xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
433
185
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Bits and bytes (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan ikke logge ind macbook pro
Kategori: Bits and bytes (Software)

9

2
07. april 2025 @ 09:48
Nyt medlem

Jeg er pensionist og købt en brugt macbook pro 16 2020. jeg fik den i går og ville ændre kodenavn og jeg lavede også fingeraftryks (nøgle)  samtidig kunne jeg se at der var opdateringer vistnok til 15 et eller andet det var en større opdatering, og så slukkede jeg computeren efter alt var færdigt, men nu kan jeg ikke logge ind hverken med fingeraftryk eller det nye eller gamle kodeord, jeg kan simpelthen ikke finde ud af det, jeg har ikke særlig meget forstand på computere og slet ikke macbook, jeg bruger ellers windows.

Jeg håber en af jer kloge hoveder, vil hjælpe mig ud af denne knibe.  

25
7
  552

3118

433
PallMei (Skribent)
07. april 2025 @ 10:19
Virtual Machine

Har sælger deaktiveret aktiveringslås?

https://support.apple.com/da-dk/102541 

9

2
07. april 2025 @ 11:00
Nyt medlem

Den virkede før, med det login nr jeg fik før, jeg prøvede 2 gange og alt var ok, men altså ikke mere

3118

433
PallMei (Skribent)
07. april 2025 @ 11:12
Virtual Machine
Romac skrev:

Den virkede før, med det login nr jeg fik før, jeg prøvede 2 gange og alt var ok, men altså ikke mere

Det kan du ikke gå ud fra. 

Står der aktiveringslås på det login billede?

Hvis den er aktiveringslåst, skal du have sælger til at afmelde den, ellers kommer du aldrig videre.

9

2
07. april 2025 @ 12:03
Nyt medlem

Jeg burde måske uddybe, jeg tænker på, at hvis sælger aktiver finder, så ville det vel også træde i kraft før opdatering, men min viden er begrænset

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

3118

433
PallMei (Skribent)
07. april 2025 @ 12:26
Virtual Machine
Romac skrev:

Jeg burde måske uddybe, jeg tænker på, at hvis sælger aktiver finder, så ville det vel også træde i kraft før opdatering, men min viden er begrænset

Nej, hvis sælger har aktiveret den, så er den aktiveringslåst til sælger.

Der er heller ingen grund til at blive ved med at gætte på om den kan være det eller ej. Det er tydeligt på den skærm du ser. Post evt. billede af den.

9

2
07. april 2025 @ 15:35
Nyt medlem

Jeg har henvendt mig til sælger og fået kvittering, jeg talte med en og han sagde apple kunne åbne hvis man havde regning og jeg har netop modtaget kvitering, så skal jeg vel finde apple adresse, kan det være rigtig, det er noget mere besværligt end med windows jeg sidder og leder

3118

433
PallMei (Skribent)
07. april 2025 @ 16:07
Virtual Machine
Romac skrev:

Jeg har henvendt mig til sælger og fået kvittering, jeg talte med en og han sagde apple kunne åbne hvis man havde regning og jeg har netop modtaget kvitering, så skal jeg vel finde apple adresse, kan det være rigtig, det er noget mere besværligt end med windows jeg sidder og leder

Det ville være meget nemmere, hvis du fik sælgeren til at slå det fra, som angivet i mit første link. Han behøver ikke maskinen for at gøre det.

Apple-hardware er grundigt tyverisikret. Det bliver først besværligt, når du går uden om sælgeren og skal overbevise Apple om, at du er den retmæssige ejer.

2057

229
PowerPalle (Administrator)
07. april 2025 @ 16:10
ASCII jonglør

Hvis den forrige ejer har sat "digital lås" på maskinen så skal den person fjerne den ved et videresag. Der er sælger ansvar at gøre det, men køber bør være opmærksom. Du som ejer af en maskine skal se det som en tyverisikring, hvilket er indbygger i Apple hardware/macOS (ved ikke om det eksisterer på samme måde på Windows).

lad mig lige spole lidt tilbage. Jeg gør mig nogle antagelser som du gerne må be- eller afkræfte.

a) Da du købte den nye Mac, fik du så mulighed for at indtaste et nyt bruger-id og et nyt kodeord som du efterfølgende har kunne bruge til at logge ind på maskinen når den har været slukket?

b) Har du mulighed for at dele et skærmbillede af maskinen, ... der hvor du forsøger at logge-ind?

c) Du skriver noget om at hverken det nye eller det gamle kodeord virker. Var det gamle kodeord den tidligere ejers eller et kodeord du havde indstillet den med?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3118

433
PallMei (Skribent)
07. april 2025 @ 17:19
Virtual Machine
PallMei skrev:
Romac skrev:

Det ville være meget nemmere, hvis du fik sælgeren til at slå det fra, som angivet i mit første link. Han behøver ikke maskinen for at gøre det.

