Nogen af jer der anvender den blå avis ?
Hvis ja, så har i sagt ja til at i har overdraget alle rettigheder til billeder, videoer eller anden information i annoncer, dvs i må ikke benytte samme billeder og information andetsteds.
Det er jo helt sygt og uhyrligt. Nogen kommentarer ?
De skriver:
"Intellektuelle ejendomsrettigheder
Vend har de intellektuelle ejendomsrettigheder til tekst, billeder, design og andet materiale og information, der gøres tilgængelig via din brug af kontoen, samt til den underliggende programkode for kontoen. Sådant materiale og sådan information må ikke anvendes på anden måde end inden for rammerne af normal brug af din konto."
Jeg opdagede først lige i går at ejeren hedder Vend. Og at min konto hos DBA også kan bruges på Bilbasen. Anyway, jeg har ikke hørt om den klausul, men det virker sgu lidt sygt. Måske er det noget juridisk sikkerhedsretorik, og jeg kan ikke se hvorfor de ellers skulle have gavn af at eje retten til folks billeder.
Tjah, det er jo en metodik, som Facebook efterhånden har brugt i en del år.
Men når jeg komponerer en DBA-annonce, er de vedlagte billeder 72 dpi screenshots af original-billederne gemt som PDF'er.
Det stunt laver jeg for at dels for at få filerne ned i en fornuftig størrelse, men først og fremmest for at slette alle EXIF-data, især GPS-koordinater, og ingen reklamebureauer gider arbejde med 72 dpi. Men fra nu af smider jeg s'gu et vandmærke på, f.eks."Salgsfoto", og så kan de jo drøfte med sig selv, om de overhovedet gider gemme dem. Så tak for advarslen, Kenny.
Det er så sværere at gøre på f.eks. Facebook, hvor man jo som regel tager et billede af junior i en vandpyt eller den overpyntede kage på desserttallerknen og oploader det direkte til sin Facebook "Se mig"-væg.
Det er en af grundene til at jeg er glad for, at jeg aldrig har haft en profil på Facebook, selvom de nok har en såkaldt "skyggeprofil" af mig og alle andre ikke-medlemmer.
Men det er meget være med DropBox, for de ændrede licensbestemmelserne for nogle år siden til at skulle have fuld adgang til hele computerens disk, ikke kun DropBox-mappen, og så holdt jeg naturligvis op med at bruge deres service.
Ulrik Hansen skrev:Jeg opdagede først lige i går at ejeren hedder Vend. Og at min konto hos DBA også kan bruges på Bilbasen. Anyway, jeg har ikke hørt om den klausul, men det virker sgu lidt sygt. Måske er det noget juridisk sikkerhedsretorik, og jeg kan ikke se hvorfor de ellers skulle have gavn af at eje retten til folks billeder.
Jeg gætter på, at de sælger både tekst og billeder videre til datamining-selskaber, eller til reklamebureauer, som smider dem i arkiverne til senere mulig brug.
Data er det nye guld, så det gælder for firmaerne om at rage mest muligt til sig gratis og så profittere. Man kan vel sige, at det svarer til at samle digitale flasker med pant på og så indløse panten hos de firmaer, som vil aftage den.