Det er simpelthen hammer-irriterende, at billed- og PDF-filer åbnes med Billedfremviser i iOS 26. En googling viser, at man måske kan fravælge dette, men kan ikke få de råd der gives til at fungere. Nogle kilder hævder, at sletter man Billedfremviser fra iOS 26 (kan åbenbart lade sig gøre), vil dette blot resultere i, at nævnte filer åbner i andre apps på iPhone.
Nogle her i Forum, der har en løsning, således at klik på billed- og PDF-filer blot resulterer i en normal visning?
Klik på en PDF fil, vælg info, vælg åbnes i (vælg det program, du vil bruge), vælg åbnes altid i.
det samme gælder med andre filtyper
Ser ud som om, at du henviser til, hvordan man gør i macOS. Da denne tråd ligger i kategorien Apple's operativsystem til iPhone (iOS) kan den løsning vist ikke bruges. Her er hvordan det ser ud på iPhone m/iOS 26, når man klikker på fx en PDF-fil:
- så her er der kun ét App-valg: Billedfremviser. Klikker man nederst på Se eksempel med Vis, så vises filen ganske vist, men med en redigerings-mulighed nederst i venstre hjørne. Det er bl.a. denne redigeringsmulighed, som jeg ikke vil se, da den ind imellem (når det går hurtigt og det gør det oftest) aktiveres og medfører alskens ulykker på en fil.
Klikker man så i Vis på Tilbage-pilen - så åbner filen i Billedfremviser alligevel. Das ist echt Scheiße!
Factory skrev:Det er simpelthen hammer-irriterende, at billed- og PDF-filer åbnes med Billedfremviser i iOS 26. En googling viser, at man måske kan fravælge dette, men kan ikke få de råd der gives til at fungere. Nogle kilder hævder, at sletter man Billedfremviser fra iOS 26 (kan åbenbart lade sig gøre), vil dette blot resultere i, at nævnte filer åbner i andre apps på iPhone.
Nogle her i Forum, der har en løsning, således at klik på billed- og PDF-filer blot resulterer i en normal visning?
Hvorfor er det et problem?
sukado skrev:Klik på en PDF fil, vælg info, vælg åbnes i (vælg det program, du vil bruge), vælg åbnes altid i.
det samme gælder med andre filtyper
Det er ikke på Mac
Factory skrev:Ser ud som om, at du henviser til, hvordan man gør i macOS. Da denne tråd ligger i kategorien Apple's operativsystem til iPhone (iOS) kan den løsning vist ikke bruges. Her er hvordan det ser ud på iPhone m/iOS 26, når man klikker på fx en PDF-fil:
- så her er der kun ét App-valg: Billedfremviser. Klikker man nederst på Se eksempel med Vis, så vises filen ganske vist, men med en redigerings-mulighed nederst i venstre hjørne. Det er bl.a. denne redigeringsmulighed, som jeg ikke vil se, da den ind imellem (når det går hurtigt og det gør det oftest) aktiveres og medfører alskens ulykker på en fil.
Klikker man så i Vis på Tilbage-pilen - så åbner filen i Billedfremviser alligevel. Das ist echt Scheiße!
Hvor er du henne, når du ser den dialog?
Nu har jeg fundet ud af at du er Arkiver og sjovt viser du selv løsning på skærmbilledet 😄
Hvis du vælger "Se eksempel med Vis" bliver den markeret med flueben og næstegang du trykker på en pdf fil, så åbner den i Vis i stedet for billedfremviser 😉
ps. Personlig er jeg stor fan af Billedfremviser på Mac, men har endnu ikke gjort mig nok erfaringer på iPhone.
Billedfremviser på Mac er virkelig god, enig.
Og af en eller anden årsag har jeg nu også fået det til at virke hver gang. Problemet var, at når man fik åbnet via Vis, så kom man ind i Billedfremviser via Tilbage-pilen - men nu optræder den pil ikke mere, blot klik-på-X-og-borte. Til gengæld optræder muligheden for Billedfremviser nederst. Håber jeg ikke får klikket på dén undervejs i fingerdansen på iPhone
Åbner man derimod en billedfil fx .jpg, så optræder Markerings-muligheden nederst i venstre hjørne - hvilket jeg så ikke er begejstret for, men det er vel belejligt sjældne gange.