Jeg har hidtil brugt LastPass i abb. men nu er Apple kommet med deres app Adgangskoder.
Kan jeg gå ud fra at den er sikker nok eller lige så sikker, så jeg kan droppe LastPass.
Som det er nu, konflikter de nogen gange.
Søgte på MacNyt og fandt denne:
– men blev ikke meget klogere.
Adgangskoder bruger AES-256 bit kryptering, mens LastPass bruger "AES-256 bit encryption and 600,000 rounds of PBKDF2-SHA-256 hashing plus salting."
Bare af ren og skær nysgerrighed stillede jeg ChatGPT-5 spørgsmålet "Which parties can potentially break the AES-256 bit encryption in Apple's Keychain - and which parties can potentially break LastPass's encryption AES-256 bit encryption and 600,000 rounds of PBKDF2-SHA-256 hashing plus salting? Also, what is the difference in security measures between these two?"
Svaret kan læses her i sin helhed - ret interessant, faktisk - og hvis svaret holder vand, er jeg ikke alene glad, men også ret rolig ved på en Mac blot at have adgang til Apple's AES-256 bit kryptering i app'en Adgangskoder.
Jeg dropper LastPass og stoler på Apples.
Tak for svaret.
256 bit kryptering betyder, at der er 2^256 kombinationsmuligheder for hvert bogstav eller tal i det, der er blevet krypteret.
2^256 = 1.16 x 10^77 permutationer per tastet karakter. Det tal svarer til omtrent en promille af antallet af atomer i det observerbare Univers, og gør det praktisk taget umuligt at brute-force krypterede dokumenter eller diske.
Selv med verdens hurtigste supercomputere i 2025, vil det tage milliarder af år at knække bare en enkelt kryptering.
Der er dog en vis bekymring for, at kvante-computere vil kunne bryde 256 bit kryptering, men nok ikke før 2050.
Men altså: Hvis I krypterer jeres personlige "skrammel" med 256 bit kryptering, så lad være med at glemme kodeordet, for ellers er I godt og grundigt på den. :0)
512 bit kryptering vil i øvrigt afstedkomme 1.3 x 10^154 permutationer. Det svarer til en promille af antallet af atomer i Universet per promille af hvert atom i Universet, altså 1.16 x 10^77 x 1.16 x 10^77.
Og hvis (eller mere sandsynligt når) vi engang får 1024 bit kryptering er tallet oppe på 1.8 x 10^308, altså et tal med 308 cifre.