Hej folkens,
Jeg har mig en Macbook Pro fra 2018 som er begyndt at være temmelig slidt. Derfor overvejer jeg en ny, og det bliver formentligt en Air.
Jeg må indrømme jeg generelt ikke følger med i priser og tilbud på Macs, så jeg kender ikke umiddelbart til trends. Power sælger pt en Air med 512 GB SSD og 16 GB ram for ca 9400, dvs en rabat på ca. 1500 kroner.
Jeg vil høre om nogen herinde kender bedre til markedet end jeg selv.. Er dette den bedste slags deal man kan forvente i løbet af året, eller kommer der generelt bedre deals senere på året så som til Black Friday?
Jeg vil også være helt fin med sidste års M3 model, men så vidt jeg lige kan se ligner det, at det mere er de nye modeller, der kommer på tilbud?
På forhånd tusinde tak!
Hej
Som Power selv skriver i deres reklame..."Hvorfor vente til Black Friday"
Har selv fornyligt købt netop MacBook Air M4 512GB til erstatning for min Pro 2018.
Tror det bliver svært at finde et bedre tilbud. Forøvrigt har ElGiganten samme tilbud!
Køb og vær glad...
Mvh
@felixen:
Skiftede selv fra en MacBook Pro 15" Anno Domini 2013 til MacBook Air 15.3" M2 ultimo juni 2022, da modellen kom på markedet.
Åååhh, mand! Hvilken lettelse - i bogstaveligste forstand. Jeg rejser meget ift. job, og MBA vejer så meget mindre, at den virkelig er en mærkbar stor lettelse. At der samtidig er diverse lækre design- og hardware-opgraderinger gør jo ikke glæden mindre. Forventer den skal holde 10 år - igen.
Held & Lykke med købet af din kommende MacBook!
Det er en god pris. Ellers kan de anbefales at købe til "uddannelse" hos Apple, hvis man ønsker en speciel konfiguration.
PallMei skrev:Det er en god pris. Ellers kan de anbefales at købe til "uddannelse" hos Apple, hvis man ønsker en speciel konfiguration.
Men der er til gengæld vist nok kun et års garanti ved studiekøb hos Apple.
Sådan var det i hvert fald tidligere, så husk at læse alle de små bogstaver.
Tonny Freimanis skrev:PallMei skrev:Det er en god pris. Ellers kan de anbefales at købe til "uddannelse" hos Apple, hvis man ønsker en speciel konfiguration.
Der er ikke forskel. Apple vil gerne have dig til at købe Apple-care, men de er nødt til at følge købeloven.
PallMei skrev:Tonny Freimanis skrev:PallMei skrev:Det er en god pris. Ellers kan de anbefales at købe til "uddannelse" hos Apple, hvis man ønsker en speciel konfiguration.
Der er ikke forskel. Apple vil gerne have dig til at købe Apple-care, men de er nødt til at følge købeloven.
Det er jo gode nyheder. Men der VAR altså et eller andet med kun et års garanti, når man købte med studierabat, for jeg kan huske, at den var oppe og vende herinde.
Tonny Freimanis skrev:PallMei skrev:Tonny Freimanis skrev:PallMei skrev:Det er en god pris. Ellers kan de anbefales at købe til "uddannelse" hos Apple, hvis man ønsker en speciel konfiguration.
Det er jo gode nyheder. Men der VAR altså et eller andet med kun et års garanti, når man købte med studierabat, for jeg kan huske, at den var oppe og vende herinde.
Der er 1års producent garanti og 2års reklamationsret uanset om du købe den til studie eller ej.
Find den model du er interesseret i på Pricerunner, og tjek prisudviklingen. Tjek eventuelt også sidste års model, så du kan se hvordan den udvikledes på prisen, efter den nye model kom frem, såfremt du vil spare ekstra.
Sidste års modeller kommer ofte på slagtilbud en måneds tid efter den nye model er kommet på markedet, og ryger så tilbage til en ikke-specielt-god-pris.
Godt tip, det vil jeg prøve at tjekke ud. Ellers springer jeg nok på denne Power deal 🙂
Tak for svar folkens!
Pjock skrev:måske du kan nøjes med 256gb harddisk.
Det er ganske vist billigt for en M4, men det er godt nok synd at smide så lidt SSD i så fin en maskine.
