Hej MacHajer.
Jeg har bl.a. en ti år lang iMessage-korrespondance inkl. måske 300 billeder, som jeg gerne vil gemme på min Mac, inden jeg sorterer kraftigt ud i den på iPhonen. iMessage på min Mac går desværre ikke helt tilbage til starten af den samtale, så den kan jeg ikke bruge.
I første omgang har jeg fået e-mailet billederne til mig selv et for et, så jeg i det mindste har dem, men jeg vil også gerne have alle tekst-beskederne med, og det generelle råd er enten at optage en screen-video, mens man scroller ned igennem beskederne (lange besked-tråde) eller tage screendumps (korte besked-tråde).
Men så bliver de jo ikke gemt som decideret tekst, og det er ikke så godt. Desuden vil det tage enorm lang tid for f.eks. den ti-års samtale.
Jeg har derfor fundet to kommercielle kandidater, TouchCopy og iMazing. Licensen for iMazing ser ud til at være den, der passer mig bedst, men inden jeg slår til, vil jeg gerne høre, om I har andre og måske bedre forslag end de to ovennævnte.
Du kan printe fra Beskeder på Mac og ad den vej også gemme som PDF.
PallMei skrev:Du kan printe fra Beskeder på Mac og ad den vej også gemme som PDF.
Jo, men desværre loader Beskeder (Messages) på min Mac kun iMessages fra min iPhone tilbage til købsdatoen på Mac'en, for første tekst i tråden i Messages på Mac'en er et spørgsmål, om modtager fik min besked via min nye Mac i stedet for min iPhone.
Det er kun tilbage til november 2022, så de første ca. otte år af den tråd mangler altså.
De beskeder der VAR i Messages kunne til gengæld nemt gemmes som PDF i Messages på Mac'en, endda med teksten intakt så man kan kopiere de enkelte bogstaver ind i f.eks. et TextEdit dokument (nogle gange er PDF''er jo et billede af teksten i stedet for).
Men kan man ikke gøre det samme i iOS, altså arkivere en tråd som en PDF, som man så kan maile til sig selv eller sync' over på en Mac? Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget.
Edit: Jeg googlede det lige, og her er svaret screenshots. Nej tak.
Måske er dette en mulighed: How to Print SMS and iMessages
Det kræver dog en del manuelt arbejde, men det ér en mulighed - og jeg tænker her på "Forward Method:" afsnittet.
Rene Larsen skrev:Måske er dette en mulighed: How to Print SMS and iMessages
Det kræver dog en del manuelt arbejde, men det ér en mulighed - og jeg tænker her på "Forward Method:" afsnittet.
OK, jeg kigger på det og ser, om det er en årlig besparelse på ca. 200,- Kr. værd.
Edit: Forward Method så grumset ud, men der var et link til en anden Apple-artikel om at sync'e 'Fon og Mac. Måske kan jeg få hele samtalen over på Mac'en på den måde.
Jeg vender tilbage, når jeg har dimset lidt med det.
Men det bliver nok iMaze alligevel, for den kan også lave en fuld backup, både krypteret og ukrypteret, ligesom iTunes/Finder kan, og så kan jeg jo bruge den til det hele, inkl. direkte adgang til Kamerarulle, så der er dubletter af alle billeder og videoer.
Tonny Freimanis skrev:PallMei skrev:Du kan printe fra Beskeder på Mac og ad den vej også gemme som PDF.
Jo, men desværre loader Beskeder (Messages) på min Mac kun iMessages fra min iPhone tilbage til købsdatoen på Mac'en, for første tekst i tråden i Messages på Mac'en er et spørgsmål, om modtager fik min besked via min nye Mac i stedet for min iPhone.
Det er kun tilbage til november 2022, så de første ca. otte år af den tråd mangler altså.
De beskeder der VAR i Messages kunne til gengæld nemt gemmes som PDF i Messages på Mac'en, endda med teksten intakt så man kan kopiere de enkelte bogstaver ind i f.eks. et TextEdit dokument (nogle gange er PDF''er jo et billede af teksten i stedet for).
Men kan man ikke gøre det samme i iOS, altså arkivere en tråd som en PDF, som man så kan maile til sig selv eller sync' over på en Mac? Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget.
Edit: Jeg googlede det lige, og her er svaret screenshots. Nej tak.
Der er en gratis løsning, men hvis ikke du kan tvinge en icloud synkronisering til at hente de gamle beskeder, er den heller ikke meget værd.
https://github.com/reagentx/imessage-exporter
@PallMei:
OK, tak. Jeg ser på det, hvis jeg ikke kan få noget af det andet til at virke.
