Hej,
Jeg har en MacBook Air fra 2014 (Mojave) 124GB og min lagringsplads er fuld. Jeg vil gerne overføre mit Fotos bibliotek (Version 4.0 (3461.7.160)) så jeg kan frigive mere plads. Jeg har et ekstern hard drive hvor jeg har overført billederne på ved at trække Fotos symbolet over i hard drivet. Men nu har jeg opdaget at mit hard drive ikke er APFS formateret.
Der er ting på hard drivet som kun findes på netop det hard drive - ting fra gamle computere hvor jeg ikke kan tilgå det oprindelige data så hvis jeg formaterer hard drivet til APFS, mister jeg alt. Jeg har et nyt hard drive som jeg kan formatere til APFS. Da jeg ikke har mere plads på min computer kan jeg ikke kopiere filerne fra mit gamle hard drive og formatere det for så at kopiere filerne over igen. Vil jeg kunne kopiere alle filerne fra det gamle hard drive over på det nye ved at sætte begge hard drive i computeren og så trække filerne over?
Og når man trækker billederne over fra Fotos, så ligger de i Fotos programmet på hard drivet og ikke som filer i en mappe. Kan man også gøre det eller betyder det ikke noget? Jeg tænker bare hvis jeg en dag vil åbne billederne på en computer som ikke er en Mac.
Beklager hvis det er lidt rodet skrevet, men jeg er ikke særlig IT stærk.
Her er Apples instruktioner:
Flyt dit Fotobibliotek for at spare plads på din Mac
Det må også gerne være Mac OS − udvidet (Journaled) format.
Der skulle ikke være nogen problemer med at tilslutte begge drev og kopiere fra det ene til det andet.
Jondueroe skrev:il jeg kunne kopiere alle filerne fra det gamle hard drive over på det nye ved at sætte begge hard drive i computeren og så trække filerne over?
Ja.
Og når man trækker billederne over fra Fotos, så ligger de i Fotos programmet på hard drivet og ikke som filer i en mappe. Kan man også gøre det eller betyder det ikke noget? Jeg tænker bare hvis jeg en dag vil åbne billederne på en computer som ikke er en Mac.
Hvis du bare skal lave en backup af dit Fotos-bibliotek, så find det i Finder, i din brugermappe, i Billeder-mappen, og træk det over. Hvis du vil kunne åbne billederne på en Ikke-Mac, så vil jeg anbefale du bruger eksport-funktionen i Fotos i stedet, da Fotos-biblioteket kun kan åbnes med Fotos-appen.
David Munch skrev:Jondueroe skrev:il jeg kunne kopiere alle filerne fra det gamle hard drive over på det nye ved at sætte begge hard drive i computeren og så trække filerne over?
Ja.
Hvis du bare skal lave en backup af dit Fotos-bibliotek, så find det i Finder, i din brugermappe, i Billeder-mappen, og træk det over. Hvis du vil kunne åbne billederne på en Ikke-Mac, så vil jeg anbefale du bruger eksport-funktionen i Fotos i stedet, da Fotos-biblioteket kun kan åbnes med Fotos-appen.
Det er nu ikke helt korrekt.
Hvis du ikke er bange for at snuse rundt, kan du ctrl-klikke på "Photos Library.photoslibrary" i mappen "Billeder" i din brugermappe og "Show Package Contents" (Jeg aner ikke, hvad det hedder på dansk), vælge listeform (Kommando 2), åbne "Show View Options" (Oversigtsvalg) (Kommando J), hak af i "Omfang" og "Vis alle størrelser) (noget i den stil), og klik på "Size"-kolonnen, så den sorterer indholdet efter størrelse; det gør nemlig dine fotografier lettere and finde.
De burde dog befinde sig i den mappe, som hedder "Master", som du så kan kopiere over på et eller andet medie ved blot at trække mappen derover.
Men LAD VÆRE med at pille ved andre ting derinde, for du risikerer at dit fotobibliotek bliver korrupt, og så er alt væk i "Photo", selvom billedfilerne stadig ligger på disken.
Nu er det jo altid let at bruge andres penge, men altså: Føtex og Bilka har nogle søde små 2.5'' eksterne Toshiba Canvio harddiske (ikke SSD) til 499,- Kr. for 1 TB og 999,- Kr. for 4 TB. De skal blot omformateres fra NTFS til APFS eller Extended(Journaled) ,eller måske enda partitioneres i f.x. 2 x 500 GB eller 2 x 2 TB, Så er der plads til et reserve-bibliotek på hver partition. Just sayin'.