Har kig på en macbook air på tysk amazon, men hvad med æøå på tastatur ?
Jeg tror, at det bliver noget rod.
Som du kan se på det vedlagte foto af et tysk Air tastatur (sakset fra Apple's egen tysje hjemmeside), er det tyske tastatur noget anderledes end det danske:
Å er erstattet med Ü, mens Æ og Ø er erstattet med Ö og Ä, endda i omvendt rækkefølge, altså Ö til venstre for Ä, hvor det på det danske tastatur er Ø til højre for Æ.
Desuden sidder Snabel-A som Alt-L, ikke som Alt-Apostrof, som er blevet til Apostrof Hashtag, hvor Hashtag så er flyttet fra 3-tasten.
Du vil derfor skulle bruge Alt-tasten, hver gang du skal skrive æ, ø, eller å, og Shift-Alt hver gang du skal skrive Æ, Ø eller Å, plus at du skal vænne dig til at visse specialtegn er flyttet andre steder hen.
Jow, du sparer måske 100 - 200 Euro hos tyske Amazon, men er det virkelig det værd?
Du får ganske vist et års fabriksgaranti hos tyske Apple og derefter to års reklamationsret hos tyske Amazon, men det er i mine øjne ikke besparelsen værd i forhold til en Air med dansk tastatur og seks måneders garanti plus 18 måneders reklamationsret, nærmest uanset hvor stor prisforskellen så er.
Og så er der lige gensalgsværdien. En Mac med et tysk tastatur er nærmest uafsættelig i Danmark, og hvis den skal gå i arv på et tidspunkt, bliver det nok med en vis næserynken som tak.
Og så lige en ting her til sidst:
Hvis du så beslutter dig for at købe i Danmark i stedet for, bør du nok overveje at gå uden om Humac, for de er i pengenød (EB-artikel fra den 31. juli), så købere af Apple-produkter hos dem risikerer at stå uden nogen form for produktgaranti, hvis de krakker.
Jeg ville købe direkte hos Apple Danmark, for hvis den lille ny skal repareres inden for garantien, bliver den hentet fra og bragt til din bopæl, så længe du kan sende den i den originale emballage.