Nyheden præsenteres her på 9TO5Mac. Man skal lave en konto for at kunne downloade app'en, foreløbig ser det interessant ud. Rart med én enkelt app til grafik, fotos og layout. App'en skulle være "permanently free" - tiden vil så vise, om brugere bliver præsenteret for en abonnement-ordning, når vi først har vænnet og godt og grundigt til app'en om nogle år. Foreløbig har jeg taget en tur i den, og det bliver nok den app, jeg kommer til at bruge til grafik, fotos og layout fremover. Har i forvejen haft Affinity Photo 2 og Affinity Designer 2, så softwaren er ikke helt ubekendt.
Adobe får virkelig kamp her. Jeg ejer Affinity 1 pakken, og har været glad for den, og vil klart anbefale folk at prøve at bruge Canvas' udgave.
Factory skrev:Rart med én enkelt app til grafik, fotos og layout.
Nu har jeg ikke prøvet den endnu, men generelt med så komplekse apps, så er det slet ikke en god ting.
Det er jo velkendt, men software udvikler sig jo også. For mit vedkommende og til mine behov virker dette setup foreløbigt fint.
Og at dette stykke ingeniørkunst tilmed er ganske gratis - well, som du sagde, Adobe får her kamp helt op til gratis-stregen.
David Munch skrev:Adobe får virkelig kamp her. Jeg ejer Affinity 1 pakken, og har været glad for den, og vil klart anbefale folk at prøve at bruge Canvas' udgave.
Factory skrev:Rart med én enkelt app til grafik, fotos og layout.
Nu har jeg ikke prøvet den endnu, men generelt med så komplekse apps, så er det slet ikke en god ting.
Enig, jo "større" en app er, jo flere fejlkilder og jo sværere at rette dem uden det medfører utilsigtede hændelser andre steder i app'en - derfor var hedengangne OpenDoc genialt tænkt - men desværre ville ingen give slip på netop deres egen "Guldgås".
Vedr. komplekse kombi-apps: udfordringen med app-fejl i disse kender man naturligvis hos Affinity (går jeg da ud fra, alt andet ville være besynderligt). Derfor går de vel ikke ud og slagter deres forudgående glimrende apps for at lave en kombi-app af disse - og så skulle kombi-app'en ikke fungere ordentligt. Måske er forklaringen på, at Affinity nu laver en kombi-app den, at udviklingen af software i dag er blevet langt bedre qua en fremkomst af hurtigere og skarpere digitale analyse- og byggeredskaber? Så er det jo muligt, at kombi-apps har en fremtid, der faktisk er værd at tale om.
Vedr. GRATIS: (delvist sakset fra kommentarer fra linket i første indlæg) For alle der undrer sig over hvordan gratis kan lade sig gøre (uden at man selv og ens arbejde bliver den egentlige vare), har Canva udtalt, at deres indtægter (fortsat) vil komme fra premium-konti, som vil aktivere AI-funktioner i denne software, og som ikke er tilgængelige for gratis brugere. Affinity-software har ikke haft AI-funktioner før, så ingen går glip af noget, de "plejede" at få fra deres software.
Altså skulle basis-brugere som undertegnede, der ikke har en af de forskellig former for en premium-konto, slippe gratis gennem nåleøjet og ind i denne kombi-app. Hvilke ekstra funktioner jeg så må undvære, er ikke helt klar endnu, vi må se...og foreløbig bevarer jeg mine "gamle" købte Affinity Photo 2 og Affinity Design 2.
En af vennerne er grafiker, og han siger, at der altid har været bøvl med PDF'er fra Canva; de skulle konverteres manuelt på en eller anden måde, før de kunne implementeres i print-filerne (kaldet "poser") til de store trykkemaskiner. Men derefter virkede de så også.
Men selvom det ikke er rettet i den her nye Affinity, får det næppe konsekvenser for flertallet af Affinity-brugere, og selvom det kan vare en rum tid, inden jeg selv får brug for en grafik-suite (om nogensinde), er den da hentet. Den kører dog minimum 10.15, så den skal over på min nye, brugte M1 Air for at kunne køre. Men den disk er kun på 256 GB, og selve Affinity installations-filen fylder ca. 900 MB, så det…
| Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
Jeg har i flere år brugt Affinity, da Adobe efterhånden blev for pebret at abonnere på.
Der er ikke den store forskel på Adobe Design og Affinty Publisher. Derimod kan Affinity Designer ikke leve op til Adobe Illustrator. Adobe Photoshop og Affinity Photo er lidt af det samme.