Apple-hardware er grundigt tyverisikret. Det bliver først besværligt, når du går uden om sælgeren og skal overbevise Apple om, at du er den retmæssige ejer.

Vil lige tilføjet at Apple også har en artikel der beskriver hvad man skal gøre før man sælger:

Forholdsregler før du sælger, bortgiver eller bytter din Mac eller sender den til genbrug

9

2
07. april 2025 @ 17:49
Nyt medlem

1768

62
07. april 2025 @ 18:00
Stormogul

Nu står datoen på engelsk, så du er 100% sikker på din indtastning af koden er rigtig da der jo er forskel på engelsk og dansk tastatur layout? 

Iphone 16 pro. Macbook Air 13" M4. Apple Watch Ultra.

3118

433
PallMei (Skribent)
07. april 2025 @ 18:18
Virtual Machine
Romac skrev:

Ok, det er ikke aktiveringslås skærmen. Så er det det her link du skal bruge:

Hvis du har glemt login-adgangskoden til din Mac

9

2
08. april 2025 @ 10:45
Nyt medlem

Aktiveringslås har aldrig været slået til, jeg tror mere på at det er opdateringen der har lavet fejlen, så man er lukket ude af sin nye brugte gamle computer der snart ikke bliver opdateret mere, det er jo ikke kronjuvelerne der skal beskyttes og det skyldes nok at nogle nørder sidder og laver alt muligt sikkerheds halløj, ja også at for at øge fortjenesten, men hvor er det, irreterende, at man ikke tænker på forbrugerne og computere skifter ejere og der er måske 1% nørder

Jeg tror de allerfleste mennesker køber en computer for at bruge den, helt enkelt og laver en sikkerheds kopi, som man jo gør ved en windows computer og køber man fx en brugt mac, så har man rigeligt med at  har nok at gøre ved at kapere forskellen.

Jeg tror ikke apples folk er så tåbelige, at de ikke laver en måde at komme ind på en af deres computere uden alt for meget besvær, at glemme et kode ord sker sikkert for mange og i mit tilfælde, må det altså være opgraderingen der laver rod, altså ikke min skyld, da jeg  ændrede password blev det registreret og på samme måde med fingeraftryk enda med 2 fingre.

Hvis der er så meget besvær med apples tør folk jo ikke blive ved at købe, for ikke at tænke på lovligheden.

Der er helt sikkert også nogle herinde der kender metoden --- håber de vil være hjælpsomme, så jeg ikke bliver nødt til at sælge til en klogere og mere mac  intterresseret, måske er det et forkert forum?

9

2
08. april 2025 @ 10:47
Nyt medlem

Der er ikke noget af det der står på siden der virker, der er ingen ? hvad så?

9

2
08. april 2025 @ 10:49
Nyt medlem

Foroven står der dansk, er den så ikke dansk indstillet

9

2
08. april 2025 @ 11:04
Nyt medlem

Foroven står der dansk, er den så ikke dansk indstillet

1045

28
08. april 2025 @ 12:39
Stormogul
Romac skrev:

Kun et gæt. Er der flere brugerkonto på maskinen? Kan se at den bruger du prøver at logge ind på heder "test" - er det dit brugernavn?

Hvis du slukker maskinen og starter igen, kan du se om der er flere brugerkonto at vælge mellem.

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

3118

433
PallMei (Skribent)
08. april 2025 @ 12:42
Virtual Machine
Romac skrev:

Aktiveringslås har aldrig været slået til

Det er standard, tror mere spørgsmålet er om det er blevet slået fra.

Romac skrev:

Der er ikke noget af det der står på siden der virker, der er ingen ? hvad så?

Hvis du ikke har data på den, som du ikke har backup af, så sæt den op på ny. Så finder du ud af, om den er aktiveringslåst, og du kan oprette din bruger med det rigtige navn m.m.

Hvis sælger havde fulgt vejledningen for, hvad man skal gøre før salg, ville den være startet op, som når man køber den og guide dig igennem opsætning.

Nu du ikke kan komme ind, er det noget mere bøvlet at nulstille den, for nu skal du rode med diskværktøj i gendannelse.

Men hold cmd+alt+r for at starte op gendannelse med nyeste macos der understøttes. Det kræver internet. Alternativt cmd+r, for den nuværende version, men der er ingen garanti for der er gendannelse installeret og det ikke skal hentes via internet alligevel.

