Hej,
Jeg har tænkt mig at skaffe Mac Studio.
Dog hverken Humac eller Proshop levere den nærmeste tid... Og så vidt jeg ved er det opdateret i år (M4).
Hvis jeg skal købe det hos Proshop, skal jeg så regne med at vente op til 2 måneder?
Der er 1 dags leveringstid direkte hos Apple. Men kan da også finde flere butikker på pricerunner der har den på lager.
Den blev opdateret i Marts og opgraderings anbefaling fra Macrumors er neutral. Hvis du køber hos Apple og det er privat, kan du spare penge ved at vælge Køb til uddannelse i bunden af deres side.
Den store forskel på M5 er til kunstig intelligens og specifikt Prompt Processing Speed, fordi GPU'en er styrket på det punkt.
På YouTube er der masser af nye videoer fra de forskellige tech-guruer, som fortæller om alle de nye Mac-dimser, som forventes på markedet i 2026.
Måske skulle du lige kigge forbi et par stykker af dem, for det kan jo være, at de også nævner Mac Studio.
Prøv f.eks. Max Tech og Matt Tech Talks.
Der er også en video, hvor en YT'er sammenligner en M4 Studio til en maxed-out PC til samme pris ($4.400,-), og den lille madkasser spiller altså lige op med monsteret med 96 GB RAM og en GPU med tre store blæsere.
Udover at M4'eren er så godt som lydløs i forhold til PC'ens konstante blæseri, var M4'erens strømforbrug kun 1/10 af PC'ens, nemlig 80 Watt mod 800 Watt. Og det har jo en del at sige, når elregningen skal betales.
Hvis 1 KWh koster 2,- kr. med det hele, koster PC'en 2,00 Kr. pr. KWh / 1000 Watt pr. KiloWatt x 800 Watt forbrug = 1,60 Kr. i timen den kører og renderer. Mac Studio koster til sammenligning 16 øre i timen.
Lad os sige, at de to konkurrenter renderer fem timer hver arbejdsdag. Så koster PC'en 40,- Kr. om ugen i strøm, mens M4 Studio koster 4 Kr. om ugen.
Min go'e gamle Performa 475 bruger omkring 30 Watt (uden skærm), så for kun ca. tre gange mere strøm får man i dag en computere, som er tusindvis af gange hurtigere.