Om det er blevet bedre i den nye Affinity må tiden vise.
Jeg kan godt se fordelen med at have det hele på en app. Nu har jeg prøvet at lave nogle illustrationer i Vector og Pixel (som det nu hedder) og derefter lave en annonce i Layout. Det fungere faktisk udmærket. Hvordan det fungerer i et 36 siders program, hvor tekst, fotos og annoncer skal gå op i en højere enhed, tja...
Jeg har arbejdsområdet på min iMac og alle paletter på en sideskærm. På Affinity 2 har jeg kunnet få paleterne hvide med sort tekst. Det er indtil nu ikke lykkes med Affinity/Canva. Det irriterer mig.
Om jeg så vil bruge Affinity/Canva eller fortsætte med Affinity 2, vil tiden vise. Jeg er efterhånde blevet 85 og har kun et par kunder tilbage, så...
Jeg har aldrig selv prøvet Afinity, men har hært om mange der har nævnt det.
Jeg kan bare ikke se, hvordan det skal kunne erstatte mit workflow i Photoshop og InDesign. Samt Lightroom.
Jeg redigerer mine billeder i store batches via Lightroom Classic, så sender jeg dem over i Photoshop for at få det korrekte crop samt DPI. Herefter en tur i InDesign for at lave de rigtige skærelinjer til passepartout, så trykkeren kan skære efter dem.
Kan man dette med Afinity? Jeg har prøvet Canva før, men hvis du ikke betaler abonnement på dette, så mister du mange af de fede features, og hvor er besparelsen så?
Jeg har fuld Canva gratis og Adobe Creative Cloud til 120 kr./måned via min ægtefælles erhverv, så jeg ved ikke om det er det værd at give afkald på for et gratis Afinity? Måske I kan svare på det?
Med den pris skal du ikke skifte.
Jeg brugte Adobe til annoncer og tryksager, ikke så meget billedredigering. Men da Adobe kostede 5.500,- om året, var det med de få kunder jeg havde tilbage, attraktivt at skifte til Affinity.
Okay tak, men jeg kan altid prøve det af.
Men er det korrekt forstået at man jo skal have betalt abonnement til Canva, for at have de gode muligheder med Canva, ikke? Det der Afinity der er gratis, kan da umuligt give lige så mange muligheder som den måde Photoshop, InDesign og Illustrator arbejder sammen?
Det koster ikke noget at prøve.
Du skal betale abonnement til Canva for at få Affinity AI. Jeg mener, det er det eneste ekstra, du får.
Den gratis Affinity arbejder ligeså godt sammen som Adobe. Måske hvis det er meget avanceret, kan der muligvis være nogle ting, som ikke er som Adobe, men jeg har aldrig stødt på det. Kun i Affinity Designer kontra Adobe Illustrator har jeg oplevet forskelle, som er til besvær. Men så må man løse det på en anden måde.
I dag koster Adobe 7.680,- + moms hvert år til små og mellemstore virksomheder. I 2023 gav jeg et engangsbeløb på 849,- inkl. moms for Affinity V2. Så der skal virkelig være brug for de bedre muligheder i Adobe.
OK tak for svar. Selvom jeg får Creative CloudAll Apps til ingen penge, så vil jeg gerne stadig lede efter alternativer. Jeg synes bare hele setup omkring billedredigeringen med Lightroom Classic, deres collections og presets er guld værd. Men det kan være, at Affinity kan det samme med det også?
Hvad er forskellen på den gratis Affinity der er tale om her, og Affinity V2?
Da jeg har aldrig brugt Lightroom ved jeg ikke om Affinity kan det samme.
Der er ingen forskel på Affinity/Canva og Affinity V2. Bortset fra at det er samlet i en app.
SE0Master skrev:OK tak for svar. Selvom jeg får Creative CloudAll Apps til ingen penge, så vil jeg gerne stadig lede efter alternativer. Jeg synes bare hele setup omkring billedredigeringen med Lightroom Classic, deres collections og presets er guld værd. Men det kan være, at Affinity kan det samme med det også?
Hvad er forskellen på den gratis Affinity der er tale om her, og Affinity V2?
Hvis du har plads nok på din Mac, kan du jo hente den og teste den. Eneste krav er, at man registrerer sig med sit navn og derefter siger ja eller net til lejlighedsvise nyhedsbreve.
Jeg har hentet den, men ikke installeret den, da selve downloadfilen er på næsten 1 GB, så den installerede suite fylder nok en del mere, så jeg venter foreløbig med at installere den på min M1 Air med 256 GB disk, som er den eneste af mine Mac'er, som opfylder minimums-kravet til macOS (vist nok macOS 13).
