Hej
Jeg har lige p.t. en 16" MacBook Pro M1 Max og en stationær Windows PC, som er okay endnu, selvom den også er ved at være en ældre dame. Den har bl.a. Ryzen 9 5950X, 64 GB RAM og RTX 2080 Super GFX. Jeg bruger den primært til 61 megapixels RAW-filer fra mit Sony A7V kamera og 4K video. Jeg bruger ikke 8K video endnu.
Det arbejde gør min stationære Windows PC stadig okay, og min MacBook Pro M1 Max gør det også stadig fint. De nyeste opdateringer til bl.a. Lightroom har været godt for workflow m.m.
Jeg har dog altid primært brugt min Windows PC da jeg foretrækker at sidde ved større skærme, når jeg er hjemme. Og så bilder jeg mig selv ind, og min Windows PC er lidt hurtigere, så jeg har aldrig rigtig haft brug for at tilslutte min MacBook Pro M1 Max til skærmene, for at bruge den som arbejdscomputer her hjemme.
Udfordringen er dog, at jeg har altid synes at den 16" M1 Max har været for stor til at være sådan rigtig transportabel. Men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg søger, for dybest set, så redigerer jeg virkelig sjældent out of office. Jeg er ude på en opgave og så kører jeg hjem og redigerer.
Er det "bare" en ny MacBook Pro i 14" og så på sigt en Mac Studio eller Mac mini som stationær PC her hjemme.
Eller er det en iPad Pro 11" med Pencil og tastatur for virkelig at være transportabel, og så en Mac Studio eller Mac mini her hjemme?
Summa summarum... Min Windows PC er OK, men ved at være gammel. Min MacBook Pro 16" M1 Max er for stor til jeg sådan rigtig har været glad for den til det formål den var tiltænkt.
Så tænker jeg iPad 11" men måske jeg bliver for træt af den, da det jo ikke er sådan en rigtig computer.
Hvad havde I gjort?
Som jeg læser det så har du ikke behov for en bærbar (eller brug for en) og en iPad ville ikke gøre det bedre da du primært ønsker at sidde ved en stor skærm. Så det nok mere idéen om at være mobil du holder fast i men som sådan ikke ønsker eller vil bruge i det omfang der kan retfærdiggøre at smide penge efter.
Personligt ville jeg helt klart gå efter en Mac mini M4 Pro (M5 kommer til næste år, men igen så kommer M6 og sådan kan man jo blive ved) Ved ikke hvilken skærm du har til din Win dåse men den kan vel bruges til Mac mini som en start.
Hvor meget saft og kraft du har brug for afgør også hvor længe du tænker du skal have den og "gider" vente på den behandler div. filer, men ville nok gå efter Apple M4 Pro-chip med 14-core CPU, 20-core GPU og 16-core Neural Engine. Ram ville jeg holde på 24GB med mindre du tænker at i fremtiden vil du gøre det i 8K men igen lader til du hygger dig med det så de minutter du spare er nok ikke så afgørende. SSD der 512 ikke meget men der kan fås rigtig mange fornuftige løsninger til at udvide som har rigtig fornuftig læse/skrive tid så det kunne du jo bruge som lager og bruge den primære til at lege på.
Jeg overbevist om du vil blive langt gladere for en ordenligt maskine der hjemme end noget andet.
Det tror jeg du har fuldstændig ret i, det du skriver her.
Jeg har nemlig ikke - inderst inde - det behov for en bærbar, men jeg bilder mig det bare ind engang i mellem. Nogle gange kunne jeg godt ønske mig en iPad, hvor vi er i sommerhuset eller på ferie. Her ville jeg kunne importere et par hurtige RAW-filer fra mit kamera, og lave en hurtig redigering af et par familiebilleder fx. Jeg har aldrig rigtig min MacBook Pro 16" med alligevel, da jeg synes den er alt for stor og irriterende at slæbe på.
Til min Win 11 stationære har jeg 2 stk. 32" 4K (UHD) Dell UltraSharp, så jo de kan sagtens bruges til en Mac. De understøtter endda også Thunderbolt 4 så det er ganske fint.
Men du ville simpelthen vælge en Mac mini over en Mac Studio? Hvordan kan det være, at du ville det?
Altså hvis jeg ikke havde et budget så ;)
Syntes man får ret meget for pengene i en Mini og med det du skrev tænkte jeg ikke du ville have brug for en Studio (lidt over kill) Men igen der ikke så stor prisforskeld når du begynder at tilvælge en hurtigere chip til Mini.
Har du overvejet at købe en skærm+alt tilbehør til sommerhuset så du bare kan tage din Mini med og sætte til strøm så du har samme setup der som der hjemme, du skal blot du "fragter" din Mini frem og tilbage. Dog ville den ikke være smart på en sommerferie hehe.
I sidste ende ville jeg smide alle pengene efter den bedste Mac mini/studio frem for også at overveje iPad osv.
cpohd skrev:Det tror jeg du har fuldstændig ret i, det du skriver her.
