xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
477
199
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Så er iOS 18.7 tilstede...
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)

2534

199
15. september 2025 @ 19:25
Bit kongen

...og macOS Sequoia 15.7   

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”
  25
6
  1064

2534

199
15. september 2025 @ 19:34
Bit kongen

...og efter den mindre opdatering til iOS 15.7 blev iOS 26 også mulig her.

2116

246
PowerPalle (Administrator)
15. september 2025 @ 20:45
ASCII jonglør

Er noget skræmt af det nye liquld i iOS 26 - støj for øjet 👈🏼

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3298

477
PallMei (Skribent)
15. september 2025 @ 21:49
Virtual Machine
PowerPalle skrev:

Ja, det er en blandet oplevelse. Kan godt lide safari. Men kan ikke lide hjemmeskærmen. 

3298

477
PallMei (Skribent)
15. september 2025 @ 22:35
Virtual Machine

Har nu også opdateret min macbook air M1 til macOS 26 og det er heller ikke kærlighed ved første blik :-/ 

Jeg har en mistanke om at brugerfladen tiltænkt touch. Hvis ikke en mac med touch-skærm, så for at kunne betjene den fra visionOS og ensarte med ios/ipados.

2534

199
16. september 2025 @ 02:28
Bit kongen
PallMei skrev:
PowerPalle skrev:

Ja, det er en blandet oplevelse. Kan godt lide safari. Men kan ikke lide hjemmeskærmen. 

Enig, Liquid i iOS 26 er en decideret skuffelse. Tingene står ikke klare og skarpe mere, knapper flyder ud i baggrunde - uha, Apple, det her er vist en ommer. Ældre mennesker og svagtseende vil nok finde det vanskeligt at orientere sig på skærmen.

Hvad angår den nye nederste “arbejdsbjælke” på skærmen, så er jeg stadig ret forvirret. Synes ikke den er hverken intuitiv eller funktionel på en god måde; minder på en måde lidt om det irriterende Redmondske Dobbeltklik hos Microsofts Windows. Måske blot er et tilvænningsspørgsmål?

Hvad angår arbejdsgangen i Safari, så synes jeg at den blevet irriterende, men igen, måske blot et tilvænningsspørgsmål.

Så er ret skuffet, specielt efter al den røgelse, som Apples marketingsafdeling har sendt ud om Liquid. Håber for en gangs skyld egentlig, at det design bliver skrottet igen, så man atter kan få øje på, hvor knapperne sidder på skærmen. Et enkelt opsummerende ord om Liquid kunne være fesent. Lidt som at finde en udsplattet vandmand i strandkanten, og tilmed være tvunget til at spise den.

2534

199
16. september 2025 @ 02:53
Bit kongen

Opdager nu, at den nye toolbar også er Liquid Glass. Det betyder, at i Safari kan baggrunden ses gennem adressefeltet, som man skriver i - hvilket gør det særdeles vanskeligt at se ordentligt både hvad der står og hvad man skriver i adressefeltet, fordi bogstaver og baggrund glider over i hinanden. Jamen, det er jo totalt tåbeligt! Man får lyst til at råbe “Åndspygmæ!” efter den designer, der har skabt dette ubegavede onde.

Tilsyneladende (!) kan man dog fikse det, læs her:

iOS 26: How to change Safari toolbar design on iPhone

5048

502
16. september 2025 @ 09:32
Yoda

Det lyder mere som en virus end som et OS.

Er der virkelig ikke længere nogen hos Apple som siger "Hvad ville Steve have ment?".

Nej, da

2534

199
16. september 2025 @ 22:00
Bit kongen

Der er en måde at reducere gennemsigtighed i Liquid Glass på iPhone:

I indstillinger gå til Tilgængelighed / Skærm & tekststørrelse / Reducer gennemsigtighed slås til.

Under Skærm & tekststørrelse findes der i øvrigt en del andre interessante indstillinger.

2116

246
17. september 2025 @ 17:39
ASCII jonglør

Tak for det tip. Findes der mon noget tilsvarende i macOS?

På iOS resulterede det i følgende... (se tastaturet) knapper man ikke kan se hvad betyder. Og så alt det andet i den nye iOS 26, så som masser af animationer der forvirrer øjnene og at man hele tiden skal flytte fokus for at komme til næste sted.

3298

477
PallMei (Skribent)
17. september 2025 @ 19:46
Virtual Machine
PowerPalle skrev:

Tak for det tip. Findes der mon noget tilsvarende i macOS?

På iOS resulterede det i følgende... (se tastaturet) knapper man ikke kan se hvad betyder. Og så alt det andet i den nye iOS 26, så som masser af animationer der forvirrer øjnene og at man hele tiden skal flytte fokus for at komme til næste sted.

