Hej, jeg har købt en Mac Mini 2010 installeret med Snow Leopard OS. Er det korrekt hvad jeg har Googlet mig frem til, at for at slutte med High Sierra, skal jeg opgradere til alle de mellemliggende OS’er (10.6 - 10.12)?. Eller hvis jeg kan få fat på en installations disk med High Sierra, kan jeg så opgradere fra Snow Leopard til High Sierra på en gang. Hvis det er tilfældet, er der så en venlig sjæl, der vil sælge mig sådan en?.
| Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
Den officielle vej kræver en mellemlanding, f.eks. el Capitan.
Men jeg ved ikke om det er nødvendigt, hvis du kan finde den uden om app-store.
Jeg har fundet et link til en iso-fil, jeg ikke tager ansvar for:
https://archive.org/download/mac-os-high-sierra-iso/MacOSHighSierra.iso
Det er fundet på denne side:
https://www.drbuho.com/how-to/download-macos-high-sierra-dmg-iso-full-installer
Du kan godt opdatere direkte fra Snow Leopard (SL) til High Sierra (HS), men det er blevet en lettere kompliceret proces, efter at Apple desværre har lukket for High Sierra på deres installations-servere.
Men sidste efterår fik jeg nedgraderet en MBP 2012 fra Mojave til HS ved netop at finde en ISO, som PallMei skriver, og så stole på, at der ikke fulgte nogen nisser med.
Men man har i lang tid ikke kunnet købe macOS på en fysisk disk. SnowLeo var sidste udgave på DVD, og Lion kom på en USB-stick sammen med nogle af de næste Mac'er, og så sluttede det, dels fordi Apple begyndte at lancere Mac'er uden DVD-drev, dels fordi man havde fået bakset en procedure sammen, hvor man bootede på en usynlig Recovery partition og så installerede via nettet.
Men altså: Du skal finde en venlig High Sierra ISO, lægge den over på en korrekt formateret USB-stick, boote fra den, og så installere High Sierra. Du kan læse om proceduren, også med High Sierra, her.
Nu er SnowLeo jo blevet for gammel til nettet; hverken e-mail eller browsere kan noget som helst, mens High Sierra stadig kan det meste. Safari er dog blevet for gammel til min netbank på HS, men det kører upåklageligt i Opera, som der stadig kommer opdateringer til, og Mail virker også helt som den skal. Seneste version af Firefox virker også, men jeg kan ikke huske, om der stadig kommer opdateringer til den.
Hvis du stadig har brug for SL, kan du jo partitionere din disk, lægge SL ind på en (lille) partition og HS ind på den anden På min nu afdøde MBP 2010 havde jeg faktisk både SL, Mountain Lion (ML) og HS installeret, fordi Mac ikke kunne se High Sierra i Starup Disk i Systemindstillinger, når jeg var bootet i SL, så jeg måtte boote hen over ML for at boote i HS. Men da jeg tilfældigvis fandt ud af, at Mac kunne se alle tre OS'er under Alt-boot, nøjedes jeg med at installere SL og HS på Mac'en, da jeg satte en større SSD i den.
Held og lykke og feedback.
Hej Palle og Tonny, 1000-tak for hjælpen.
Jeg arbejder intenst på sagen, tillader mig at vende tilbage.
GD
Så lykkes det endelig at opdatere min Mac Mini 2010 fra Snow Leopard til High Sierra. Jeg måtte en tur henover El Capitan, som du også nævner Palle samt diverse små opdateringer for at få det til at fungerer. Så nu nyder jeg musikken via Audirvana appen til mit Hi-Fi anlæg. Anvender en iPad Air til at styre musikken og vha. appen “Orion” og en USB-HDMI dongle, er det muligt at se og styre skrivebordet på Mac Mini‘en, hvis det skulle være nødvendigt.
Palle og Tonny, jeg ved ikke hvordan jeg skal udtrykke min taknemmelighed for Jeres uvurderlige hjælp, nu og i tidligere tilfælde. I fortjener mere end et par hjerter herfra.
GD
Boomer skrev:Så lykkes det endelig at opdatere min Mac Mini 2010 fra Snow Leopard til High Sierra. Jeg måtte en tur henover El Capitan, som du også nævner Palle samt diverse små opdateringer for at få det til at fungerer. Så nu nyder jeg musikken via Audirvana appen til mit Hi-Fi anlæg. Anvender en iPad Air til at styre musikken og vha. appen “Orion” og en USB-HDMI dongle, er det muligt at se og styre skrivebordet på Mac Mini‘en, hvis det skulle være nødvendigt.