Man skal jo nærmest være hysterisk med, hvad man lægger på den, og hvis man f.eks. har en godt fyldt 128 GB iPhone, ryger halvdelen a pladsen jo, hvis man vil bruge Mac'en til en komplet backup, og så er der jo ikke ret meget tilbage, når macOS og diverse ekstra software er installeret.
felixen, du skrev, at du regner med, at din nye Mac skal holde i ti år, så tænk på, hvor meget plads du sandsynligvis har brug for om ti år, ikke nu. macOS'erne og anden software har det med at vokse, og det samme gælder dokumenter, ikke mindst foto og video, efterhånden som kameraerne får flere og flere MegaPixel. Den nyeste Samsung Galaxy Fold har allerede et 200 MP kamera, og her fylder et enkelt JPEG 35-50 MB. Når 100 fotos fylder op imod 5 GB, er der ikke plads til det helt store på en 256 GB disk.
Og det er nu. Måske er Samsung-foner oppe på 1 TeraPixel allerede om fem år; så fylder hvert billede op til 250 MB, og så er 256 GB SSD latterligt lidt. I mine øjne gør det Mac'en så godt som ubrugelig allerede nu.
At have en M4 med kun 256 GB SSD er som at have en Ferrari med et 25 liters bagagerum; du kommer hurtigt frem til badehotellet, men du skal køre flere gange, hvis du skal have hele weekendbagagen med.
Pjock skrev:måske du kan nøjes med 256gb harddisk.
Den er udsolgt i alle farver og alle butikkker + online. Men ellers en god pris, som får en til at overvejer den som en nummer 2 maskine til arbejde uden plads til distraktioner.
felixen skrev:Jeg vil høre om nogen herinde kender bedre til markedet end jeg selv.. Er dette den bedste slags deal man kan forvente i løbet af året, eller kommer der generelt bedre deals senere på året så som til Black Friday?
Når der åbenbart ikke er flere tilbud på Macs i Bilka, så kan Black Friday meget vel være næste større tilbudsmulighed. Spørgsmålet er, om der til den tid kommer tilbud med SSD i en fornuftig størrelse. Synes oftest at disse MacBook-tilbud er med SSDer i de allermindste størrelser og derfor ikke attraktive. Ville aldrig selv købe maskiner med en SSD under 1 TB, og køber altid med den studierabat, som Apple selv tilbyder - og netop nu har Apple faktisk en sådan tilbudskampagne, der måske kunne være interessant? - se https://www.apple.com/dk-edu/store
PS: Vær også opmærksom på, at Apples SSD på 256 GB kan have ekstra begrænset ydeevne. Der var data fremme for et par år siden om, at netop disse SSD havde en indbygget “hæmning”, som jeg desværre ikke lige kan huske hvad præcist bestod i. Ved heller ikke, om dette stadig er tilfældet, men skal nok checkes, dersom man vælger en SSD helt nede i den størrelse.
Datahæmningen (throttling) på 256 GB modellerne skete højst sandsynligt, fordi der kun sad en enkelt SSD NAND-chip i Mac'en, så der var flaskehalsproblemer og dermed risiko for roterende badebold.
Mac'er med 512 GB eller mere har ikke dette problem, for der sidder to eller flere NAND-chips i dem, så flaskehalsproblemer undgås, fordi de hver jo kun skal klare halvt så meget datatrafik.
Jeg fandt aldrig ud af, om det var korrekt, men på et tidspunkt var der rygter om, at det var derfor, at Apple selv var holdt op med at sælge 256 GB modeller.
Der er en knap tre år gammel meningsudveksling om det her på Macnyt.
Og så er jeg i øvrigt enig med Factory om, at alt under 1 TB er for lidt.
Det med pladsen er meget individuelt. Jeg har en 512gb Air og pt bruger jeg 147gb af dem. Jeg har næsten ikke noget liggende på min macbook udover lidt spil og film.
Jeg bruger iCloud Drive ret aktivt og har pr ca 500gb på mit drev.
så automatisk at sige at alt under 1tb er no go syntes jeg er forkert. Enig i at 256gb kan være for lidt på sigt men hvis det er en surfer maskine og billeder fra photos man bruger den til, vil jeg mene 256gb sagtens kan gå.