Hej venner,
Jeg har en - snart gammel - Imac 27"", som pga forældet styresystem (Monterey - kan ikke opgraderes) ikke længere kan modtage f.eks. opdateringer til Officepakken. Der er derudover en del programmer, der ikke længere virker, herunder Onedrive app´en.
Jeg er derfor på jagt efter et alternativ, da jeg ikke vil undvære en 27 tommer skærm (og de nye Imacs er ikke helt så store) - så jeg kigger nok ind i noget Windows noget. Jeg er utroligt glad for at have alt i skærmen, så jeg slipper for spaghetti-lignende tilstande ved en stationær PC.
Har I nogle forsalg til gode alternativer til min gamle Imac ?. Jeg er lidt på herrens mark mht. kvalitet m.v. på dem, der findes på markedet.
På forhånd tak :-)
mvh/Jesper
hvorfor ikke købte en Mac mini med M4 chippen også en lækker 27" skærm, så er der jo lige pludselig frit valg på alle hylder med skærmen og du kan endda "montere" mini'en bag på skærmen hvis man ville så er det næsten som en iMac :)
evt sådan her
Giv din maskine en chance mere med Open Core Legacy Patcher. Så kan du installere nyeste macOS.
Pjock skrev:hvorfor ikke købte en Mac mini med M4 chippen også en lækker 27" skærm, så er der jo lige pludselig frit valg på alle hylder med skærmen og du kan endda "montere" mini'en bag på skærmen hvis man ville så er det næsten som en iMac :)
evt sådan her
En 5k skærm er dyr, hvis det er hvad han har i forvejen i hans iMac. Til gengæld kan man købe driver board til omkring 1000kr (sidst jeg tjekkede) der kan erstatte indmaden i iMac og gøre den til en monitor. Har selv købt til late 2009 27" og iMac Pro. Men iMac pro bliver først konverteret, når der ikke er mere at hente i indmaden. Handlede nok lidt for tidlig, pga. toldtrusler.
Der er ikke et stort marked for den slags maskiner, og der er nok endnu mindre viden om det på et Mac forum. Tror du skal spørge på et PC forum. Du sparer dog kun to ledninger ud af alle de andre du sikkert har, så jeg kan ikke helt forstå du synes det er værd at skifte bare for det.
Hvis du vil blive på en Mac, så kan du jo overveje at mounte en Mac Mini på bagsiden af en skærm med VESA beslag. Simpelt og nemt.
PallMei skrev:Pjock skrev:hvorfor ikke købte en Mac mini med M4 chippen også en lækker 27" skærm, så er der jo lige pludselig frit valg på alle hylder med skærmen og du kan endda "montere" mini'en bag på skærmen hvis man ville så er det næsten som en iMac :)
evt sådan her
En 5k skærm er dyr, hvis det er hvad han har i forvejen i hans iMac. Til gengæld kan man købe driver board til omkring 1000kr (sidst jeg tjekkede) der kan erstatte indmaden i iMac og gøre den til en monitor. Har selv købt til late 2009 27" og iMac Pro. Men iMac pro bliver først konverteret, når der ikke er mere at hente i indmaden. Handlede nok lidt for tidlig, pga. toldtrusler.
Ja måske er en 5K skærm dyr men det var jo ikke spørgsmålet. Spørgsmålet var en løsning på en 27” iMac pg jeg vile personligt gå efter en Mac Mini M4 også en skærm. Kunne jo være han kunne nøjes med en 4K skærm og en Mac Mini M4 koster 5500kr og hvis prisen på en 27” iMac ville nok koste fra 15.000kr så har han måske 8-9000kr til en lækker skærm.
Som andre også skriver, en MacMini og så måske bygge din iMac om til en monitor med et passende driverboard. Det gjorde jeg for 2 år siden, købte en Mac Mini M2 Pro og bygede min iMac 5K om til monitor med et driverboard købt på eBay - det fungerer fremragende.
Du kan finde flere vejledninger online, bl.a. på youtube o.a. til ombygningen.
Hvis jeg stod i din situation og ikke rigtig havde lyst til at kaste mig ud i en iMac konvertering, så ville jeg nok købe en Mac Mini M4 og finde en god 32" 4K skærm.
Test efter montering af driverboard m.v., før jeg monterede skærmpanelet
P.S. At OneDrive ikke længere fungerer på din iMac skal vel nærmest regnes som et stort plus, det samme gælder andre Microsoft programmer
Det ser sgu meget godt ud - det bliver nok en Mini.
Mange tak for jeres input :-)
Stjans skrev:Det ser sgu meget godt ud - det bliver nok en Mini.
Mange tak for jeres input :-)
Det er gratis at give OCLP en chance først. Se min tidligere post
Naaah :-).
Ikke helt :-)
Desuden kan jeg heller ikke opgradere styresystemet mere, og det sætter begrælsnninger på apps til Mac også
@PalleMei: Det virker nok lidt for nørdet til mig desværre. Kunne måske ellers være en rigtig god løsning, for Imac kører faktisk virkelig godt endnu.
Stjans skrev:@PalleMei: Det virker nok lidt for nørdet til mig desværre. Kunne måske ellers være en rigtig god løsning, for Imac kører faktisk virkelig godt endnu.
Kan godt være det fremstår nørdet og detaljerne og måden det virker er også ret teknisk. Men det er lavet meget strømlignet og nemt at få til at virke. Den ved lige præcis hvilket patches der skal bruges på en given maskine, så der er ikke en masse at tage stilling til.
PallMei skrev:Stjans skrev:@PalleMei: Det virker nok lidt for nørdet til mig desværre. Kunne måske ellers være en rigtig god løsning, for Imac kører faktisk virkelig godt endnu.
Kan godt være det fremstår nørdet og detaljerne og måden det virker er også ret teknisk. Men det er lavet meget strømlignet og nemt at få til at virke. Den ved lige præcis hvilket patches der skal bruges på en given maskine, så der er ikke en masse at tage stilling til.
Enig.
Jeg har netop installeret nyt OS på en MacMini 2011, og vidste på forhånd intet om det.
Brugte Mr.Hackintosh, jeg synes instruktionerne er forholdsvis tilgangelige, og videoerne ligeså.
Mvh
Finn
Tjek evt. denne tråd hvor jeg fik rigtig fin hjælp af flere af de samme som skriver i denne tråd.
Min overskrift var næsten den samme som din. :-)