xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
473
199
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
14 smarte genveje til diverse arbejdsprocesser på en Mac
Kategori: At dele er godt (Tips )

2534

199
02. september 2025 @ 10:15
Bit kongen

Det er tirsdag, og tid for en præsentation fra sobre Proper Honest Tech, hvor 14 smarte genveje til diverse arbejdsprocesser på en Mac(Book) gennemgåes:

14 MacBook Productivity Tips I Wish I Knew YEARS Ago!

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”
  16
4
  608

5048

502
02. september 2025 @ 18:33
Yoda

Hvor er tippet til at slå "Are you really sure you want to open [240] pictures" beskeden i Preview fra i Finder?

For svaret er "Fucking yes!" hver gang, for det her skrammel koster 2-3 fire ekstra klik hver gang.

Og med hurtige Mac'er (dem, som kan køre Sequoia), er det totalt overflødigt, for maskinerne kan nemt æde flere hundrede billeder, og hvis det alligevel er en fejl, at man kom til at åbne så mange billeder på een gang, tager det jo ingen tid at lukke Preview-vinduet igen. I det mindste kan man da sætte grænsen for advarslen op til 500 billeder, ikke snoldede 50 styk.

Hvor er tippet til at konfigurere to F-taster til at justere lyset i keyboardet ligesom på ældre Mac'er, så men slipper for at skulle rode rundt med at hente en progress bar oppe i menuen og så slide frem og tilbage?

Hvor er tippet til at få Finder-vinduer til at "Zoom down to fit" i vinduer på listeform henne, ligesom man kan i Finder i Snow Leopard (10.6)? Det er en af de bedste funktioner, som Apple har nakket, for den var genial, hvis man f.eks. skulle sammenligne indholdet af to mapper. Og hvis man vil spare mest mulig plads på skærmen i Finder på en Mac med en lille skærm, kunne man i SnowLeo blot klikke på den grønne knap, og vinduet zoomede sig så småt som muligt, bådåe i højden og i bredden. Den funktion er så blevet til det stik modsatte i nyere OS'er, nemlig til Fill Screen, hvilket er absolut ubrugeligt i et Finder-vindue på listeform, når man skal flytte eller sammenligne filer.

Hvor er tippet til at få Finder til automatisk at tilslutte sig min iPhone via Internetdeling. Som det er nu, skal jeg vælge den i WiFi-ikonen i menuen? Når jeg er på et WiFi-netværk, klarer den det automatisk; det er tidligere testet med en MBP 2012, og i dag med en M1 Air. Sådan er det både i High Sierra og endda Sequoia. Men Snow Leo fandt selv begge dele og loggede automatisk på, så længe Interdeling var fremme på skærmen. Hver gang. Det er jo et kæmpe tilbageskridt i forhold til 2010, og det er altså 15 år siden nu.

Nej, da

3289

473
PallMei (Skribent)
02. september 2025 @ 20:46
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

Hvor er tippet til at få Finder-vinduer til at "Zoom down to fit" i vinduer på listeform henne, ligesom man kan i Finder i Snow Leopard (10.6)? Det er en af de bedste funktioner, som Apple har nakket, for den var genial, hvis man f.eks. skulle sammenligne indholdet af to mapper. Og hvis man vil spare mest mulig plads på skærmen i Finder på en Mac med en lille skærm, kunne man i SnowLeo blot klikke på den grønne knap, og vinduet zoomede sig så småt som muligt, bådåe i højden og i bredden. Den funktion er så blevet til det stik modsatte i nyere OS'er, nemlig til Fill Screen, hvilket er absolut ubrugeligt i et Finder-vindue på listeform, når man skal flytte eller sammenligne filer.

Hold option nede når du trykker på den grønne knap eller dobbelt klik titelbaren (muligvis en indstilling jeg har aktiveret).

5048

502
03. september 2025 @ 04:10
Yoda
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hold option nede når du trykker på den grønne knap eller dobbelt klik titelbaren (muligvis en indstilling jeg har aktiveret).

Det har jeg prøvet. Der er nogle valgmuligheder, men det er ikke helt det samme som i Snow Leo.

Desuden er det klik-træk, ikke bare klik.

Det ser ud, som om dobbelt-klik på titelbaren virker, men jeg har ikke haft den nye mac længe nok til at være helt sikker. Men visse steder,, især i andre programmer, er man nødt til at klik-trække i vinduerne for at få dem zoomet mindst mulig ned til en størrelse uden rulleskakter, så håndteringen er alt andet end optimal.

