xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
523
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Fungerer denne skærm til macOS?
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

303

18
11. august 2026 @ 11:41
Lærling

Hej

Jeg mangler meget nogle nye skærme til min MacBook Pro 16" M1 Pro.

Derfor har jeg set på en Dell UltraSharp U2725QE og vil købe 2 stk. af dem. Men læser man på nettet bliver man jo snotforvirret over, om de rent faktisk har en opløsning der fungerer til macOS.

Nu redigerer jeg ret mange billeder og video, så det skal selvfølgelig se tydeligt og skarpt ud. Mange skriver, at folk overdriver det med opløsningen, og at det fungerer fint, men lige så mange skriver, at man nemt kan se, at skrift osv. er gnidret, fordi macOS ikke passer godt til Dells 4K opløsning.

Hvad skal man tro på? Jeg er simpelthen for nærig til at betale mere end de 4.500 kr. som en Dell U2725QE koster fra ny. Så jeg har ikke råd til at købe 27" 5K skærme.

Alternativet var så, at jeg kiggede på en Dell U4025QW (altså en 40" Ultrawide) men tror jeg bliver gladest for 2 skærme og det skal være 27".

Hvad tænker I herinde.

11
1
  694

308

48
11. august 2026 @ 12:54
Lærling

Fra Google (AI): "macOS håndterer 4K-skærme via intern skalering, hvilket giver knivskarp tekst, hvis opløsningen indstilles korrekt. En 27-tommer 4K-skærm fungerer bedst, når den skaleres til "Ser ud som 1440p", da det rammer det ideelle kompromis mellem skarphed og skrivebordsplads, selvom det kræver en lille mængde ekstra GPU-kraft.

Brug eventuelt hjælpeværktøjet BetterDisplay, hvis macOS mangler specifikke skaleringsmuligheder for din skærmmodel."

Så du burde kunne få 4K skærme til at fungere fornuftigt med din Mac.

Personligt ville jeg nok gå efter en 32" 6K skærm til et par tusinde mere end den samlede pris for de to Dell du nævner, både LG og Asus har 6K skærme til lidt over 10.000, https://www.pricerunner.dk/sp/6k-monitor.html.

303

18
11. august 2026 @ 12:58
Lærling

Hej Carsten

Tak - det kan jeg også godt selv Google mig frem til, men der er stadig mange delte meninger om 4K skærm til macOS. Så ledte efter nogle herinde, der måske selv sidder med en 4K 27" på macOS.

Jeg har forsøgt med en 32" før som en enkelt skærm. Det fungerer ikke. Det er enten Ultrawide eller 2 stk. 27".

Dog er jeg mest til 2 skærme, da det er det setup der fungerer bedst for mit workflow.

146

41
13. august 2026 @ 12:25
Novice

Hej

Jeg ville kikke på ASUS ProArt Display 5K PA27JCV.

Næsten samme pris, og du får samme PPI som Apple studio display, nemlig 218.

Mvh

8840

251
13. august 2026 @ 12:45
Poseidon

Det skal understreges at skærmene vil virke perfekt med din Mac uanset hvad.

Om du kan lide opløsningen, og den måde MacOS skalerer på den, det er meget personligt. Men jeg vil våge og påstå af chancen for at det er noget du har noget i mod, den er meget lille. Personligt synes jeg det er dybt overdrevet hvor slemt folk synes det er, og jeg er typen der går meget op i skærme og efterhånden har begyndende aldersrelaterede dårlige øjne.

Bedste forslag jeg har, er at prøve at sætte din MBP til en vilkårlig 4k skærm hos en kollega/ven, og se hvad du synes. En eventuel blurryness vil være det samme.

Jeg kører selv med en Dell U4025QW, fordi jeg ville have 5k opløsning i den størrelse, samt 120hz.

Der var engang en Mac...

303

18
13. august 2026 @ 15:57
Lærling
Agulhas skrev:

Hej

Jeg ville kikke på ASUS ProArt Display 5K PA27JCV.

Næsten samme pris, og du får samme PPI som Apple studio display, nemlig 218.

Mvh

Jeg har kigget på den Asus der faktisk, men jeg vil gerne have 2 skærme, så det hjælper mig ikke så meget. Desværre. Men tak. Kan være jeg så må ende med en U4025QW

303

18
13. august 2026 @ 16:05
Lærling
David Munch skrev:

Det skal understreges at skærmene vil virke perfekt med din Mac uanset hvad.

Om du kan lide opløsningen, og den måde MacOS skalerer på den, det er meget personligt. Men jeg vil våge og påstå af chancen for at det er noget du har noget i mod, den er meget lille. Personligt synes jeg det er dybt overdrevet hvor slemt folk synes det er, og jeg er typen der går meget op i skærme og efterhånden har begyndende aldersrelaterede dårlige øjne.

Bedste forslag jeg har, er at prøve at sætte din MBP til en vilkårlig 4k skærm hos en kollega/ven, og se hvad du synes. En eventuel blurryness vil være det samme.

Jeg kører selv med en Dell U4025QW, fordi jeg ville have 5k opløsning i den størrelse, samt 120hz.

Fedt du rent faktisk har en Dell U4025QW. Jeg tror nemlig heller ikke, at jeg kan se nogen nævneværdig forskel på en 4K skærm til en MacBook Pro. Nu har jeg her for nylig fået 2 x 27" 1440p skærme på kontoret, og holy sheisse, de er faktisk store ift. de 2 x 24" 1080p skærmen, som jeg har været vant til. Mega fedt, at have 1440p vs 1080p men når der er to ved siden af hinanden, så skal man faktisk bevæge hovedet en del fra siden til side, og jeg har endda målt 80 cm fra mine øjne og ind til hver skærm.