Som nævnt tidligere havde jeg også det problem med dansk tastatur. Jeg har dog efterfølgende fundet ud at release kandidaten jeg havde installeret ikke blev til den officielle og har endnu ikke oplevet det efter jeg har opdateret til den officielle udgave, men der er også kun gået 1 dag. 

Jeg havde problemet uden reduceret gennemsigtighed.

2116

246
17. september 2025 @ 21:41
ASCII jonglør

Jeg har ikke været på andet end den endelige release, så det er en klar fejl i den endelige udgave.

2534

199
18. september 2025 @ 07:14
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Jeg har ikke været på andet end den endelige release, så det er en klar fejl i den endelige udgave.

Kører altid iOS i Lys og ikke i Mørk, som du åbenbart gør - og efter forsøgsvis at have skiftet, forstår jeg bedre, hvorfor du bruger termen “skræmt” om oplevelsen af iOS 26 😄 Så bliver stemningen faktisk lidt uhyggelig.

Og i Mørk dukkede fejlen med de “udslettede” taster også op her - men de er altså OK i den lyse skærm-indstilling. Ikke desto mindre en klar off-side, så målet er annulleret.

Oplever desuden flere forskellige småfejl under brug af tastaturet - det er godt nok ikke i orden. Vi må have Ouija-brættet frem og kontaktet Steve Jobs.

3298

477
PallMei (Skribent)
18. september 2025 @ 08:21
Virtual Machine
Factory skrev:

Kører altid iOS i Lys og ikke i Mørk, som du åbenbart gør - og efter forsøgsvis at have skiftet, forstår jeg bedre, hvorfor du bruger termen “skræmt” om oplevelsen af iOS 26 😄 Så bliver stemningen faktisk lidt uhyggelig.

Mørk er væsentligt mere energibesparende ved AMOLED, da de enkelte pixels lyser, og derfor har jeg kørt sort, siden jeg fik min 12 Pro. Desuden havde jeg fra start planer om at beholde telefonen så længe som muligt, og AMOLED brænder ud. Især de blå.

Og i Mørk dukkede fejlen med de “udslettede” taster også op her - men de er altså OK i den lyse skærm-indstilling. Ikke desto mindre en klar off-side, så målet er annulleret.

Ja, jeg tror, det er tema mismask.

Oplever desuden flere forskellige småfejl under brug af tastaturet - det er godt nok ikke i orden. Vi må have Ouija-brættet frem og kontaktet Steve Jobs.

Ja, tasterne kommer ofte væltende hulter til bulter ind fra venstre, som om de er fanget i sengen.

2534

199
18. september 2025 @ 09:24
Bit kongen
PallMei skrev:
Mørk er væsentligt mere energibesparende ved AMOLED, da de enkelte pixels lyser, og derfor har jeg kørt sort, siden jeg fik min 12 Pro. Desuden havde jeg fra start planer om at beholde telefonen så længe som muligt, og AMOLED brænder ud. Især de blå.

Tak for præcisering af effekterne af Lys som skærm-indstilling. Bliver dog selv ved Lys, da jeg er bange for mørke.

I øvrigt ser det ud til, at automatisk punktum efter dobbelt mellemrum kun virker sporadisk. Fx ikke efter man har slettet tegn, og vil fortsætte fremad igen - men det er der måske ræson i? Hvis, hvilket?

111

27
18. september 2025 @ 09:52
Novice

Hej

Force restart iPhone...

Tryk hurtigt på volume op...Tryk hurtigt på volume ned...Tryk på højre knap indtil iPhone slukker.

Det fixer keyboard problem.

Mvh

2534

199
18. september 2025 @ 12:36
Bit kongen

Fænomenalt, tak for det. Det bragte alle taster i Mørk-konfiguration frem igen og fiksede problemet med manglende punktum som nævnt.

Har du en kilde til dette trick - tænker der må være flere af slagsen, nu vi alligevel er i gang med at reparere iOS 26   

111

27
18. september 2025 @ 14:37
Novice

Hej

Ikke flere tricks i dag...jeg fandt det et sted på You Tube...

Den med forced restart havde jeg ikke hørte om før...

Mvh

3298

477
PallMei (Skribent)
19. september 2025 @ 18:05
Virtual Machine

Beklager, men jeg må meddele, at problemet stadig eksisterer i den officielle version. Jeg har også forsøgt Agulhas' trick. Men der kommer nok snart en 26.1 opdatering.

258

18
19. september 2025 @ 18:14
Juniormedlem

Har opdateret iMac til 18.7 men efter at have læst denne tråd har jeg ikke lyst til 26!

Hans

2116

246
19. september 2025 @ 19:38
ASCII jonglør

Visuelt og funktionelt savner jeg versionen inden iOS26 og jeg plejer ikke at være kræsen. Jeg syntes at det er en rodebutik; ser mange tilsyneladende ufærdige ting og sager; ting der hopper og danser og fokus der bliver ødelagt af transparente finurligheder.

