xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
522
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
nedgradere til Sonoma
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

285

4
I dag @ 13:26
Juniormedlem

Hej.

Jeg har googlet emnet og møder en del modstridende forklaringer og oplysninger incl input fra AI. Så nu spørger jeg lige herinde:

Jeg vil gerne købe en Mac Mini gerne M1 eller M2. Den skal nulstilles fuldstændigt og udelukkende bruges til nodeskrivningsprogrammet FINALE. Det er udgået og opdateres ikke længere af producenten. Der vil komme et tidspunkt, hvor det ikke længere kan installeres (fordi det skal Authorizes af MakeMusic's server), men eksisterende installationer vil blive ved med at fungere. Jeg har brug for adgang til programmet, fordi jeg har 1000-vis af nodefiler jeg er nødt til at kunne åbne og redigere/eksportere til andre nodeskrivningsprogrammer. Når denne Mac Mini er "oppe at køre" og kan åbne FINALE skal den aldrig nogensinde i kontakt med internettet igen :) Hvis jeg har brug for at hive filer ud af den (fx konverterede FINALE-filer), bliver det via en USB-stick. Valget falder på en Mac Mini, da der jo ikke er et batteri, der kan blive slidt.

Så nu til spørgsmålet: Hvis jeg køber en Mac Mini, fx på DBA, som kører et MacOS, som er nyere end Sonoma, er det så relativt nemt at komplet erase maskinen og få den til at køre Sonoma? Jeg har ikke brug for nogen for for backup af, hvad der allerede måtte ligge på den. Jeg er helt med på, at jeg ikke må købe noget, der er nyere end M2, for så kan den ikke køre Sonoma, som er det nyeste MacOS som FINALE kan køre problemfrit i.

4
0
  36

3421

522
PallMei (Skribent)
I dag @ 14:13
Virtual Machine

Her er hvordan du installer ældre versioner.

https://support.apple.com/da-dk/102662 

Men er Sonoma den nyeste programmet kan køre på. Jeg ville installere så ny en version som mulig. Jeg ved at min M1 MBA havde børnesygdomme og det først var på Sequoia at den køre rigtig godt. Selvfølgelig spiller det også, at der stadig var en del programmer som kun fandtes i Intel udgaver i starten. 

5171

522
I dag @ 15:28
Yoda

Proceduren med at omformatere og ny-installere på M-Mac'er er ikke længere den samme som på Intel-Mac'er med ældre systemer.

På Intel-Mac'erne kan man sagtens omformatere hele disken og så installere et passende macOS, hvis man har klargjort en installer på rette vis. Dog er der visse macOS'er, der ikke længere kan installeres over nettet, fordi Apple har lukket for disses servere. Det gælder f.eks. SnowLeo (10.6).

Jeg købte for et års tid siden en brugt M1-Air med kort varsel til rejsebrug (og med et moderne macOS til noget lettisk NemID software), og efter hjemkomst ville jeg så omformatere og ny-installere MacOS (Sequoia)  fra bunden af.

Men, næ, nej, det kunne jeg skam ikke få lov til, for selve kernen af macOS ligger enten på en chip eller på en låst del af SSD'en. Det lykkedes dog at få "overskrevet" resten via en hjemmelavet Sequoia boot-stick, og det er så den installation, som jeg må leve med.

Min pointe er, at det –hvis jeg ikke har gjort et eller anden meget forkert– egentlig ikke er nødvendigt at lave en boot-stick med in installer på; man kan i princippet blot oprette en ny bruger og så slette den gamle bruger bagefter; så burde alle cache-filer og indstilliger være blevet slettet og den ny bruger installeret oven på en ellers uberørt macOS kerne.

Men prøv da at ringe til Apple Danmark (80 24 08 35 hverdage 9-19) og spørg dem; en eller anden derinde bør vide, hvordan man downgrader offline via en boot-stick, og hvor meget af selve MacOS, der er urørligt for slutbrugeren.

Nej, da

3421

522
PallMei (Skribent)
I dag @ 17:32
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

Proceduren med at omformatere og ny-installere på M-Mac'er er ikke længere den samme som på Intel-Mac'er med ældre systemer.

På Intel-Mac'erne kan man sagtens omformatere hele disken og så installere et passende macOS, hvis man har klargjort en installer på rette vis. Dog er der visse macOS'er, der ikke længere kan installeres over nettet, fordi Apple har lukket for disses servere. Det gælder f.eks. SnowLeo (10.6).

Jeg købte for et års tid siden en brugt M1-Air med kort varsel til rejsebrug (og med et moderne macOS til noget lettisk NemID software), og efter hjemkomst ville jeg så omformatere og ny-installere MacOS (Sequoia)  fra bunden af.

