Råd søges.
Overvejer at købe et Apple Watch udelukkende for de funktioner det har med at kontrollere forskellige hjerte funktioner, da jeg har lidt problemer med hjertet. Men jeg kan ikke lide designet og jeg er heller ikke interesseret i at have mulighed for at tjekke disse funktioner hele tiden, da jeg tror det kan være stressende i det lange løb.
Så jeg havde tænkt mig bare at have uret på måske en dag om ugen eller når jeg har bekymringer omkring mit hjerte.
Er der noget jeg skal være opmærksom på i sådan en situation?
JanPed skrev:Råd søges.
Overvejer at købe et Apple Watch udelukkende for de funktioner det har med at kontrollere forskellige hjerte funktioner, da jeg har lidt problemer med hjertet. Men jeg kan ikke lide designet og jeg er heller ikke interesseret i at have mulighed for at tjekke disse funktioner hele tiden, da jeg tror det kan være stressende i det lange løb.
Så jeg havde tænkt mig bare at have uret på måske en dag om ugen eller når jeg har bekymringer omkring mit hjerte.
Er der noget jeg skal være opmærksom på i sådan en situation?
Det er ikke sådan at den måler i hele tiden det vælger du selv, når du trykker med fingerspidsen på Digital Crown så laves der en EKG måling, jeg bruger det selv...
https://support.apple.com/da-dk/120278
Hvis du tænker på den funktion med blodtrykket, så er det over en periode på 30 dage den bruger data til at holde øje med blodtrykket. Så der hjælper det ikke med en dag eller 2 med uret på.
Køb en blodtryksmåler på apoteket (det er samme slags mange læser måler.
Blodtryk skal foretages det rigtige sted på armen og IKKE på håndleddet. Bruger et selv et par gange om måneden.
Har selv problemer med hjertet, eller havde. Efter en operation for et par år siden har der ikke været nogen symptomer/anfald mere.
Købte selv et Ultra 2 som en slags "overvågning" af mit hjerte/puls osv. Har ikke gået med ur i rigtig mange år men på en uges tid har jeg vænnet mig til det og mærker ikke rigtig jeg har det på. Har det på 24/7 og ja sover også med det på.
Eneste tidspunkt jeg tager det af er om morgen hvor jeg oplader det mens jeg går i bad. Man kan indstille uret til at vise forskellige ting på urskiven eller blot vise klokken så man ikke går og kigger på ens puls 24/7. Syntes det giver mig en form for tryghed samt jeg nu også bruger det til alt mellem himmel og jord, er blevet ekstrem glad for det og fortryder på ingen måde jeg købte det. Også meget "sjovt" at se div. data fra ens søvn.
Når alt dette er sagt så ville jeg ikke ligge mit liv i hænderne på et ur, tager mere div. data som vejledende og et godt indblik i mit helbred når det angår disse former for data.
Jeg købte et for to år siden efter at være blevet diagnosticeret med hjertesvigt. Er superglad for det - bruger det f.eks. til at holde øje med min iltprocent i blodet - og så giver det en alarm ved evt. afli. At det også overvåger om jeg falder er et ekstra plus. Hjertelægen synes det var en rigtigt god ide.
Men EKG'en giver jeg ikke meget for - den er for upræcis. Og mit ur kan (heldigvis?) ikke checke blodtrykket
Og så kan det en masse andet såsom at styre mit musikanlæg, huske mig på at tage medicin, tælle mine skridt, checke min kondition, genkende musik (Shazam), agere telefon når den ikke er med, betale i butikker etc etc
Bunch skrev:Det er ikke sådan at den måler i hele tiden det vælger du selv, når du trykker med fingerspidsen på Digital Crown så laves der en EKG måling, jeg bruger det selv...
Den holder stadig øje med din hjerterate uden for EKG målingerne.
Du behøver slet ikke at kigge på hjertefunktionen. Du kan jo gå med det og så siger det selv til, hvis din puls bliver for høj eller for lav en i en given periode. Pulsmåleren er sådan set rimelig præcis, men den kan godt være længe om at sige til at der er noget der er galt.. Har selv perioder med en hvilepuls der er ligger på +150, og hvis jeg rejser mig og bare går 3 meter, så tror Apple Watch at det er årsagen til det, og så er alt jo fint.. Men det kan jo ofte mærkes at pulsen enten for høj eller lav.
EKG ville jeg ikke stole på. Min far lider af atrieflimren, og gav ham for sjov mit Apple Watch på og tjekke om det registrerede det den ene gang, mens vi sad på sygehuset og ventede. Den registrerede det ikke som atrieflimren, bare høj puls.
Så jeg tænker det kommer an på hvad du vil bruge det til.
LoT10 skrev:EKG ville jeg ikke stole på. Min far lider af atrieflimren, og gav ham for sjov mit Apple Watch på og tjekke om det registrerede det den ene gang, mens vi sad på sygehuset og ventede. Den registrerede det ikke som atrieflimren, bare høj puls.
Apple Watch tjekker ikke regelmæssigt for atrieflimren, kun med jævne mellemrum, så det kan sagtens forklare det. Der er massere af gode eksempler på at Apple Watch har fanget atrieflimren korrekt.
Det lyder helt fint at bruge det på den måde. Bare vær opmærksom på, at Apple Watch kun registrerer data, mens du har det på – så du får ikke et fuldt billede over tid.
Ellers er der ingen problemer i at bruge det lejlighedsvis.
Jeg er super glad for mit, og jeg bruger det heller ikke hele tiden.
Janus - Drinkar recept.
Det er jeg med på, at der er en ny funktion som tjekker det løbende når man har haft det på i en længere periode. Men når man laver ekg, så tjekker den faktisk for det.