Og så har jeg lige opdaget, at man stadigvæk har fjernet tastaturgenvejen Kommando-D for "Don't save" i TextEdit's Save-dialog. Nu kan man kun klikke på Delete-knappen for ikke at arkivere ændringer. Det er direkte stupidt at fjerne en tastaturgenvej, som har været der siden sådan cirka System 7 (eller i hvert fald MacOS 9).

Finder er blevet ændret fra en hurtig og rummelig hatchback til en langsom og klodset campingbus, eller fra ClarisWorks til Office. Det er det stik modsatte af Jobs' filosofi.  det kommer der af at sætte en handelsskole uddannet i spidsen for et tech-kompagni.

Nå, måske er det bare alderen, der kommer snigende, men nostalgi VAR altså bedre i gamle dage. :0)

Nej, da

3289

473
PallMei (Skribent)
03. september 2025 @ 08:17
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Det har jeg prøvet. Der er nogle valgmuligheder, men det er ikke helt det samme som i Snow Leo.

Desuden er det klik-træk, ikke bare klik.

Det er bare klik.

Det ser ud, som om dobbelt-klik på titelbaren virker, men jeg har ikke haft den nye mac længe nok til at være helt sikker. Men visse steder,, især i andre programmer, er man nødt til at klik-trække i vinduerne for at få dem zoomet mindst mulig ned til en størrelse uden rulleskakter, så håndteringen er alt andet end optimal.

Fandt ud hvor det var i den nye Systeindstillinger

Og så har jeg lige opdaget, at man stadigvæk har fjernet tastaturgenvejen Kommando-D for "Don't save" i TextEdit's Save-dialog. Nu kan man kun klikke på Delete-knappen for ikke at arkivere ændringer. Det er direkte stupidt at fjerne en tastaturgenvej, som har været der siden sådan cirka System 7 (eller i hvert fald MacOS 9).

Har aldrig arbejdet med System 7-9, så forstår ikke. Hvis du lukker (cmd+w) en ugemt tekst vil den spørge om du vil gemme og hvis du ikke ønsker og ikke at bruge musen, kan du trykke cmd+backspace (ligesom man sletter filer i finder). 

Finder er blevet ændret fra en hurtig og rummelig hatchback til en langsom og klodset campingbus, eller fra ClarisWorks til Office. Det er det stik modsatte af Jobs' filosofi.  det kommer der af at sætte en handelsskole uddannet i spidsen for et tech-kompagni.

Nå, måske er det bare alderen, der kommer snigende, men nostalgi VAR altså bedre i gamle dage. :0)

Jeg tror det sidst :-p. Har prøvet en del alternativer, som skulle være bedre. Men ender altid med ikke bruge dem. Midnight Commander er undtagelsen, men ikke som Finder erstatning.

3289

473
PallMei (Skribent)
03. september 2025 @ 08:38
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

Hvor er tippet til at konfigurere to F-taster til at justere lyset i keyboardet ligesom på ældre Mac'er, så men slipper for at skulle rode rundt med at hente en progress bar oppe i menuen og så slide frem og tilbage?

Jeg troede det ville være irreterende, men har faktisk ikke savnet det. Måske det er pga. af "juster tastaturlysstyrke ved begrænset lysstyrke"

Hvor er tippet til at få Finder til automatisk at tilslutte sig min iPhone via Internetdeling. Som det er nu, skal jeg vælge den i WiFi-ikonen i menuen? Når jeg er på et WiFi-netværk, klarer den det automatisk; det er tidligere testet med en MBP 2012, og i dag med en M1 Air. Sådan er det både i High Sierra og endda Sequoia. Men Snow Leo fandt selv begge dele og loggede automatisk på, så længe Interdeling var fremme på skærmen. Hver gang. Det er jo et kæmpe tilbageskridt i forhold til 2010, og det er altså 15 år siden nu.

Jeg får en notifikation om jeg vil bruge min telefon, hvis den mangler internetforbindelse. Men det kræver at du har din telefon tæt på og begge har BT aktiveret. 

I programmering er der et udtryk som hedder Teknisk Gæld, hvilket sker når man ikke har vedligeholdt et program i lang tid, så lang tid at det bliver et problem fordi det afhænger af forældede omgivelser. Jeg vil sige mange af dine anker/frustrationer er Teknisk Gæld fra et bruger perspektiv. Det ville være lettere løbende lære de små ændringer, end vente længe og pludselig betale indlæringsgælden i et huk. 

