Jeg er på macOS 15.6 (24G84) og Safari Version 18.6 (20621.3.11.11.3) på en MacBook Pro M2 Max med US keyboard.
Lige pludselig er Reader funktionen via SHIFT COMMAND R død, der sker intet. Hverken med US eller DK valgt som sprog.
Men når jeg klikker med Trackpad i menulinjen og manuelt vælger Show Reader, så aktiveres funktionen, og nu virker SHIFT COMMAND R pludseligt igen til at tænde og slukke for funktionen. Men efter ti sekunder ude af Reader, så virker SHIFT COMMAND R ikke igen.
Er der noget, jeg skal resette eller ændre? Jeg har søgt på nettet i et par uger nu, men syntes ikke rigtigt at have fundet et definitivt svar på problemet og dets løsning.
På forhånd tak for hjælpen, da jeg elsker tastatur genveje, og jeg gider ikke Reader på alle kompatible netsider.
PS. Jeg har en del adblockere aktiveret konstant, ved ikke om det spiller negativt ind på Reader problemet.
Hej carljohan.
Jeg kender ikke til det specifikke problem, men det er jo let at konstatere, om det er din AdBlockerne, der lige pludselig har skruet bissen på. Jeg foreslår følgende:
Surf hen til de steder, hvor de hentede og installerede AdBlockerne, en AdBlocker ad gangen.
Tjek om den pågældende AdBlocker stadig er tilgængelig for download.
Hvis den er, så afinstallér den pågældende AdBlocker fra din browser.
Installér derpå den pågældende AdBlocker igen.
Gentag processen med de andre AdBlockere, som du har installeret i øjeblikket.
Jeg vil dog mene, at du ikke behøver at have ret mange AdBlockere installeret. Jeg bruger uBlock Origin (i Opera) som daglig AdBlocker, og den virker fint. Når YouTube så er kommet rundt om den, skifter jeg til Ghostery, som også håndterer de fleste pop-ups om valg af cookies automatisk. Den gør surfingen lidt tungere end uBlock Origin, så når den så har gennemskuet YouTube igen, skifter jeg tilbage til den. Jeg føler ikke, at jeg har behov for mere end de to AdBlockere, og altså kun een ad gangen, og måske kan du også nøjes med så lidt, eller i hvert fald mindre end nu.
Jeg ved dog ikke, hvilke(n) browser(e), du bruger, og der kan være forskel i AdBlocker-udvalg fra browser til browser.
Hvis mit ovenstående trick ikke virker, så prøv at ringe til Apple Danmark på 80 24 08 35 (Hverdage 9-19).
Held og lykke og feedback.
carljohan skrev:Jeg bruger normalt ikke Safari, men tjekkede og kunne bekræfte at jeg havde samme opførsel.Jeg er på macOS 15.6 (24G84) og Safari Version 18.6 (20621.3.11.11.3) på en MacBook Pro M2 Max med US keyboard.
Lige pludselig er Reader funktionen via SHIFT COMMAND R død, der sker intet. Hverken med US eller DK valgt som sprog.
Men når jeg klikker med Trackpad i menulinjen og manuelt vælger Show Reader, så aktiveres funktionen, og nu virker SHIFT COMMAND R pludseligt igen til at tænde og slukke for funktionen. Men efter ti sekunder ude af Reader, så virker SHIFT COMMAND R ikke igen.
Så prøvede at jeg slå de 2 udvidelser fra som var aktive (ABP og HUSH). Efter genstart af browseren virkede genvejen, men den virker også stadig efter at jeg har genaktiveret (og genstarte browseren). Så prøv at deaktivere og genaktivere din udvidelser med genstart af browseren efter hver ændring.