Følg fra punkt 6 

https://support.apple.com/da-dk/102773

2057

229
08. april 2025 @ 19:05
ASCII jonglør

Jeg savner svar på om "test" er dit bevidste brugernavn...? Og egentlig også om opsætningen af dit fingeraftryk blev bekræftet som fuldendt da du udførte det.

9

2
09. april 2025 @ 20:12
Nyt medlem

Hej

Vil lige fortælle, at jeg fandt siden,,  hvor løsningen stod, godt gemt væk, så var det jo ligetil, det burde jo stå i macs bruger håndbog, jeg opdaterede først, med det originale styresystem, 14 xxxx men så skulle jeg stadig bruge password, som var forsvundet ved opdatering til det nye styresystem 15xxxx så jeg blev nødt til at slette macos og installere, som på en ny. computer. 

Tak for hjælpen, Mvh Jørgen 

9

2
11. april 2025 @ 13:12
Nyt medlem

Hej Pover palle

Jeg ved ikke hvad du mener med brugernavn "test". mit brugernavn er Romac. Nr 2. Da jeg ændrede password blev det bekræftet, jeg er jo ikke helt novice, og ligeledes med de 2 fingeraftryk, rart at have et ekstra og der skal man jo trykke med hver finger adskillige gange før programmet er tilfreds, dvs. at hele fingertrykket er rødt, således aftrykket hurtigt bliver godkendt, der kan der ikke laves fejl. jeg har gjort det samme med min nye macbook og alt virker perfekt. Jeg er slet ikke det mindste i tvivl om at det var opgraderingen der lavede fejlen.

Jeg havde ellers købt en ny brugt hp for et halvt år siden, hos Itlager Frederikshavn, til 3300 kr. med 2 års garanti, den viste sig at være slidt op den lavede alle mulige fejl, da jeg klagede sagde de jeg bare kunne komme op med den, så jeg kørte derop og var der i god tid, men siden de så den, så stod de bare og roste den og fortalte hvor god den var, så stod der efterhånden 3 mandc, en af dem sagde, han var deres ekspert, "du kan jo se, den laver ingen fejl, den stod bare tændt med skrivebord, så ville de sælge mig et usb stik til 280 kr. og winows 11 til over 500 kr. + tillæg for at overføre det til usb og den såkaldte expert, påstod man skulle bruge usb idag. den garanti var intet værd.

Jeg købte engang en brugt computer af en edb mand der arbejdede i et stort firma, han fortalte at deres firma skiftede ud efter 3 år så var de fleste godt slidte og der blev for meget arbejde med at holde dem kørende og det er jo forskelligt fra firma til firma hvor hårdt de bliver brugt. Så køb brugt privat, de fleste mennesker er jo ærlige, jeg glemte det bare.

Jeg er blevet rigtig glad for den her macbook det er godt nok kvalitet, den kører perfekt, jeg burde takke Itlager for deres opslidte varer, ellers havde jeg jo ikke fået sådan en dejlig maskine,

Hvis der er en web side med rigtig god viden og måske tillægs programmer, om Macbook pro, så Tak, der er jo meget man skal lære. 

4872

469
11. april 2025 @ 13:52
FPU

Hej Romac.

Et godt sted med tillægsprogrammer er AppStore, og den ligger jo allerede på din Mac.

Åbn programmet og se på dagens menu, gennemsøg kategorier, både gratis- og betalings-programmer, eller lav en decideret søgning på f.eks. "password manager". ;0)

En god webside med rigtig god viden har du allerede fundet, nemlig MacNyt. Der er ikke rigtig nogen alternativer på dansk. Men ellers er der jo YouTube.

Spirituel Maskine

173

4
11. april 2025 @ 14:13
Novice
PallMei skrev:
Romac skrev:

Nej, hvis sælger har aktiveret den, så er den aktiveringslåst til sælger.

Der er heller ingen grund til at blive ved med at gætte på om den kan være det eller ej. Det er tydeligt på den skærm du ser. Post evt. billede af den.

Som noget nyt, kan du trykke på spørgsmåls tegnet og ser ovenstående...
Man kan i dag gå ind på sin konto og fikse adgangs koden, det har man
ikke haft muligheden for tidligere...

2057

229
11. april 2025 @ 15:06
ASCII jonglør

Du delte et skærmbillede fra din omtalte computer. Her kan man se, at du benytter brugernavnet "test".

9

2
12. april 2025 @ 20:46
Nyt medlem

hej Bunch

Med hensyn til spørgsmålstegn, så var der ingen, men jeg har registreret computeren med apple ID. herudover har jeg en word side med pass med alle de kodeord jeg har og der er efterhånden mange, men de kodeord man bruger ofte glemmer man jo ikke, men i omtalte tilfælde var det ikke glemsomhed, men opgradereingen der lavede miseren.