2534

199
03. september 2025 @ 08:50
Bit kongen

Pludselig betale indlæringsgælden i ét hug eller i ét hulk?   Og tak til jer begge for at kommentere videre på smarte genveje, for der synes altid at være noget nyt at lære, afhængigt af ens arbejdsområde på Mac'en.

5048

502
03. september 2025 @ 09:13
Yoda

@PallMei:

Du er et omvandrende Mac-leksikon som sædvanlig, så her snipper jeg fra begge dine svar og kommenterer:

>Det er bare klik.

Og så ikke alligevel; man skal lade markøren "svæve" over den grønne knap og så vælge en af de otte forskellige muligheden. Et hurtigt klik på den grønne knap var… hurtigere.

>Fandt ud hvor det var i den nye Systemindstillinger.

Den fandt jeg heldigvis også fer nogle få dage siden. Jeg fortsætter med at teste, også i andre programmer.

>Har aldrig arbejdet med System 7-9, så forstår ikke.

Finder i System 9 kombineret med Hængemapper og ControlStrip med de rette moduler gav direkte adgang til ALLE funktioner og programmer på Mac'en. Hængemapper var en slags primitiv Dock med faner i bunden af skærmen, som poppede op, når man klikkede på dem. Inde i de mapper havde jeg så lagt henvisninger til forskellige programmer, så en mappe havde skrivesoftware, en mappe havde spil, en mappe havde systemværktøjer, o.s.v.

ControlStrip bestod af en lille værktøjslinje nede i venstre hjørne af skærmen, som kunne lukkes. Alt efter, hvad man havde af moduler, havde man f.eks. direkte adgang til Kontrolpaneler, og man kunne navigere hele træet på harddisken fra et andet modul, man kunne ejecte diske, og en masse andre ting. Det var GE-NI-ALT.

Og så var der jo den OpenDoc-baserede CyberDog browser. Men det er et kapitel for sig.

>Hvis du lukker (cmd+w) en ugemt tekst vil den spørge om du vil gemme og hvis du ikke ønsker og ikke at bruge >musen, kan du trykke cmd+backspace (ligesom man sletter filer i finder).

Og DEN skal du have tak for. Men det har ALTID været Kommando-D for "Don't save". Jeg  fandt aldrig den nye genvej, for jeg troede ikke, at der var en, blot at den gamle var blevet fjernet. Virker også i Pages. HURRA!

>Jeg troede det ville være irriterende, men har faktisk ikke savnet det. Måske det er pga. af "juster tastaturlysstyrke >ved begrænset lysstyrke"

Nah, for mig er det mere om at gå fra Mac'en og så spare strøm og skåne LED'en, f.eks. mens Mac'en henter opdateringer. Men det er ikke SÅ tit. Men nu har den siddet i fingrene i 15 år, så jeg kommer nok til at aktivere Spaces og Spotlight mange gange fremover, ikke mindst fordi jeg stadig arbejder på de ældre MBP'ere.

[Fortsættes]

Nej, da

3289

473
PallMei (Skribent)
03. september 2025 @ 09:49
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

Og så ikke alligevel; man skal lade markøren "svæve" over den grønne knap og så vælge en af de otte forskellige muligheden. Et hurtigt klik på den grønne knap var… hurtigere.

option+klik er det der tilpasser vinduestørrelsen til indholdet.

Finder i System 9 kombineret med Hængemapper og ControlStrip med de rette moduler gav direkte adgang til ALLE funktioner og programmer på Mac'en. Hængemapper var en slags primitiv Dock med faner i bunden af skærmen, som poppede op, når man klikkede på dem. Inde i de mapper havde jeg så lagt henvisninger til forskellige programmer, så en mappe havde skrivesoftware, en mappe havde spil, en mappe havde systemværktøjer, o.s.v.

Det samme kan du lave i Dock. Opret en Mappe med genveje (højreklik og vælg Opret Henvisning for lave en genvej) til Apps du ønsker og træk mappen ned i docken til højre for skille linjen. Evt. vælg hvordan den skal vises ved at højreklikke på den i docken. 

ControlStrip bestod af en lille værktøjslinje nede i venstre hjørne af skærmen, som kunne lukkes. Alt efter, hvad man havde af moduler, havde man f.eks. direkte adgang til Kontrolpaneler, og man kunne navigere hele træet på harddisken fra et andet modul, man kunne ejecte diske, og en masse andre ting. Det var GE-NI-ALT.

Hvert fald at navigere en hel disk kan også opnå i Dock. Bare træk drevet derned ligesom beskrevet ovenfor. 