Jeg har nemlig ikke - inderst inde - det behov for en bærbar, men jeg bilder mig det bare ind engang i mellem. Nogle gange kunne jeg godt ønske mig en iPad, hvor vi er i sommerhuset eller på ferie. Her ville jeg kunne importere et par hurtige RAW-filer fra mit kamera, og lave en hurtig redigering af et par familiebilleder fx. Jeg har aldrig rigtig min MacBook Pro 16" med alligevel, da jeg synes den er alt for stor og irriterende at slæbe på.
Til min Win 11 stationære har jeg 2 stk. 32" 4K (UHD) Dell UltraSharp, så jo de kan sagtens bruges til en Mac. De understøtter endda også Thunderbolt 4 så det er ganske fint.
Men du ville simpelthen vælge en Mac mini over en Mac Studio? Hvordan kan det være, at du ville det?
Nu arbejder jeg ikke med det du gør, men jeg ville til enhver tid vælge en Macbook Air over iPad.
Jeg tror også en Macbook Air er langt kraftigere end du regner, selv om din PC på papiret er kraftigere.
Men som altid er der en opdatering rundt om hjørnet og M5 Macbook Air kommer først efter årsskiftet, mens du allerede kan få den i den mindste Macbook Pro og iPad.
Du kan så teste ydelsen og se om du kan leve med den alene (også som stationær, nu du har skærm og tastatur).
Personligt har jeg 2 maskiner. En 27" iMac Pro og en Macbook Air. Min Macbook Air er kraftig nok til at alt hvad jeg laver, men nyder ikke at skulle rode med kabler, hver gang jeg vil skifte mellem at arbejde på en stor skærm eller have den med mig.
PRW: Du har nok ret i dine antagelser, men ser jeg på en Mac Studio, med en M4 Max, så starter den ved 17.999 kr. for en 14-kerner CPU og 32-kerner GPU. 32 GB RAM og 512 GB SSD.
Det tænker jeg som sådan, er okay til mig.
Du ville opgradere en Mac mini til M4 Pro med 14-kerner CPU og 20-kerner GPU. 24 GB RAM og 512 GB SSD.
Denne opgradering på chippen, gør, at den kommer op i 15.299 kr. Jo, jo bevares 2.700 kr. er også penge, men der er jo ikke SÅ langt i mellem nu 🙂
Jeg kan ikke have skærm og tilbehør i sommerhuset desværre. Det stoler jeg ikke nok på gæsterne til 😀
Men som PallMei også er inde på, så undervurderer jeg nok, hvad de her chips kan i dag. Jeg har en M1 Max og den gør det jo også fint, meeeen jeg synes at den er begyndt at trække lidt langsomt nu. Men der er også sket meget fra M1 Max til M4 Pro.
Dog tror jeg faktisk, at ideen med en MacBook Air er bedre end iPad ja. Den virker utrolig let og nem at have med sig, og hvis den kan arbejde bare lidt, så er det jo en fed maskine også.
Derudover kaste alle penge efter den Mac mini måske der skal stå der hjemme, eller endda måske være glad for hvor kraftig den MacBook Air er som ”stationær” også.
En base M4 Mac mini med 24GB RAM vil sandsynligvis håndtere både din 4k video og 60Mp billeder uden problemer. Er du bange, eller vil du lege med 8K video, så snup en M4 Pro i stedet, så du er fremtidssikret. Men selv M3 har hardware understøttelse for 8K video, så det afhænger mest af hvilke codecs du arbejder med.
For det mobile, så tror jeg kun du kan svare på hvad der er svaret. Personligt har jeg aldrig kunnet lave ordentligt arbejde på en iPad, uanset hvad det var, uden at blive irriteret over dens mangler. Styresystemet, brugerfladen til fil systemet, trackpad, og tastatur er bare alle noget jeg ikke kan gå på kompromis med når der skal arbejdes ordentligt. Men måske ren billedbehandling med stylus er nok for dig? Det må være op til dig at finde ud af. Men en iPad + tastatur er ikke mere transportabel end en Macbook Air, og sidstnævnte er lige så hurtig som en Mac mini og iPad Pro, og mere fleksibel.
Køb evt. en Mac Mini M4 til 4.000,- til Black Friday, og test den af. Send den tilbage inden for dine 30 dages (online) returret, eller behold den, eller giv den til børnene og køb nummeret større.
Der må virkelig have sket noget med M-chips siden jeg fik min M1 Max, for som sagt, så er den ved at være lidt sløv i betrækket. Ikke meget, men jeg kan godt få den til at trække efter vejret.
Hvis den Mac mini M4 (non pro) kan være så god som du skriver her, så er der da virkelig sket noget.
Men hvad er det for en Mac mini der kommer på tilbud til 4.000 kr. Det var da ikke meget? Det må være den helt standard version? Hvem sælger den til 4.000 kr. BF? Og hvis M4 (non pro) er så kraftig, så må M4 Pro da virkelig være kraftig? Det kan da ikke
Nu har jeg lige været forbi Elgiganten og fået lov til at løfte rundt på en MacBook Air, og ja den er da lige så handy og transportabel som en iPad nærmest. Hvis den M4 i MacBook Air er lige så kraftig, så vil jeg komme til at have den med mig over alt. Det er da virkelig en fornøjelse.
cpohd skrev:Der må virkelig have sket noget med M-chips siden jeg fik min M1 Max, for som sagt, så er den ved at være lidt sløv i betrækket. Ikke meget, men jeg kan godt få den til at trække efter vejret.