Palle og Tonny, jeg ved ikke hvordan jeg skal udtrykke min taknemmelighed for Jeres uvurderlige hjælp, nu og i tidligere tilfælde. I fortjener mere end et par hjerter herfra.
GD
No worries. Assistance følger med "jobbet" som Macnyt'er. :0)
Jeg sidder med et næsten tilsvarende problem, idet jeg ønsker at installere Mojave på en Mac Mini 2018. Jeg fandt en vej gennem terminal, (og kunne så hjælpe med det) hvor jeg kunne dowloade Mojave direkte, eller rettere et installationsprogram til Mojave. Problemet er bare, at det vil ikke køre pånævnte Mac Mini, selvom det ifølge oplysningerne på EveryMac skulle være det oprindelige
https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-i5-3.0-late-2018-specs.html
Jeg tænker det har noget at gøre med at Mini'en er 64-bit og det er Mojave ikke nødvendigvis åbenbart. Er der nogen der ved mere om dette? Min tanke var at køre Mojave og Catalina på hver sin partition fordi jeg mister et par gamle programmer ved skift til Catalina
På forhånd tak
@Kup1964:
Kunstig Intelligens siger dette:
Yes, macOS Mojave (10.14) is a 64-bit operating system and was the final version of macOS to support 32-bit applications. While it runs on 64-bit processors, it serves as the last transitionary version, allowing both 32-bit and 64-bit applications to function before the switch to 64-bit only in macOS Catalina.
Desværre virker High Sierra (10.13) ikke på en Mini 2018, så du er begrænset til Mojave i forhold til de to programmer, du gerne vil blive ved med at bruge.
Mit bedste råd er at finde en OEM Mojave installer og få strikket en USB Boot-stick sammen.
Apple har en oversigt og links til mange af OS'erne her, også til Mojave (via AppStore).
Måske kan du endda få lov til at installere direkte, hvis du først har partitioneret disken og installleret Catalina på den ene partition.
Ellers må du en tur over åen med en Boot-stick. Jeg kan ikke huske proceduren, men der er masser af vejledninger på nettet, inkl. YouTube-videoer.
Og så ellers velkommen til Macnyt. Bare spørg løs, hvis der er noget, som du er i tvivl om; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.
Held og lykke og feedback.
Kup1954 skrev:Jeg sidder med et næsten tilsvarende problem, idet jeg ønsker at installere Mojave på en Mac Mini 2018. Jeg fandt en vej gennem terminal, (og kunne så hjælpe med det) hvor jeg kunne dowloade Mojave direkte, eller rettere et installationsprogram til Mojave. Problemet er bare, at det vil ikke køre pånævnte Mac Mini, selvom det ifølge oplysningerne på EveryMac skulle være det oprindelige
https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-i5-3.0-late-2018-specs.html
Som du også kan læse på everymac, hvis du klikker på linjen med OS, understøtter den "final" version af Mojave. Så hvis du har downloadet en tidligere version, vil den ikke virke. Jeg vil anbefale, at du downloader fra App Store via det link, Tonny har givet, eller gør det ved at holde Shift+Alt/Option+Cmd+R under opstart. Dette vil hente den version, maskinen blev leveret med, eller den nærmeste (Apple introducerer ofte nye modeller med en special version, indtil understøttelsen af den ny model er inkluderet i næste almindelige version).
@Tonny.
Tak for input. Jeg havde håbet at kunne komme tilbage med en succeshistorie, men desværre endnu ikke.
Det er endnu ikke lykkedes mig at finde en Mojave installer, der dur, jeg får ustandseligt meldingen om at den er for gammel til at kunne køre på denne maskine, jeg har prøvet forskellige downloads både fra app store og ved hjælp af terminal. Udfordringen er altså at finde en installer, der vil starte.
@PallMei
også tak til dig. "Final Version" af Mojave opgives der til 14, men den kom op til 14.6
Jeg har prøvet begge dele fra terminal, kun 14.6. gav resultat, men ikke noget det ville starte.
Shift+Alt/Option+Cmd+R under opstart henter Catalina, så det er heller ikke et helt rigtige. Det er muligvis det OS maskinen er leveret med, den blev jo produceret i en længere periode.
Er der et sted man skal krydse af, så man får underretning, når der kommer svar på ens indlæg?
Kup1954 skrev:@PallMei
også tak til dig. "Final Version" af Mojave opgives der til 14, men den kom op til 14.6
Final mener sidste version. 14.6 ser ud til at være versionen i app-store og må derfor antages at være den sidste version, der blev lavet.