Men altså: Gratis registrering og ingen begrænsninger undtagen på AI-delen som nævnt længere oppe i tråden. Så der er ingen grund til ikke at prøve, hvis disken og det faglige behov er stor nok.
Det er super. Jeg prøver det af på min Windows PC, den har over 2TB ledig på C: så det kan jeg jo prøve af her.
Der er et par termer jeg er stødt på, som i bruger, og vil bare lige være sikker.
Når I skriver "samlet i én app" hvad betyder det så? Hvis Affinity og Canva i samme app hedder Affinity V2, hvad hedder den her gratis udgave så, som også er i en og samme app? Og hvad menes der med samme app? Er det bare et stort program der kan det samme?
Står man på Affinitys hjemmeside, så skriver de jo:
The all-in-one creative app, with everything you need to craft designs, edit images, and lay it all out, without ever leaving your document or paying a thing.
$0, free
Det er så ikke Affinity 2.0 fordi det har paid version af Canva...
Og den gratis version af Affinity som der skrives om i dette indlæg, det har så ikke paid Canva, som jeg forstår det, men så går lidt af fidusen vel af det? Canva er jo mere eller mindre ikke brugbart uden paid version, hvis man spørger mig.
SE0Master skrev:Det er super. Jeg prøver det af på min Windows PC, den har over 2TB ledig på C: så det kan jeg jo prøve af her.
Der er et par termer jeg er stødt på, som i bruger, og vil bare lige være sikker.
Når I skriver "samlet i én app" hvad betyder det så? Hvis Affinity og Canva i samme app hedder Affinity V2, hvad hedder den her gratis udgave så, som også er i en og samme app? Og hvad menes der med samme app? Er det bare et stort program der kan det samme?
The all-in-one creative app, with everything you need to craft designs, edit images, and lay it all out, without ever leaving your document or paying a thing.
$0, free
Og den gratis version af Affinity som der skrives om i dette indlæg, det har så ikke paid Canva, som jeg forstår det, men så går lidt af fidusen vel af det? Canva er jo mere eller mindre ikke brugbart uden paid version, hvis man spørger mig.
Der er en FAQ afsnit.
PallMei skrev:SE0Master skrev:Det er super. Jeg prøver det af på min Windows PC, den har over 2TB ledig på C: så det kan jeg jo prøve af her.
$0, free
Der er en FAQ afsnit.
Ok jeg sad faktisk og ledte efter det samme, da jeg faldt over denne tråd. Tak for linket og for info. Undskyld jeg blander mig.
PallMei skrev:SE0Master skrev:Det er super. Jeg prøver det af på min Windows PC, den har over 2TB ledig på C: så det kan jeg jo prøve af her.
$0, free
Der er en FAQ afsnit.
TAK Palle ❤️ Elsker dig.
Jeg har tidligere kigget på Affinity-programmerne uden at være skiftet. Det mindede mig lidt om Pixelmator, som også gjorde sig tilgængelig ved at lægge sig op af Photoshop-terminologi, taster etc. Og det er jo helt klar vejen frem. Bare se hvor populær Photopea er blevet. Nu har jeg så hentet den nye Affinity og tja, det lover da meget godt. Det skal lige siges at jeg stort set er stoppet professionelt med det grafiske (efter 25 år), men stadigvæk nysgerrig.
Hvad angår vector-behandling, er jeg mest interesseret i at erstatte Illustrator fuldstændigt med det gratis og open-source Inkscape, som er i aktiv udvikling. Youtuberen Logos By Nick viser hvor brugbart Inkscape er.
Jeg var ret begejstret da Affinity i sin tid annoncerede deres layoutprogram, som for mit arbejdsområde ville være vigtigt at have i værktøjskassen. I mellemtiden har jeg dog vænnet mig til at bruge Scribus (også open-source), som er fin til småting.
Hvad angår output (pdf/CMYK) fra de to nævnte open-source programmer, så er det stadigvæk et af deres svageste områder, men de arbejder på det, især chefprogrammøren bag Inkscape Martin Owens.Jeg fryder mig over at Canva giver Adobe noget seriøs konkurrence, efter så mange års monopol. Jeg har stadigvæk et Adobe-abonnement, men det løber som altid ud på et tidspunkt. Jeg bruge grafikprogrammer til andre kunstprojekter herhjemme, og så er det jo mega træls når man har en masse dokumenter der afhænger af et skide abonnement. Can't have it all.