Flere af mine eksterne diske nærmer sig grænsen for deres omfang. Som det tidligere er hændt de sidste 25 år, kigger jeg efter en endnu større disk hvor "det hele" igen kan være samlet. Denne gang vil jeg gerne op på 8Tb.
Jeg har kigget lidt på hvad der er på markedet. Sandisk laver et par stykker. Samsung. Priser på ca. 4000-5000 kroner. Det er diske med ca. 500-1000 Mb læs/skriv. Højere hastighed har jeg ikke brug for, i forhold til økonomi. USB 3.2 er helt fint og min nuværende usb-hub er endda kun 3.1. Jeg har endda en USB-C port ledig på den Mac Mini jeg skal forbinde til.
Nu søger jeg så noget feedback og gode erfaringer herinde, da jeg sikkert har overset noget i denne anskaffelsesproces.
Vh Ulrik
Jeg har en Samsung 870 QVO MZ-77Q8T0BW 8TB monteret i en ICY BOX IB-247-C31 (USB-C 3.1 Gen 2 10 Gbps - det er maks USB3.x der understøttes af Mac. Den kombination fungerer fremragende som "lager" til multimedier m.v. , Hvis det skal være hurtigere så skal man op i USB4/5/Thunderbolt kabinet og en M2 SSD.
Hvad er ideen i at købe en SSD, hvis du alligevel skal bruge så lave skrive/læsehastigheder? Du kan få en HDD til en fjerdedel af den pris, eller få dobbelt den plads til en trediedel af prisen og ikke gå ret meget på kompromis med hastigheden.
Min erfaring er at en HD støjer markant mere end en SSD og at man skal op i flere 7200 RPM diske i en RAID0 konfiguration for at få samme hastighed som SSD, også på USB 3.1 Gen.2.
Ulrik Hansen skrev:Jeg har kigget lidt på hvad der er på markedet. Sandisk laver et par stykker. Samsung. Priser på ca. 4000-5000 kroner. Det er diske med ca. 500-1000 Mb læs/skriv. Højere hastighed har jeg ikke brug for, i forhold til økonomi. USB 3.2 er helt fint og min nuværende usb-hub er endda kun 3.1. Jeg har endda en USB-C port ledig på den Mac Mini jeg skal forbinde til.
Har taget et hurtigt kig på pricerunner og hvad jeg hurtigt kunne finde af anmeldelser på de 3 relevante muligheder:
Samsung Portable SSD T5 EVO 8TB USB 3.2 Gen 1 = for dyr og for langsom. Kan bedre betale sig at købe 2x4TB udgaver. Men kan godt lide designet.
SanDisk Desk Drive SSD 8TB USB 3.2 Gen 2 = Er ikke beregnet til at være mobil. Yder godt, men stor og tung og kræver ekstern strømforsyning.
SanDisk Extreme 8 TB External SSD = Har ikke kunnet finde en anmeldelse i 8TB størrelsen, men ellers den på papires som lyder bedst. Også den nyest oprettede i pricerunner. På papiret yder den også marginal bedre at forgående skrivebord model. (til trods for at der står 1TB, så er det altså 8TB der linkes til hos butikkerne).
David Munch skrev:Hvad er ideen i at købe en SSD, hvis du alligevel skal bruge så lave skrive/læsehastigheder? Du kan få en HDD til en fjerdedel af den pris, eller få dobbelt den plads til en trediedel af prisen og ikke gå ret meget på kompromis med hastigheden.
Ingen støj, og især ikke det der 'spin up' når jeg skal lave en Spotlight-søgning. Ellers skal den gemmes væk i en skuffe eller et skab, som jeg gjorde for 20 år siden.
Vægten, da jeg flytter den imellem en Mini og en Air, når sidstnævnte skal ud af hytten.
Bus powered er også en del af attraktionen.
Jeg er ikke så fattig at jeg føler mig nødsaget til at købe HDD, og heller ikke så rig at jeg bare køber den hurtigste SSD til 12.000 (eller mere) for 8Tb.
Mange tak for jeres indspark 😊 Der er lidt at overveje.
Vh Ulrik