Men, næ, nej, det kunne jeg skam ikke få lov til, for selve kernen af macOS ligger enten på en chip eller på en låst del af SSD'en. Det lykkedes dog at få "overskrevet" resten via en hjemmelavet Sequoia boot-stick, og det er så den installation, som jeg må leve med.

Min pointe er, at det –hvis jeg ikke har gjort et eller anden meget forkert– egentlig ikke er nødvendigt at lave en boot-stick med in installer på; man kan i princippet blot oprette en ny bruger og så slette den gamle bruger bagefter; så burde alle cache-filer og indstilliger være blevet slettet og den ny bruger installeret oven på en ellers uberørt macOS kerne.

Men prøv da at ringe til Apple Danmark (80 24 08 35 hverdage 9-19) og spørg dem; en eller anden derinde bør vide, hvordan man downgrader offline via en boot-stick, og hvor meget af selve MacOS, der er urørligt for slutbrugeren.

Det tror jeg altså også du stadig kan. At komme ind i gendannelse er anderledes og jeg tror ikke længere at du kan vælge om det skal være den som maskinen blev introduceret med, den seneste installeret eller nyeste der kan køre på maskinen. Derimod vil det altid være den nyeste.

Jeg tror du er blevet snydt af ikke at trykke cmd+2 og se drev eller forsøge at formatere den ram-disk gendannelsen køre fra og som derfor er systemdisk på gendannelse tidspunkt. 

Måske er du også blevet snydt af apfs deler operativ system op i 2 dele. En til systemet, som er låst og kun kan overskrives ved opdateringer og en til data. Finder skjuler det og viser det hele som samme drev.$$

5171

522
I dag @ 18:39
Yoda

@PallMei:

Sikkert noget i den stil. Men jeg fulgte ellers anvisningerne i alle de guides, jeg umiddelbart kunne finde om ement.

Nå, lortet virker, og jeg bruger den egentlig kun, når der er nyt fra de lettiske myndgheder, og når jeg er i Letland.

Jeg var dog igennem en munter omgang for nylig, hvor jeg skulle opdatere mit lettiske eID's certifikater.

Jeg skulle først installere noget bestemt software og så gå ind på en bestemt hjemmeside og følge en bestemt procedure. Det var ikke godt for blodtrykket, men på en eller anden måde lykkedes det i første hug. :0)

Heldigvis for mig har man været så fremsynet, at man har overat alle de offentlige hjemmesdier til engelsk, også dem, som har noget med selve stasborgerne at gøre, eftersom landet nærmest blev spredt for vinden to gange, første gang under Anden Verdenskrig, og anden gang inden for de sidste 10-15 år, fordi en masse unge i den aktive erhvervsalder er emigreret vestpå for at få en hæderlig månedsløn, og ikke alle efterkommere er i stand til at tale lettisk, især ikke dem i blandede ægteskaber.

Den lettiske udgave af MitID fungerer på den måde, at man har et ID-kort med et SIM-kort på med to PIN-koder (og en PUK-kode).

Når man så skal online, skal man sikke kortet i en (selvkøbt) kortlæser, når man skal logge sig ind hos myndighederne og i netbanken og så bruge sin Firefox (man anerkender ikke Safari og Opera på Mac-platformen) med en special-plugin installeret.

Når det hele så spiller, kan man få lov til at taste sin PIN1-kode for at komme ind og læse beskeder fra myndigheder, indberette indkomst til deres skattevæsen eller logge på en netbank. Til gengæld skulle jeg også bruge begge PIN2, da jeg skulle forny certifikaterne.

Jeg foretrækker det danske MitID, da det ikke kræver ekstra hardware til Mac'en. Til gengæld kan den lettiske procedure klares uden en smarphone, så længe man har internetadgang og en kortlæser.

Der findes dog også en app (som bruger to separate PIN-koder) til at logge ind uden eID-kortet, men så skal man køre hele sessionen direkte fra sin smartphone, og det kan godt gå hen og blive bøvlet, hvis man f.eks. skal afstemme nogle oplysninger med dokumenter, som man har liggende i forvejen.

Summa summarum:

MitID: Dyr smartphone påkrævet. Systemkrav ikke strenge. QR-koder er en elegant løsning.

eID: eID-kort og kortlæser påkrævet. Kan benyttes uden smartphone. Man skal huske fire forskellige PIN-koder, hvis man også bruger mobil-app'en. Strenge systemkrav til computere (minimum Sequioa på Mac'er).
Nej, da