Grundmodellen med 256 SSD er udgået. det vil sige billigste model nu er 512 SSD modellen. Prisstigning på næsten 2.000 kroner
På Apple’s uddannelses side kunne man få en (256 SSD version) for 4.500 og ny koster grundmodellen (512 SSD) 6.299 samme sted.
Ærgerligt da grundmodellen havde en god pris (indstigningsmodel).
256gb var også alt for lidt, systemet med nogle få programmer kunne sagtens fylde halvdelen af pladsen. der er så ikke meget tilovers for det kreative arbejde. så skal man ud og investere i dyre thunderbolt løsninger, hvis hastigheden på diskene skal overhovedet være tæt på de interne.
prisstigning skyldes nok både AI boblen og apples grådighed.
jeg har valgt Linux fremover ... er i processen at udfase alt der ikke er europæisk. der er langt vej endnu, men er på vej -- og det er vigtigst.
her ses lidt IRIX-inspireret nostalgi ... openSUSE Linux fra Tyskland med ejerkreds i Sverige.

Er det ikke det samme, de gjorde med iphone, macbook air og pro?
De dropper mindste lager version, fremfor at sætte prisen op på den. Når nu de ikke kan kontrollere ram prisernes himmelflugt, syntes jeg det er det er den mest elegante måde at gøre det på.
PallMei skrev:Er det ikke det samme, de gjorde med iphone, macbook air og pro?
De dropper mindste lager version, fremfor at sætte prisen op på den. Når nu de ikke kan kontrollere ram prisernes himmelflugt, syntes jeg det er det er den mest elegante måde at gøre det på.
Det er vel sådan cirka halvt af hvert; Apple tjener ekstra på a give entry-level modellerne dobbelt op på SSD, hvilket dog er berettiget, da 256 GB ER temmelig lidt.
Men det skyldes også, at prisen på al slags hurtig hukommelse (RAM og SSD) er steget voldsomt i pris, fordi der skal bruges så hulens meget af det til det dér AI-snask.
Jeg gav under 800,- Kr. for en 2.5'' 1 TB Samsung EVO 870 i november 2022, og i dag koster en ditto 1.800,- Kr. hos den tyske udgave af Amazon, og det var den laveste pris, jeg sådan lige kunne finde på en original Samsung 1 TB SSD..
Ifølge MaxTech er Apple faktisk relativt gavmilde, idet de angiveligt tager mindre for de ekstra 256 GB end NAND-stykprisen på markedet. Det er dog ikke en påstand, jeg har forsøgt at få verificeret.