Nah, for mig er det mere om at gå fra Mac'en og så spare strøm og skåne LED'en, f.eks. mens Mac'en henter opdateringer. Men det er ikke SÅ tit. Men nu har den siddet i fingrene i 15 år, så jeg kommer nok til at aktivere Spaces og Spotlight mange gange fremover, ikke mindst fordi jeg stadig arbejder på de ældre MBP'ere.

Vil du spare led i tastaturet? Den næste indstilling jeg ikke fik med, er at slukke efter noget tid. 

Men hvis jeg selv skal jamre, så er det, at den manglende eject gør at jeg ikke kan slukke skærmen uden vågeblus med ctrl+shift+eject og sætte på vågeblus med option+cmd+eject. Men sidst nævnte er et mindre problem, for kan bare lukke skærmen. Jeg har dog lavet en magisk hjørne genvej til at slukke skærmen, men bruger det faktisk ikke. Jeg bruger dog fornævnte genveje tit på min iMac der har Eject tast. 

5048

502
03. september 2025 @ 09:54
Yoda

>Jeg får en notifikation om jeg vil bruge min telefon, hvis den mangler internetforbindelse. Men det kræver at du har din >telefon tæt på og begge har BT aktiveret.

Det er ikke det, jeg hentyder til:

Jeg bruger min iPhone som hotspot via Internet-deling, og der fungerer det ved, at iPhonen ikke må være på låseskærm, og Internet-deling vinduet på iPhone skal være fremme på skærmen, for at Mac'en kan se iPhonens delte netværk.

Og så er det således:

I Snow Leo (10.6) logger Mac'en automatisk på netværket. Hver gang

I High Sierra (10.11) og Sequoia (15) skal jeg manuelt vælge iPhonen's netværk oppe i menuen, før de logger på, og det skal ske, inden iPhone går på låseskærm efter to minutter. Hver gang.

Jeg har rodet rundt i netværks-indstillingerne for at få HS og Seq. til at gøre det automatisk, men endnu uden held.

Og her kommer så det mest underlige:

Alle tre OS'er logger automatisk på almindelige WiFi-netværk, uden at man skal hente dem oppe i menuen. Det er kun. når jeg vælger netværket min iPhone via Internetdeling, at jeg skal på fisketur.

>I programmering er der et udtryk som hedder Teknisk Gæld, hvilket sker når man ikke har vedligeholdt et program i >lang tid…

Javist, men det kan være dyrt at skifte operativsystem, hver gang der kommer et nyt, for af og til er man nødt til også at skifte hardware, som ellers fungerer tilfredsstillende. If it ain't broke, don't fix it. Og jeg betragter stadigvæk Finder i Snow Leo som "Apple's Finest"; slank og hurtig, som mig, da jeg var i topform.

Skiftet fra MacOS 9 til X var slemt, for jeg kendte alle hjørner og og ender af det OS. Det var kun pga. nyere internet-protokoller, at jeg måtte skifte til X. Heldigvis var det på en G4 Tower, så jeg kunne dual-boote mellem de to OS'er, ikke mindst når jeg skulle spille mine bedste spil (som aldrig kom over på X).

Men jeg kommer nok til at vænne mig til Sequoia, og jeg er især glad for at "Zoom down to fit" er kommet tilbage igen.

Nu skal jeg så blot finde ud af, hvorfor bogstaver i f.eks. Opera og iMessage ikke er blevet større, selvom jeg har bedt om det, og om det er muligt at ændre den irriterende blå cursor i Apple-programmer til standard (smal) sort cursor.

Nej, da

5048

502
03. september 2025 @ 10:04
Yoda

@PallMei

Jeg bliver nødt til kommentere dit tredje indlæg på et senere tidspunkt, for jeg skal i gang med at konvertere en 2 Kg laks (€20,-)  på is med hovede og det hele fra det lokale supermarked til friske lakse-filéter som pålæg. Namme-nam!

Nej, da

5048

502
03. september 2025 @ 20:05
Yoda

@PallMei:

>option+klik er det der tilpasser vinduestørrelsen til indholdet.

Testet, og det virker tilsyneladende. Ser ud til, at fornuften er ved at vende tilbage til Cupertino. Men alt andet lige burde det blot være klik på den grønne knap, som det var i de go'e gamle dage.

>Det samme kan du lave i i Dock.

Negativ. I ControlStrip kunne man navigere ind igennem mappehierakiet med et enkelt Mouse Down, indtil man var kommet til den rette mappe eller fil og så åbne den ved at slippe museknappen. Det er den bedste måde, jeg kan forklare det på.