2534

199
19. september 2025 @ 20:25
Bit kongen
PallMei skrev:

Beklager, men jeg må meddele, at problemet stadig eksisterer i den officielle version. Jeg har også forsøgt Agulhas' trick. Men der kommer nok snart en 26.1 opdatering.

Hvis der er tale om gennemsigtighed i den nye toolbar pga. Liquid Glass, så kan det slås fra på min iPhone 16e, og det virker fint. Har også netop igen checket for slettede taster og punktum efter dobbelt-mellemrum, begge virker fint her på iPhone 16e efter genstart-tricket.

Mht. til det du skriver om, at "tasterne kommer ofte væltende hulter til bulter ind fra venstre, som om de er fanget i sengen" - så er det vel en visuel gimmick i iOS 26, og ikke en fejl? Synes det er OK, men kan også godt forstå, hvis nogen synes, det er lidt fjollet - og må generelt sige, at jeg allerede er ved at vænne mig til det nye layout. So Much For Conservatism.

Der var/er naturligvis de nævnte småfejl - og den værste: gennemsigtigheden i URL-vinduer, hvor tekst fra et website kan skinne igennem, så man reelt ikke kan se, hvad man skriver - det er simpelthen for tåbeligt. Hvordan det er sluppet gennem alle tests er mig en gåde. Rettede man det element i Liquid Glass, så ville det hjælpe.

Nogle af knapperne kommer af en eller anden grund også til at se lidt "billige" ud. Men måske har jeg blot set elegante Downton Abbey for mange gange?   

3298

477
PallMei (Skribent)
20. september 2025 @ 04:48
Virtual Machine
Factory skrev:
PallMei skrev:

Hvis der er tale om gennemsigtighed i den nye toolbar pga. Liquid Glass, så kan det slås fra på min iPhone 16e, og det virker fint. Har også netop igen checket for slettede taster og punktum efter dobbelt-mellemrum, begge virker fint her på iPhone 16e efter genstart-tricket.

Mht. til det du skriver om, at "tasterne kommer ofte væltende hulter til bulter ind fra venstre, som om de er fanget i sengen" - så er det vel en visuel gimmick i iOS 26, og ikke en fejl? Synes det er OK, men kan også godt forstå, hvis nogen synes, det er lidt fjollet - og må generelt sige, at jeg allerede er ved at vænne mig til det nye layout. So Much For Conservatism.

Der var/er naturligvis de nævnte småfejl - og den værste: gennemsigtigheden i URL-vinduer, hvor tekst fra et website kan skinne igennem, så man reelt ikke kan se, hvad man skriver - det er simpelthen for tåbeligt. Hvordan det er sluppet gennem alle tests er mig en gåde. Rettede man det element i Liquid Glass, så ville det hjælpe.

Nogle af knapperne kommer af en eller anden grund også til at se lidt "billige" ud. Men måske har jeg blot set elegante Downton Abbey for mange gange?   

Nej, det er problemet med taster på dansk tastatur der bliver helt hvide med mørk tema. Det er sådan set det eneste problem jeg har. 

2534

199
20. september 2025 @ 06:33
Bit kongen
PallMei skrev:

Nej, det er problemet med taster på dansk tastatur der bliver helt hvide med mørk tema. Det er sådan set det eneste problem jeg har. 

Det er det, jeg mente med “slettede taster”. Efter genstart-tricket er det fænomen væk på min iPhone 16e, når der forsøgsvis skiftes til Mørk. Fejlen må således være model-relateret, og som du skriver en opgave for 26.1.

3298

477
PallMei (Skribent)
20. september 2025 @ 10:52
Virtual Machine
Factory skrev:
PallMei skrev:

Det er det, jeg mente med “slettede taster”. Efter genstart-tricket er det fænomen væk på min iPhone 16e, når der forsøgsvis skiftes til Mørk. Fejlen må således være model-relateret, og som du skriver en opgave for 26.1.

Næppe model relateret. Men jeg køre altid mørk tema. En genstart hjælper noget tid. 

I det her tilfælde faldt det sammen med et installation af et andet tastatur. Men det er tidligere opstået ved almindelig brug. Men kan være det skift mellem tastaturer der trigger det (har dansk, engelsk og emoji aktiveret). 

264

3
21. september 2025 @ 11:06
Juniormedlem

Jeg havde noget lignende på mit Applewatch.

På min urskive kan jeg se temperatur, batteri på ur, telefonopkald og batteriniveau på min bil. I stedet for at vise % ved bilen, var der bare en hvid firkant - det varede i ca. en dag så stod der % igen og fejlen har ikke været der siden. jeg ved ikke hvad der fik firkanten væk igen.

iMac 27