monterey:
https://support.apple.com/da-dk/103260
Hvad kan jeg gøre?
Mvh
Henrik
Måske lidt hjælp her.
Sakset fra hjemmesiden:
Hvis du bruger Kommando-R til at starte fra det indbyggede gendannelsessystem, får du den aktuelle senest installerede version af macOS.
Hvis du bruger Alternativ-Kommando-R til at starte fra macOS-internetgendannelse, får du muligvis den seneste macOS, der er kompatibel med din Mac.
Hvis du bruger Skift-Alternativ-Kommando-R til at starte fra macOS-internetgendannelse, får du muligvis den macOS, der fulgte med din Mac, eller den nærmeste version, der stadig er tilgængelig.
Ellers prøv her.
Held og lykke og feedback.
Tak Tonny, det lyder godt nok svært/besværligt:-)
Lige nu venter jeg på at min computer får lavet en fuld Time Machine sikkerhedskopi.
Den der forberedelsestid er godt nok lang...............
Tak og yes.
Men, kan man ikke vælge hvilken OS man vil ha'?
"Hvis du bruger Kommando-R til at starte fra det indbyggede gendannelsessystem, får du den aktuelle senest installerede version af macOS." ALTSÅ DEN VERSION JEG HAR NU?
"Hvis du bruger Alternativ-Kommando-R til at starte fra macOS-internetgendannelse, får du muligvis den seneste macOS, der er kompatibel med din Mac." OK, SÅ DET SER UD TIL AT VÆRE VENTURA, DET GÅR VIST OGSÅ MED DE PROGRAMMER JEG BRUGER.
"Hvis du bruger Skift-Alternativ-Kommando-R til at starte fra macOS-internetgendannelse, får du muligvis den macOS, der fulgte med din Mac, eller den nærmeste version, der stadig er tilgængelig." HMM, KAN MAN IKKE SELV VÆLGE?:-)
Nej, det er ikke noget man kan. Så skal man selv hente systemet fra Apples supportsider, og så lave en bootable disk. Nemmest er det hvis man har en tom ekstern harddisk at bruge.
Ok, men jeg tror det går fint med Ventura:-)
Hej
Kunne man ikke bare have opdateret via indstillinger...software opdateringer?
Mvh
Hej
Hmm, godt spørgsmål, når jeg går ind på "Softwareopdatering" står der netop at det er Ventura der er opdateringen.
Lige nu venter jeg på at Time Machine bliver færdig, det går godt nok langsomt lige nu............
Mvh
Henrik
Hej
Jeg ville helt klart opdatere via indstillinger...software opdatering...det er jo derfor funktionen er der!
Med hensyn til timemachine kan det tage laaang tid afhængigt af hvilket medie du bruger.
For en del år siden havde jeg fået ny iMac og havde min timemachine på en NAS...det tog 3 dage at få alt over på den
nye iMac...men det virkede.
Jeg har en iMac fra også 2017, den kører Sequoia fint via OpenCore Legacy Patcher...men det er en anden historie...
Mvh
Hej
Ja, det lyder fornuftigt:-)
TM: prøv at se mit nye indlæg:-)
Mvh
HenrikAgulhas skrev:For en del år siden havde jeg fået ny iMac og havde min timemachine på en NAS...det tog 3 dage at få alt over på den
nye iMac...men det virkede.
Har de samme erfaringer. Derfor laver jeg altid en spritny manuel installering af alt software på en ny Mac - og manuel overføring fra backup’en af samtlige filer inklusiv fx .plist-filer. Det tager et par timer - men slet ikke tre dage, som også var der omkring min egen oplevelse lå første gang, jeg i tidernes morgen kastede mig ud i den slags og brugte Apples egen såkaldte Overførselsassistent. For Vorherre Bevares, Sandelig Siger Jeg Eder! - den er en gang gøjemøg.