Når jeg afspiller videoer, bliver alle bevægelser vist rykvist.
Videoen standser ikke, men det ser ud, som om der bliver vist alt for få billeder i sekundet, så fx døre der åbnes eller mennesker der bevæger sig, foregår i flimrende ryk. Kamerabevægelser og rulletekster ser også rykvise ud, og det er mægtigt distraherende.
Problemet er det samme, uanset om jeg ser video via streaming på fx DR eller YouTube eller via forskellige afspillere som fx VCL eller Mac'ens indbyggede DVD Player. Jeg har prøvet en hel håndfuld forskellige afspillere, og det gør ingen forskel.
Min computer er en MacBook Air M2 fra 2022 med Apple M2 chip og styresystemet er det nyeste, Tahoe 26.5.1. Jeg tror, det blev værre, da jeg opdaterede til Tahoe, men jeg har prøvet at nedgradere til det forrige styresystem, og problemet er der også der, i mindre omfang. På min forrige Mac-computer, en iBook fra 2024, er det samme problem, men her er det mindre grelt. Jeg har også en gammel iBook fra 2004, og her vises alle bevægelser flydende, som de skal.
Jeg har prøvet at spørge en kunstig intelligens (selvom det belaster miljøet, sorry), og den foreslog mig en lang række ting, bl.a. at ændre skærmens refreshment rate, men der er er ingen mulighed for dette i min computers indstillinger. Da andre ændringer gjorde heller ingen forskel.
Jeg prøvede at spille videoer på en vens computer, en MacBook Pro fra 2022, og den viser også bevægelser rykvis.
Jeg var inde i en Humac-butik og foreholde dem problemet, og ekspedienten kunne godt se, at den var gal. Han tilbød mig at sende den på værksted og advarede mig om, at det godt kunne blive lidt dyrt. Han mente, at det var skærmen, den var gal med. Det er jeg dig ikke helt overbevist om, og inden jeg bruger en masse penge på en ny skærm, vil jeg gerne være sikker, så nu spørger jeg her:
Er der andre, der har iagttaget, at skærmen på nyere mac-computere viser bevægelser rykvis?
Og er der nogen, der ved, hvad det skyldes og om man kan gøre noget ved det?