Hej
Jeg sidder stadig på min trofaste 16" MacBook Pro M1 Pro med 16 GB RAM og 1 TB SSD. Den har virkelig gjort det godt, men den er også begyndt at kæmpe lidt for at følge med.
Med både Lightroom og Photoshop kørende, samt to browsere åbne på samme tid med over 100 faner til sammen, så er den blevet lidt langsom, og swap-disken er godt i brug.
Jeg vil derfor gerne kigge efter en ny brugt. Jeg ville gerne have 16" men tror jeg må bide mig selv i læben og nøjes med 14" og så bruge min eksterne skærm noget mere.
Men til mit behov, som I kan læse i starten, hvilken MacBook Pro giver så mest mening, at lede efter? Er det en M3 Max eller M4 Pro eller hvad havde I gjort?
Jeg vil foreslå dig at opstille en prioritetsrækkefølge inden for det beløb, du har lyst til at give for en brugt Mac (her i tilfældig orden):
Antal GB RAM
Antal GB SSD
Skærmstørrelse
CPU-generation (M3, M4, etc.)
Antal CPU/GPU-kerner
Det kan f.eks. være, at du helst vil have en 16'' skærm og derfor skærer ned på SSD'ens størrelse eller f.eks. vælger en M3 i stedet for en M4 for at holde budgettet.
Det kan også være, at f.eks. en M3 med mange GPU-kerner faktisk er bedre egnet til dine opgaver end en M4 med færre ditto, selvom den generelt set vil være hurtigere.
Jeg vil dog anbefale at prioritere RAM over SSD, da man kan off-loade data og endda arbejde på data på en ekstern disk, mens man ikke kan gøre noget ved for lidt RAM andet end at sidde og se på badebolden.
Go' jagt.
Helt enig Tonny.
Jeg er kommet frem til, at 1. prioritet er 32 GB RAM. Nu har jeg jo lige erfaret, hvordan 16 GB laver flaskehals for mig nu.
Dernæst kommer SSD eller chippen som 2. prioritet. Det kan jeg ikke lige helt finde ud af. Jeg har i dag 1 TB som jeg ikke er i nærheden af at fylde op, fordi jeg allerede bruger eksterne SSD via USB-C (Samsun T7) og det fungerer fint for mig.
Om det så skal være en M3 eller M4 ved jeg ikke, eller om det skal være en Pro eller Max må budgettet bestemme.
14" er prioriteret, da jeg sjældent arbejder hjemmefra, og har med min 16" nu erfaret at den simpelthen er for stor, selvom de 16" er rigtig fedt at have.
Jeg ved dog ikke hvor godt det vil fungere med de 24 GB RAM som er i den nye M5 Pro, hvis man kan finde en der vil sælge sådan en, for at få hurtige penge. Mon 24 GB RAM er nok?
Jeg kører selv en Intel-MBP med 16 GB RAM og en M1-MBP med 8 GB RAM, så jeg kan på ingen måde vurdere, hvorvidt 24 GB M5 skulle være dårligere end 32 GB M4.
Mit bedste bud er at prøve at finde nogle relevante tests på YouTube eller måske på 9to5 Mac.