xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
425
180
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Mac Plus søges
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)

206

11
24. februar 2025 @ 13:56
Juniormedlem

For ca. 15 år siden havde jeg en større samling af klassiske Mac'er, men forærede det hele væk til en på det daværende Mediamac, som ville lave et museum med dem. Mac Plus'en savner jeg dog stadigvæk ret meget, da den fik et eller andet specielt zen frem i mig med mine skriverier på den.

Så inden jeg nødsager mig til at smide en ordre på Ebay fra de fjerne lande, ville jeg lige høre her om der skulle være et fantastisk menneske herinde der har en fungerende Mac Plus, som vedkommende vil sælge til mig. Meget gerne med det tastatur der har piletaster og nummerisk tastatur, men jeg overlever også hvis det bliver den anden version.

På forhånd tak,
Ulrik

Grøn specialarbejder // musiker // retro gamer // LEGO entusiast // grafiker // computernørd
  16
8
  664

3032

425
PallMei (Skribent)
24. februar 2025 @ 14:20
Virtual Machine

Kan du ikke finde ud af hvem du donerede til i tidernes morgen. Måske det er muligt at få den eller noget tilsvarende tilbage.

Jeg kan desværre ikke hjælpe. Hvis jeg skulle ønske noget fra den periode, så skulle det være et tastatur med rigtige taster. Giver mig helt lyst til at lede efter en A9M0330, M0116, M0115, M0487, M0312 eller M3501 jeg kan koble til min iMac, desværre vil de ikke give mig baggrundsbelysning, som jeg savner i vinterhalvåret.

206

11
24. februar 2025 @ 14:40
Juniormedlem

Jeg har tænkt på hvor han forsvandt hen, men desværre foregik kontakten via Mediamacs forum, som er lukket for længe siden.

Angående dit ønske om et gammelt mac-tastatur, ville det være cool, hvis du rent faktisk kunne mod'e det til at have lys i tasterne. Det der være nogen der har prøvet at gøre. Selv skriver jeg blindskrift og kigger sjældent ned på tasterne, men når jeg gør, sætter jeg sgu også pris på at kunne se symbolerne i min ofte halvdårlige belysning 😅

Grøn specialarbejder // musiker // retro gamer // LEGO entusiast // grafiker // computernørd
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2032

218
PowerPalle (Administrator)
24. februar 2025 @ 15:58
ASCII jonglør

Kan du navnet?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

206

11
24. februar 2025 @ 23:45
Juniormedlem

Nu gennemsøgte jeg lige min gode gamle Mac-mail og fandt sørme en mail-udveksling. Fyren hedder Valentin Nygaard og var forvalter på Nikolaj Kunsthal. Jeg har skrevet til ham via Linkedin, så måske han vil sælge mig noget tilbage 🤞🏻

Jeg har også kontakt med en via en køb/salg-gruppe på facebook, som ville kigge i sine gemmer, men ellers lader det til at Ebay er sidste udvej.

366

13
puggaard (Skribent)
25. februar 2025 @ 15:54
Lærling

kan du bruge en SE/30?... 😄

Macintosh SE/30

mvh. Peter

206

11
25. februar 2025 @ 16:33
Juniormedlem

Eller en Mac II 😁

206

11
18. marts 2025 @ 12:32
Juniormedlem

Det endte med at jeg købte en Plus på Ebay af en italiensk samler. Det inkluderede BlueSCSI og 4 Mb RAM, hvilket gør underværker for sådan en maskine. Så skal der blot fixes dansk tastatur-layout, så jeg kan få gang i det skønne, larmende tastatur 😅

3032

425
PallMei (Skribent)
18. marts 2025 @ 14:31
Virtual Machine
Ulrik Hansen skrev:

Det endte med at jeg købte en Plus på Ebay af en italiensk samler. Det inkluderede BlueSCSI og 4 Mb RAM, hvilket gør underværker for sådan en maskine. Så skal der blot fixes dansk tastatur-layout, så jeg kan få gang i det skønne, larmende tastatur 😅

👍 Flot maskine og lækker tastatur. Savner også og rigtige taster og søger ager til om satechi sm3 er kommet med nordisk layout.

Til sammenligning har jeg netop anskaffet mig en HP Prime lommeregner. Da jeg tjekkede den hukommelse, måtte jeg lige dobbelt tjekke. 256MB!! ram og 512MB rom og det er ikke nogen ny model. Havde nok forventet noget mere i stil med dine 4MB. Hastigheden er også øjeblikkelig, uanset hvad man beder den om, så man tror man har tastet forkert :-D.

206

11
18. marts 2025 @ 15:12
Juniormedlem

Den HP Prime ser ret fed ud – jeg måtte lige slå den op 😊 Jeg kunne ikke lade være at se om de også har fået Doom til at køre på den – og selvfølgelig 😂

Jeg er også selv lidt tastatur-entusiast. Mit næste bliver nok noget low profile fra Keychron. De er rimelig ISO-nordic-venlige. Det satechi sm3 du nævner ser også interessant ud. Jeg ville godt kunne klare mig uden numerisk, og spare plads på skrivebordet. På Mac Plus'en var det mest for at få piletasterne.

