xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
523
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
Mac Mini M6
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

697

29
I dag @ 16:50
Veteran

Kære Mac’er.
Er der nogen der er så heldige at få fingrene i den nye Mac Mini M6? Hvad siger I til den?

Jeg overvejer virkelig at slå til, men er lidt i vildrede om det skal være basis modellen, eller om jeg vil fortryde ikke at købe 24GB/512GB. De +4000kr. Er godt nok voldsomme, og vil garanteret ikke være noget jeg mærker sønderligt i starten… men er bange for at ærge mig om nogle år, når jeg skal kæmpe med at hente opdateringerne og pladsen er knap. Hvad er jeres erfaringer?

1
0
  4

5212

532
I dag @ 17:49
Yoda

Mit mantra er, at man aldrig kan få for meget plads, men med moderne Mac'er er det lidt kompliceret:

I gamle dage kunne man købe en basismodel og så opgradere både RAM og harddisk (og senere SSD), efterhånden som behov og pengepung tillod det.

Så begyndte Apple at lodde RAM'en direkte på bundkortet i Retina-Mac'erne, så her skulle man bestemme sig ved købet, men man kunne stadig skifte disken ud til en større, hvis man ellers kunne finde en, som passede sammen med bundkortet; det var vist temmelig model-specifikt.

Så begyndte Apple også at lodde disken fast på bundkortet i de nye M-Mac'er, så her skal man allerede fra starten af vælge den konfiguration, som vel skal holde mindst fem år og måske længere, og det kan jo være svært at forudse, hvor meget macOS, programmer og datafiler kommer til at vokse. Man ved bare, at de i hvert fald ikke bliver mindre.

Men prioritetsrækkefølgen MÅ være RAM over SSD, altså mest mulig RAM inden for budgettet, for man kan altid on-loade og off-loade data til og fra en ekstern disk, og hvis det er en ekstern SSD med USB C eller ThunderBolt, går det rimelig tjept. Og man kan MUIGVIS få loddet større NAND-chips i sin Mac, mens RAM'en er integreret i selve CPU'en og derfor ikke kan udvides.

Nu taler du jo om en Mac Mini, og med en stationær er det jo ikke så besværligt at have en ekstern disk fast monteret ved siden af Mac'en, mens det er lidt mere rodet med en bærbar Mac, så det er da en idé, som er værd at overveje.

Jeg håber ikke, at jeg fik mudret billedet alt for meget. :0)

Nej, da