I ControlPanel modulet kunne man gå direkte ind og vælge det kontrolpanel, der skulle åbnes, f.eks. Skærmopløsning.

>Hvert fald at navigere en hel disk kan også opnå i Dock. Bare træk drevet derned ligesom beskrevet ovenfor. 

Virker ikke som i ControlStrip. Se venligst ovenfor for forklaring.

>Vil du spare led i tastaturet? Den næste indstilling jeg ikke fik med, er at slukke efter noget tid.

Den skal du (også) have tak for. Den er slået til nu.

Og et lille P.S. Jeg tjekkede bon'en, og laksen kostede kun €14,-. Kødet blev snittet i smalle flade stykker og lagt i lag i en glasskål med flad bund med et godt drys af en blanding af salt, sukker og peber imellem lagene. Vi begynder at æde af den i morgen. Yummy!

Nej, da

2534

199
04. september 2025 @ 11:08
Bit kongen

Som medlem af  KMF, Kritiske Madlyst-Fiskere (bemærk venligst bindestregens positionering) kan jeg kun sige “Velbekomme!” og samtidig understrege, at jeg med denne kommentar absolut ikke er ude med snøren.

5048

502
04. september 2025 @ 14:03
Yoda
Factory skrev:

Som medlem af  KMF, Kritiske Madlyst-Fiskere (bemærk venligst bindestregens positionering) kan jeg kun sige “Velbekomme!” og samtidig understrege, at jeg med denne kommentar absolut ikke er ude med snøren.

Jeg fik kigget lidt på emballagen, og laksen bliver kaldt en"atlantisk laks". Det vil sige, at den nok er fanget i et af de norske dambrug, og dambrug er jo ikke gode for naturen, dels pga. næringsstofforurening, dels fordi der jo af og til sker en fangeflugt; i februar slap f.eks. en masse laks ud fra et norsk dambrug. Jeg er ikke klar over, om det var pukkellaks, fordi der var dusør på dem, men dambrug med direkte adgang til åbent hav er altid noget skrammel. Der var en EB-artiklen om det.

Min laks havde dog ingen pukkel. Den blev prøvespist til frokost, og den var mums!

Nej, da

2534

199
04. september 2025 @ 17:07
Bit kongen
  • Er dels imponeret over, dels forelsket i det fænomen, at der er udsat dusør på undvegne pukkellaks, som er forsvundet ud i Atlanterhavet. Man ser det for sig: Lucky Luke ridende på sin søhest på vej for at nedlægge de undvegne finnede fanger.
  • Apropos arbejdsprocesser i macOS, så er jeg fornylig blevet informeret om, at der findes allermest Omega-3-fedt lige under skindet på fede fisk som laks, makrel etc. Der er åbenbart her tale om den brune masse, som kan skrabes af indersiden af skindet, og som kvinder, Bless Them, synes er decideret ulækkert. Siden den viden nåede mig, har jeg ved fortæring af den type fisk konsekvent sørget for ved afskrabning at lade det fine brune Omega-3-lag vederfares fuld retfærdighed. Iagtagelse af kvinders reaktioner på denne opførsel har for min del kun bidraget til underholdningen ved måltiderne. Quia nihil perdi debet!

5048

502
04. september 2025 @ 18:38
Yoda

Heh! Så det bulede køn sidder altså ved fiskebordet og indtager kunstig Omega-3, mens de skælder ud på deres mænd for at sidde og nyde den ægte vare.

Desuden sidder smagen i al slags kød i fedtet, ikke i muskelkødet, da aromaer er fedtopløselige.

Nej, da

2534

199
05. september 2025 @ 07:52
Bit kongen

Nu checkede jeg lige, og lidt afhængigt af hvordan man spørger, fx med “Findes der mest fedt lige under skindet hos fede fisk som laks og makrel?”, så svarer AI flg.:

1. Ja, fedtet i fede fisk som laks og makrel findes primært lige under skindet, men også i kødet. Dette fedt er rigt på de sunde flerumættede omega-3 fedtsyrer (EPA og DHA), som er essentielle for menneskers sundhed.
2. Hvor findes fedtet?

Under skindet: En betydelig del af fiskens fedt sidder som et lag lige under skindet.

I kødet: Fedtet er dog også fordelt i hele fiskens kød, omend i mindre koncentration end under skindet.

…hvilket er interessant og brugbar viden for os madlyst-fiskere. Velbekomme! 🍽️