xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
489
203
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kan ikke aktivere downloads
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

0

0
08. januar 2026 @ 16:02
Nyt medlem

Jeg er en erfaren Microsoft-bruger (og Android) og har ingen problemer, men ville gerne skifte helt til Mac - både bærbar + iMac + iPhone. Startede med en Macbook (meget rost og stærk version- kan ikke lige huske modelnavn, men det kan jeg skrive senere, h is det har betydning ?) og downloadede alle opdateringer (har de aller nyeste, tror det hedder 26.2). 

Ville så gerne downloade mit billedprogram (Photo Lab), hvor jeg havde en aktivering tilbage, og det kom også ned,  men kunne ikke åbnes.

Jeg er vant til Chrome og ville gerne starte med det, så der var noget jeg kendte og således kunne starte med.( senere ville jeg så til Safari)

Det kom også ned, men igen = Kunne ikke åbnes.

Jeg understreger, at jeg er helt ny hos Apple, så hvis der er nogen form for hjælp, kender jeg endnu ikke de begreber Mac bruger.

Jeg har søgt på AI, og de skriver blot = Nyeste opdateringer( har jeg) og /eller genstarte ( er prøvet flere gange )

Altså programmerne/ apps  kommer ned, og der kommer så et billede med et symbol, der ligner en pil, men der sker intet, når jeg klikker?

Kan nok ikke downloade Dxo Photo Lab 6 Elite igen, da jeg har brugt alle aktiveringer

6
1
  63
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

5095

510
08. januar 2026 @ 17:38
Yoda

Hej Spritnymacbruger.

Jeg har ikke selv prøvet macOS 26.2, men hvis du ikke har hentet din software direkte fra App Store, altså hvis du har hentet programmerne fra de forskellige firmaers hjemmesider, er det nok Apple's sikkerhedssoftware, som forhindrer dig i at åbne de downloadede installere.

Jeg ved ikke, hvor meget interfacet er ændret siden macOS 15 Sequoia, som jeg kører på engelsk, men du skal gøre nogenlunde sådan her:

Prøv at åbne Systemindstillinger (den grå ikon i den ene ende af Dock'en). Scroll derefter ned, indtil du ude til venstre kan se "Privacy & Security" (aner ikke, hvad den bliver kaldt på dansk, men noget derhenad). Klik på den.

Scroll  ned, indtil du kan se overskriften Security. Lige under den står der "Allow applications from" (igen: Ved ikke, hvad den hedder på dansk) og en lokalmenu til højre derfor. Den står sikkert på "App Store".

Klik på lokalmenuen og vælg i stedet for "App Store & Known Developers". Luk Systemindstillinger.

Nu burde du kunne få lov til at åbne de downloadede installere ved at dobbeltklikke på dem.

Jeg formoder, at de ligger i mappen "Downloads" (ved heller ikke her, hvad den hedder på dansk), som er en af mapperne i din brugermappe, den mappe, som hedder [ditbrugerneavn], og som ligger i mappen "Brugere" på øverste niveau på din harddisk.

Hvis dine programmer er kommet ned som Disk Images, skal de mountes på skrivebordet med et dobbeltklik, inden du kan trække programmerne over i mappen "Programmer", fra det vindue, som åbner fra disk imaget.

Bemærk i øvrigt, at du skal have fat i de fysiske filer i download mappen, ikke blot navnene på dem på din browsers liste over downloads. Dem bør du derefter gemme et eller andet sted, f.eks. på en USB-stick eller en ekstern harddisk.

Hvis og når du får Dxo til at virke via mine bortforklaringer, så prøv lige at tage fat i dem og forklar, hvad der gik galt, så du måske kan få en (eller flere) af dine aktiveringer tilbage.

Og så ellers velkommen til Macnyt. Bare spørg løs; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feedback.

Nej, da

0

0
08. januar 2026 @ 17:46
Nyt medlem
Spritnymacbruger skrev:

Jeg er en erfaren Microsoft-bruger (og Android) og har ingen problemer, men ville gerne skifte helt til Mac - både bærbar + iMac + iPhone. 

Tilføjelse:

Med ingen problemer med Microsoft  mener jeg at "cykle rundt " i det, men det der gjorde, at jeg ønsker at skifte er:

1) Det første var, at jeg på den ene pc downloadede Outlook som mit andet - reserve - e-mailprogram og herefter kunne jeg ikke sende min billeder på en brugervenlig måde via Mit sædvanlige   e-mailprogram.

Jeg downloadede ikke  Outlook på den anden pc og her opstod problemet ikke.

Men det var til at leve med - det var det næste ikke:

2) Pludselig blev alle mine billeder siden 2012 eksponeret på nettet ( tror det var vis Onedrive), UDEN jeg havde sagt ja til dette.

Der var både professionelle billeder ( har arbejdet som fotograf) og private billeder.

Jeg gik straks ind på one drive og slettede dem - altså de offentlige - men - uden der stod noget om det - slettede jeg samtidig mit billed- bibliotek !!!!( det var der ingen advarsel om)

Har brugt flere gendannelsesværktøjer, men dels har de ikke gendannet alle, dels har de fået nye navne i uduelige mapper ( har 9 kameraer, så orden i dette er afgørende)

Derfor vil jeg skifte til Apple/ Mac - ønsker udover min Macbook også helt ny Imac og Iphone.

Jeg skal bare lære, hvordan jeg håndterer de nævnte problemer anført i 1.indlæg.

Tak

0

0
08. januar 2026 @ 17:51
Nyt medlem

Tusind-tak= Det vil jeg prøve, men jeg har været inde i Security uden der var noget ( som jeg forstod) der kunne gøres, men jeg går igennem dit svar punkt for punkt  næste gang jeg har en ledig stund.

TAK IGEN.

5095

510
08. januar 2026 @ 18:22
Yoda
Spritnymacbruger skrev:

Tusind-tak= Det vil jeg prøve, men jeg har været inde i Security uden der var noget ( som jeg forstod) der kunne gøres, men jeg går igennem dit svar punkt for punkt  næste gang jeg har en ledig stund.

TAK IGEN.

Jeg læste din skrækhistorie længere oppe. U-BE-HAGELIGT!

Men du har jo helt nyt grej, så du har ret til support hos Apple, så prøv at ringe til Apple Danmark på 80 24 08 35 (Hverdage 9-19)

Nej, da

3298

489
PallMei (Skribent)
08. januar 2026 @ 18:23
Virtual Machine

Se afsnittet "Hvis du vil åbne en app, der ikke er notarbekræftet, eller som kommer fra en uidentificeret udvikler" her:

Sådan åbner du sikkert dine apps på en Mac 

5095

510
08. januar 2026 @ 18:26
Yoda
PallMei skrev:

Se afsnittet "Hvis du vil åbne en app, der ikke er notarbekræftet, eller som kommer fra en uidentificeret udvikler" her:

Sådan åbner du sikkert dine apps på en Mac 

PallMei to the rescue igen-igen. :0)

Nej, da