Jeg har prøvet begge dele fra terminal, kun 14.6. gav resultat, men ikke noget det ville starte.
Shift+Alt/Option+Cmd+R under opstart henter Catalina, så det er heller ikke et helt rigtige. Det er muligvis det OS maskinen er leveret med, den blev jo produceret i en længere periode.
Det lyder mærkeligt. Selvom den tilgængelige information siger, at den understøtter 14.6, lyder dine erfaringer, som om de har droppet supporten for din model 🤨
Hvis 14.6 fra app-store ikke virker, kan du prøve at hente MIST og se om der skulle være en endnu nyere special version. Ifølge AI er den officielle build 18G103, men der kan være model specifikke med højere build nummer som f.eks. 18G4032.
Jeg har selv hentet MIST for at tjekke, men jeg har ikke tid til at vente på, at den bliver færdig med at opdatere Installers, som lader til at køre i en evighed.
Er der et sted man skal krydse af, så man får underretning, når der kommer svar på ens indlæg?
Ja, du kan "Aktivere Agent". Jeg syntes det burde hedde "Bliv Underrettet".

Tak for tippet om agenten, ja det er da en mærkelig betegnelse.
MIST lever til fulde op til sit navn (det betyder "lort" på tysk eller "moch" på synnejysk på tysk.
Den vil ikke køre på Catalina, men kræver min. 12 Monterey.
Nå det er den naturligvis i sin gode ret til, men det hjælper ikke rigtigt.
Ikke mere tid i dag, men mon ikke det lykkes på et tidspunkt. Dr. Buho synes at være en god kilde til hjælp
Artistisk Intelligens siger:
Steps to Install Mojave on 2018 Mac Mini
Create Bootable USB:
Plug in the USB drive and open Disk Utility to format it as Mac OS Extended (Journaled) with a GUID Partition Map.
Use Terminal to create the installer (replace MyVolume with your USB name):
sudo /Applications/Install\ macOS\ Mojave.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume.
Boot from Installer:
Shut down the Mac Mini.
Plug the bootable USB drive into the Mac.
Press the power button and immediately hold down the Option (Alt) ⌥ key.
Select the yellow "Install macOS Mojave" icon from the menu.
Erase Internal Drive (Clean Install):
When the utility window appears, select Disk Utility.
Select your internal drive (usually "Macintosh HD") and click Erase.
Format as APFS or Mac OS Extended (Journaled).
Close Disk Utility.
Install Mojave:
Select Install macOS from the main menu.
Follow on-screen instructions, selecting your freshly formatted internal drive as the target.
Watch this video to see the process of booting from a USB drive and installing the operating system.
Imidlertid siger AI også:
Critical Notes
Firmware Limitation: Some users report that 2018 Mac Minis with T2 security chips might prevent downgrading below the originally shipped OS. If a direct install fails, you may need to use a tool like OpenCore Legacy Patcher to spoof a supported machine, though this is for advanced users.
Alternative Method: If the standard installer fails, some users have successfully cloned a working Mojave installation from an older Mac onto an external drive and booted the 2018 Mac Mini from it.
Activation: You may need to connect to Wi-Fi to activate the Mac during the installation process.
Og:
Disclaimer: Downgrading the 2018 Mac Mini to Mojave is not officially supported by Apple, as it came with macOS Mojave/Mojave (10.14) or later. The above methods are based on user experiences in forums.
Der er også et par links til Apple Discussions:
Lad os høre, om det hjalp.
SÅ lykkedes det!
Ved hjælp af PallMais link til archive.org og lidt kreativ snusen rundt i stierne lykkedes det mig at finde Mojave også
Mojave.iso
Over på et eksternt drev med den, starte fra Catalina partitionen og så installere Mojave fra det eksterne drev.
En stor tak for input fra både PallMei og Tonny Freimanis
God aften (hvad der nu er tilbage af den)
Kurt
Kup1954 skrev:SÅ lykkedes det!
Ved hjælp af PallMais link til archive.org og lidt kreativ snusen rundt i stierne lykkedes det mig at finde Mojave også
Mojave.iso
Over på et eksternt drev med den, starte fra Catalina partitionen og så installere Mojave fra det eksterne drev.
En stor tak for input fra både PallMei og Tonny FreimanisGod aften (hvad der nu er tilbage af den)
Kurt
Sådan, mand! Macnyt virker stadig, som det skal. :0)