Hvis jeg får 2 x 27" i 4K er det jo bare endnu mindre og sværere at se.

Kan da være, at den U4025QW er vejen frem, selvom det kun er én skærm. Men hvordan synes du den er at arbejde ved, når det kun er én skærm? Jeg har været vant til 2 stk. skærme hele mit liv, og også derfor jeg kigger på det nu. Mit workflow har altid været sådan, at jeg har haft mine redigeringsprogrammer kørende på den ene skærm og så YouTube, tutorial, kodning, nyheder whatever på den anden skærm. Men er den 40" stor nok til, at man kan arbejde sådan på den?

146

41
13. august 2026 @ 19:56
Novice

SEOMaster skrev:

Jeg har kigget på den Asus der faktisk, men jeg vil gerne have 2 skærme, så det hjælper mig ikke så meget. Desværre. Men tak. Kan være jeg så må ende med en U4025QW

Tror da nok de sælger 2 skærme også, hvad er problemet?

Mvh

303

18
14. august 2026 @ 09:44
Lærling
Agulhas skrev:

SEOMaster skrev:

Mvh

Inden du bliver alt for smart, så er problemet vel, at du ikke formår at læse det jeg skrev i starten:

Jeg er simpelthen for nærig til at betale mere end de 4.500 kr. som en Dell U2725QE koster fra ny. Så jeg har ikke råd til at købe 27" 5K skærme.

146

41
14. august 2026 @ 13:26
Novice
SE0Master skrev:
Agulhas skrev:

SEOMaster skrev:

Mvh

Inden du bliver alt for smart, så er problemet vel, at du ikke formår at læse det jeg skrev i starten:

Jeg er simpelthen for nærig til at betale mere end de 4.500 kr. som en Dell U2725QE koster fra ny. Så jeg har ikke råd til at købe 27" 5K skærme.

Nu skal vi lige holde den gode tone...

Du har 2 gange skrevet om en U4025QW...så hvis du har sat en grænse på Kr. 4500 for 2 skærme, så ønsker jeg dig
alt mulig held og lykke med at finde en U4025QW til Kr. 9000...

Mvh

8840

251
15. august 2026 @ 10:18
Poseidon
SE0Master skrev:

Nu har jeg her for nylig fået 2 x 27" 1440p skærme på kontoret, og holy sheisse, de er faktisk store ift. de 2 x 24" 1080p skærmen, som jeg har været vant til. Mega fedt, at have 1440p vs 1080p men når der er to ved siden af hinanden, så skal man faktisk bevæge hovedet en del fra siden til side, og jeg har endda målt 80 cm fra mine øjne og ind til hver skærm.

Enig. Jeg er lige gået fra 2x24" 1080p skærme til 1x 49" på arbejdet, og sidstenævnte er som at have to 27", og jeg synes det er ALT for stort, men den er også 21:9! Man skal simpelthen dreje hovedet for meget. Der er min 40" derhjemme langt mere mig, og selv den synes jeg er på nippet til at være for stor, med den korte afstand jeg har til den.

Hvis jeg får 2 x 27" i 4K er det jo bare endnu mindre og sværere at se.

Husk du altid kan skalere UI, og der er macOS markant bedre end Windows, hvis du spørger mig.

Kan da være, at den U4025QW er vejen frem, selvom det kun er én skærm. Men hvordan synes du den er at arbejde ved, når det kun er én skærm? 

Jeg foretrækker klart at have én skærm. Det giver lidt mere fleksibilitet, og når den er så bred, så kan du have flere dokumenter samtidigt. Og jeg bruger alligevel 3-4 Spaces, så jeg kan lave specifikke opsætninger alt efter hvad jeg arbejder med. macOS Golden Gate skulle forbedre ultrawide understøttelsen endnu mere, så det bliver kun godt. Pt. bliver dine vinduer blandet rundt på Spaces, hvis man genstarter maskinen, hvilket er lidt irriterende.

Jeg synes den er lidt stor, men jeg sider også meget tæt på skærmen grundet mit korte skrivebord. Havde det været lidt dybere havde jeg været 100% tilfreds med den. Når det er sagt, så forventer jeg at opgradere til OLED om et par år, men kun fordi jeg gerne vil have lidt mere knald på farverne til spil, samt HDR.

Jeg har været vant til 2 stk. skærme hele mit liv, og også derfor jeg kigger på det nu. Mit workflow har altid været sådan, at jeg har haft mine redigeringsprogrammer kørende på den ene skærm og så YouTube, tutorial, kodning, nyheder whatever på den anden skærm. Men er den 40" stor nok til, at man kan arbejde sådan på den?

Om du har to skærme, eller en der er dobbelt så bred er vel ligemeget. Så er det bare et spørgsmål om tilvænning. Men det handler jo også om skalering, i forhold til hvor gode dine øjne er og hvor tæt du sidder på skærmen.

Jeg kører permanent med 3840x1620, hvilket du kan se et eksempel på her, og alternativt så er der selvfølgelig 5120x2160 her.

Der var engang en Mac...

303

18
17. august 2026 @ 16:18
Lærling

@David

1.000-tak for det meget fine og gennemførte svar.

Jeg må se om jeg kan finde en Dell til rimelig penge. Min arbejdsplads er ved at overgive sig til at give mig en U4025QW hvilket kunne være total win for alle.

Jeg kommer til at sidde med ca. 80 cm til skærmen. Det burde fungere fint, da jeg kan sjusse mig frem til, at U4025QW er mindre fysisk end 2 x 27". Håber ikke den er for stor og voldsom, men det ser ikke sådan ud af hvad jeg har set.

Tak for screenshots - det hjælper meget.