3032

425
PallMei (Skribent)
18. marts 2025 @ 15:39
Virtual Machine
Ulrik Hansen skrev:

Den HP Prime ser ret fed ud – jeg måtte lige slå den op 😊 Jeg kunne ikke lade være at se om de også har fået Doom til at køre på den – og selvfølgelig 😂

Jeg er også selv lidt tastatur-entusiast. Mit næste bliver nok noget low profile fra Keychron. De er rimelig ISO-nordic-venlige. Det satechi sm3 du nævner ser også interessant ud. Jeg ville godt kunne klare mig uden numerisk, og spare plads på skrivebordet. På Mac Plus'en var det mest for at få piletasterne.

Jeg vil helst have numerisk tastatur. Tak for tipmed Keychron, Keychron K5 MAX  ser interessant ud 🤩. Den må jeg hellere læse op på.

4853

458
18. marts 2025 @ 15:45
FPU

Jeg har en Performa 475, som både har System 7.1.P5 og System 8.1, så jeg kan fiske et dansk tastaturlayout ud af Systemmappen og maile det til dig, hvis du får brug for det.

Men hele 6.4 MB ledig plads på drevet. Hvad SKAL du dog bruge al den ekstra plads til? ;0)

Spirituel Maskine

206

11
19. marts 2025 @ 11:46
Juniormedlem

Hej Tonny. Det må du da meget gerne 😊 mail

Performa 475'erne er også ret lækker – har du den skærm der matcher/flugter? Jeg havde en LC i 90'erne og elskede dens design, men den var ikke ligefrem noget lyn 😅

4853

458
19. marts 2025 @ 13:34
FPU
Ulrik Hansen skrev:

Hej Tonny. Det må du da meget gerne 😊 mail

Performa 475'erne er også ret lækker – har du den skærm der matcher/flugter? Jeg havde en LC i 90'erne og elskede dens design, men den var ikke ligefrem noget lyn 😅

OK, men jeg skal lige grave Mac'en frem, samle den, starte den op og så på en eller anden måde få overført Tastaturlayout til min MBP 2011 og mailet det til dig. Godt nok sidder der et 10 MBit netkort i den, men jeg ved ikke lige, om de to fætre vil tale sammen pga. aldersforskellen. Ellers har jeg et USB-diskettedrev liggende et eller andet sted, og så må det blive den vej. Jeg skal prøve at se, om jeg kan nå det i løbet af et par dage.

Ja, jeg har en original 15'' Apple MultipleScan skærm til den og det caddy-loadede CD-300 drev, det hele i original emballage. Jeg har også et par SCSI EZ135 drev og et par SCSI Zip drev til den. Man var vel first-mover engang.

475'eren er nok den Mac, som jeg har haft allermest glæde af, for den var relativt hurtig, især efter at jeg skiftede LC-CPU'en ud med en Quadra ditto, maxede den ud med RAM og VRAM og satte en 4 GB disk i den. Mine yndlingsspil var Forty Thieves, RISK II, ExpertBackgammon, ShatterBall, Rescue! og ShufflePuck Café. Efter at jeg købte CD-drevet, blev der spillet Monkey Island til den store guldmedalje, mens jeg hørte Björk's "debut" (min første musik-CD) og drak mig snalret i grog. Good times, good times!

Jeg lagde selv ud med en LC i efteråret 1992 med en 14'' Trinitronskærm og en StyleWriter. Den skulle først og fremmest bruges til at skrive rapporter med på studiet, og der betød hastigheden ikke så meget. Til gengæld blev jeg ret god til at formatere tekst og disketter frem og tilbage, fordi alle de af mine holdkammerater, som havde computer, brugte Windows. LC'en røg videre til eks'en, da jeg købte 475'eren i foråret '95, men dens videre skæbne er ukendt.

Spirituel Maskine

206

11
19. marts 2025 @ 15:15
Juniormedlem

Ok, du behøver ikke gå alt det igennem. Det burde være muligt for mig at fiske en fil til dansk tastatur-layout ud af en af de danske installationsdisks, som man kan finde på f.eks. Macintosh Garden. Jeg har som nævnt en BlueSCSI-dims med et SD-kort som man kan flytte over i Mac'en og overføre disk images til – man skal bare navngive dem som BlueSCSI ønsker det. Hvis du ønsker at puste liv i den gamle hardware, er det ganske enkelt genialt. V.2 har sågar wifi så man ikke behøver flytte SD-kortet frem og tilbage, og man kan gå på nettet med den gamle hardware.

4853

458
19. marts 2025 @ 19:47
FPU

Don't bother, for jeg HAR fundet det, som jeg har. Mailer det til dig lige om lidt.

Spirituel Maskine

206

11
20. marts 2025 @ 02:04
Juniormedlem

Tak for hjælpen 👍🏻😊