Hvis den Mac mini M4 (non pro) kan være så god som du skriver her, så er der da virkelig sket noget.Men hvad er det for en Mac mini der kommer på tilbud til 4.000 kr. Det var da ikke meget? Det må være den helt standard version? Hvem sælger den til 4.000 kr. BF? Og hvis M4 (non pro) er så kraftig, så må M4 Pro da virkelig være kraftig? Det kan da ikke
Nu har jeg lige været forbi Elgiganten og fået lov til at løfte rundt på en MacBook Air, og ja den er da lige så handy og transportabel som en iPad nærmest. Hvis den M4 i MacBook Air er lige så kraftig, så vil jeg komme til at have den med mig over alt. Det er da virkelig en fornøjelse.
Husk, at der nu også er en M5 MBP på banen, som jo er den hurtigste nu, eller i hvert fald tæt på toppen. Det kommer vel lidt an på, om det er en basis M5 mod en M4 Max Pro, men jeg har ikke kigget på benchmarks.
Og 14'' skærm må rent transportmæssigt siges at være spiseligt i forhold til din 16'' M1 Pro; den har jo omtrent samme formfaktor som en 13'' Intel MBP, fordi sørgeranden omkring skærmen er mindre på en 14'' M4 eller M5 end på en 13'' Intel.
cpohd skrev:Der må virkelig have sket noget med M-chips siden jeg fik min M1 Max, for som sagt, så er den ved at være lidt sløv i betrækket. Ikke meget, men jeg kan godt få den til at trække efter vejret. Hvis den Mac mini M4 (non pro) kan være så god som du skriver her, så er der da virkelig sket noget.
M4s CPU er 40% hurtigere end M1 Max i single core, på papiret, og endnu hurtigere i praksis. Dertil en smule hurtigere multicore. Så har du alle hardware video encoding forbedringerne som er ret markante, og NPU'en, hvilket betyder der virkelig er sket meget på den korte tid.
Men hvad er det for en Mac mini der kommer på tilbud til 4.000 kr. Det var da ikke meget? Det må være den helt standard version? Hvem sælger den til 4.000 kr. BF? Og hvis M4 (non pro) er så kraftig, så må M4 Pro da virkelig være kraftig? Det kan da ikke
Det er et rent gæt herfra. Men den var nede på 4.400,- i juli, så jeg forventer realistisk den rammer omkring 4.000,- til Black Friday. Og ja, det er selvfølgelig basemodellen.
M4 Pro er præcist lige så hurtig som M4 i single core, den har bare flere kerner, og bedre GPU. Og jeg må sige pas til hvormeget det præcist har af effekt på video encoding, da det jo er hardware drevet meget af tiden. Alternativt kan du forhøre dig din lokale Mac forhandler, om du må hive et videoprojekt med på en disk, og så lige teste det af en 10 minutters tid på en af deres modeller, så du kan se hvad du vil have. Humac plejer vidst intet at have i mod det, da det jo skaber et salg.
M4 chippen er praktisk talt den samme over hele linien. Den eneste forskel du har, det er at der er en blæser i MBP, som der ikke er i M4. Så hvis du har den stående og render video i flere timer, så vil du kunne gøre det lidt hurtigere på MBP'en, da den kan holde temperaturen lidt bedre nede. Hvis det bare er småarbejde, eller korte encoding projekter, så vil de opføre sig helt ens. iPad Pro har heller ikke blæser.
Det eneste rigtige argument for iPad Pro over en MBA, udover stylusen og sofa-surfning, det er OLED skærmen, som er markant bedre.
Hej David
Tusind tak for din opsummering og forklaring. Hvis det virkelig er tilfælde, at M4 (non pro) er så kraftig kontra M1 Pro/Max så er der da virkelig sket noget på den korte tid, ja. Hold da op. Det lyder da virkelig lovende.
Jeg tror da det er den vej jeg skal. Jeg skal have mig en Mac mini M4/M4 Pro og så se på, om jeg ikke skal have en MacBook Air M4 som sofasurfer og transportabel Apple enhed.
Og ja den OLED skærm på en iPad Pro er da virkelig lækker, men nu går jeg ikke ud fra at MacBook Air M4 har en dårlig skærm. Det er vel ikke den der gnidret oplevelse, som det var med de første MacBook Air?
Nu kan jeg se at MacBook Air M4 udkom i marts 2025 og Mac mini M4 udkom oktober 2024, så der er jo tid nok til at bestemme mig.
Så til det store big dollar question: Hvor meget er en fuldstændig ridsefri MacBook Pro 16" værd i dag? Den er måske så lidt værd, at det er bedre at beholde den som surf-musik maskine ude i garagen?