Men det er tilsyneladende svært eller umuligt at få sine iMessages overført til en Mac, hvis ikke den og iPhonen har sync'et helt fra starten af, og det er jo svært, når Messages ikke var en del af macOS, før High Sierra (10.13) blev lanceret:
Alle de steder jeg har været, taler man om screen recordings og screen dumps, synkronisering med Messages, eller de to kommercielle programmer, som jeg nævner i mit første indlæg.
Der er MANGE, som gerne vil gemme en separat iMessage tråd, og nogle gange kan det endda blive nødvendigt, f.eks. i stalking-sager eller i sager om overtrådt tilhold. Det er ikke så ikke tilfældet hos mig; her vil jeg blot gerne slanke datamængden, og stadig have hele historien på Mac'en (eller på en ekstern disk), men det er da ikke særlig pænt af Apple ikke at give ejeren af en iPhone adgang til en læsbar backup.
Jeg prøver nu at se, hvad der sker, hvis jeg følger opskriften i det link, som jeg fandt på den side, som Rene Larsen henviste til.
Wish me luck!
@PallMei:
Så fik jeg testet Image-exporter, og selvom jeg meget sjældent bruger Terminal, lykkedes det da at få importeret nogle iMessages. Men:
1. Ligesom i de andre (gratis) løsninger indtil videre, gik den kun tilbage til november 2022, ikke helt tilbage til august 2014, som den burde have gjort.
2. Filerne (både HTML'erne med tekst og billeder/videoer) blev lagt i nummerede mapper, hvor man så ud fra telefonnummeret (og hvem kan huske dem i vore dage?) må gætte sig til afsenderen.
Men i det mindste får man Exif-data med over, og hvis man ikke har brug for at gemme sine samtaler mere end 2-3 år bagud, og hvis man har mod på at bruge Terminal, kan det være et fint lille stykke værktøj, men altså med visse begrænsninger. Og her er jeg ikke den eneste, for der var kommentarer om lignende problemer i YouTube-videoen, som du linkede til.
Jeg tror ikke, at der er så meget andet at gøre. Bade AI og Apple's hjælpesider foreslår screendumps eller kommerciel software, og så bliver det jo nok det, som det ender med.
Lad os bare sige, at det var det med hensyn til at lave en læsbar backup af iMessages fra iPhone over på Mac. Desværre.
P.S. Jeg kommer ikke til at udnævne "bedste indslag", da ingen af jeres råd desværre virkede 100%. Til gengæld har I fået et like hver med tak for hjælp. :0)
| Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
Tonny Freimanis skrev:Jeg tror ikke, at der er så meget andet at gøre. Bade AI og Apple's hjælpesider foreslår screendumps eller kommerciel software, og så bliver det jo nok det, som det ender med.
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:Jeg tror ikke, at der er så meget andet at gøre. Bade AI og Apple's hjælpesider foreslår screendumps eller kommerciel software, og så bliver det jo nok det, som det ender med.
Så må jeg nok hellere slå til. Jeg er dog ikke kommet længere med 12 Mini end at jeg har fået mailet godt 400 billeder og videoer fra iMessage til mig selv, mail for mail, og fået filerne lagt i relevante mapper.
Nu skal Kamerarulle gennemgås og renses for skrot, og så skal der laves fuld backup af 12 Mini både på min MBP 2011 (for den kan i hvert fald se iOS 16) og M1 Air (hvis MBP 2011 ikke kan se iOS 18 på 13 Mini), og SÅ skal der overføres data til 13 Mini.
Nå, jeg håber, at jeg når det i løbet af ugen.
Bagefter er det så M1 Airs tur til at blive omformateret og få lagt Sequoia ind fra bunden. Lige nu er jeg ved at notere alle Sequoia's og de fleste programmers indstillinger, så det bliver let at re-konfigurere dyret bagefter; måle to gange og skære een gang. :0)
P.S. Har I set, at der stille og roligt er blevet lanceret en M5 MBP? Den er endda en Tusse billigere end M4 MBP, men så er strømforsyningen også et tilkøb (tak EU!). Der følger dog et USB-C til MagSafe 3 kabel med.
PallMei skrev:
Så. Købt. Dog kun licens til een iDims.
Så det bliver noget med at lave en iTunes backup af 12 Mini, overføre den til 13 Mini, hive iMessages ud af 13 Mini, rense iMessages for skrot og så fremover bruge iMazing til både fuld backup og til at trække iMessages ud som læsbare filer.
Så omstændeligt, som det er nu, tror jeg, at Steve når at få gravet sig op til Halloween i protest.