Vores setup består af fibernet ind i huset. Fra fiber-modemet er der ethernet kabel til en switch og derfra kabel videre til en AIrport Time Capsule, som står i nærheden og laver WIFI til huset. Vi har en Airport Extreme som extender (trådløst) til den anden halvdel af huset. Jeg har fuld signal på alle mine devices (ipads, iphone og Mac) uanset hvor i huset jeg befinder mig.
Jeg synes aldrig jeg har problemer med Wifi, men både konen (som bruger Windows/Android) og datteren som kun bruger Apple devices oplever ustabilt wifi - mindst en gang om ugen må konen bruge hotspot fra sin mobil.
Vores appleTV i stuen er tilsluttet med eternet-kabel fra switch'en - den kører altid stabilt, så formentlig er der ikke problemer med fiber-modem, forbindelsen udefra og switchen. (så vidt jeg husker er det en giga-bit switch)
Når jeg åbner AIrport Utility "lyser alting grønt".
Jeg ved godt, at Apple routerne er gamle og ikke supporteres længere. Er det ved at være tid til at købe nogle nye routere? Tingene skal fungere - datteren går i 3.g og konen arbejder en del hjemmefra. Eller er der nogle fejlsøgningsmuligheder?

Uden på nogen måde at være ekspert ,men som en, som plejer at læse alle tråde herinde, kan jeg huske fra tidligere tråde om lignende problemer, at man kan prøve at skifte fra 5 GHz til 2.5 GHz eller modsat, især hvis man bor i et tæt bebygget område.
Et andet godt råd plejer at være at flytte en af de trådløse sendere eller måske Win-maskinen og datterens dimser for at se, om der er en effekt.
Jeg kan ikke se, at det skulle være nødvendigt at opgradere de to AirPorts til hurtigere produkter, hvis de ikke melder fejl. Den ene af dem har måske kun 100 Mbit/s båndbredde, men det svarer jo til ca. 12 MB pr. sekund (en musik-CD pr. minut), og det er da stadigvæk en del.
Hvis der er flest klumper i suppen, når både TV, PC, og Apple-dimserne er på på samme tid, kan det dog godt tænkes, at 1 Gbit/s er den nedre grænse for problemfri WiFi i hytten.
Tak for input.
Jeg prøver at skifte fra 5 -> 2 GHz eller modsat - men venter lige til jeg er alene i huset. Datteren laver lektier lige nu... dårligt tidspunkt at smadre nettet :)
Jeg tror simpelthen ikke at placeringen af routerne er et problem - de er begge højt placeret og extenderen (extreme'n) står fuldstændigt centralt midt i huset (åbent stue/køkken miljø) og problemet er der, hvis man sidder en meter fra den.
Problemet er der også, hvis konen er alene i huset, og kun har én enhed på netværket.
Vi har ikke behov for Danmarks hurtigste internet til at downloade 4K movies i en hulens fart. Den hastighed Apple-routerne bør levere opfylder fint vores behov. Det skal bare være stabilt med ok svar-tider, så det ikke går helt i stå, hvis man laver en google-søgning eller skal loade et website.
Men som sagt prøver jeg lige at skifte GhZ frekvens lidt senere.
Tak igen - og hav en skøn lørdag aften.
Nu prøvede jeg bare AI med denne tekst: opsæt apple wifi via fiber med airport extreme og Time Capsule.
Der kom lidt frem men dette var det første som måske kan hjælpe.
For at opsætte Apple Wi-Fi via fiber med en AirPort Extreme og Time Capsule, er den bedste metode at lade fiber-modemmet håndtere internetforbindelsen (router-tilstand) og sætte dine Apple-enheder i Bridge Mode (Brotilstand) for at skabe et stabilt, trådløst netværk.
Syntes nu bare jeg også havde læst at den første router (ikke dine egne) skulle være i bridge mode, men måske det anderledes her.