xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
463
196
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
DVD-player skærer siderne af billedet
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)

1

0
18. juli 2025 @ 12:04
Nyt medlem

Jeg oplever et problem med at afspille dvd-film på min Mac-computer. Jeg vil blive meget glad, hvis nogen her kan hjælpe med at løse det:

Det indbyggede afspilningsprogram DVD Player skærer siderne af billedet, når jeg vælger "full screen”. Programmet har en zoom-funktion (cmd+K), men den hjælper mig ikke, for den tillader mig kun at zoome IND og jeg har jo brug for at kunne zoome UD. Jeg har forsøgt at ændre computerens skærmopløsning og at nulstille DVD Player-programmet, men dette gør ingen forskel. Og jeg har ledt under programmets indstillinger uden at finde noget, der kunne ændre det.

Min computer er en MacBook Air M2 fra 2022 og mit operativsystem er opdateret til det nyeste, Sequoia 15.5

På min gamle Mac-computer oplevede jeg ikke dette problem med det samme program: Den afspillede filmene i letterbox, som den skulle, når jeg valgte “full screen”. Så jeg har på fornemmelsen, at det er et eller andet i selve programmets indstillinger, som jeg skal fravælge, og at det er ret simpelt. Har I nogen idé om, hvad det er?

(PS: At bruge en anden medieafspiller som fx VLC løser ikke rigtigt problemet, for de andre medieafspillere vil ikke afspille i formatet 1.66:1, som jeg har brug for)

7
3
  428

3253

463
PallMei (Skribent)
18. juli 2025 @ 16:34
Virtual Machine

Jeg er overrasket over at dvd afspiller stadig er macOS og har desværre ingen muligheder for at teste det, men jeg spurgte kunstig intelligens der foreslog en workaround. 

Personlig bruger iina som medieafspiller og jeg ved ikke om den kan håndtere dvd, men det er et forsøg værd. 

1

0
18. juli 2025 @ 20:28
Nyt medlem

Hej PallMei 

Jeg har forsøgt de tre metoder, som den kunstige intelligens foreslår, men ingen af dem virker. Men mange tak fordi du tog dig tid til at spørge den.

iina fungerer fint med dvd, men så vidt jeg kan se, kan den – i lighed med VLC – ikke afspille i aspect ratio 1.66:1 (5:3), så ved visse film bliver billedet fordrejet. Nu du har erfaring med iina, ved du så eventuelt, om den har en funktion, hvor man kan indtaste aspect ratio manuelt?

5014

490
18. juli 2025 @ 21:38
Yoda

Hej JesperJdag.

Måske er der alligevel en løsning. AI siger det her om VLC:

To address aspect ratio issues in VLC on macOS when dealing with a 1.66 aspect ratio, users can manually set the custom aspect ratio within VLC's preferences or by using the "A" key shortcut during playback. If VLC is resizing the window to match the video's resolution, users can disable this behavior in the preferences. 

Steps to Address 1.66 Aspect Ratio Issues:

1. Custom Aspect Ratio:

Open VLC and navigate to Tools > Preferences. 

Change "Show settings" to "All" in the bottom left corner. 

Go to Video > Aspect ratio. 

In the "Custom aspect ratio list", enter 1.66 (or 166:100 which is equivalent). 

Click "Save". 

2. Disabling Automatic Resizing:

Open VLC and navigate to Tools > Preferences. 

Go to Interface. 

Locate "Resize interface to video size" and uncheck it. 

Click "Save". 

3. Using the "A" Key:

While playing the video, press the "A" key repeatedly to cycle through available aspect ratios. 

If 1.66 is not an option, follow the steps above to add it to the custom list. 

4. Video Cropping (if needed):

If the video was originally framed for a different aspect ratio (e.g., 4:3), you might need to crop the video to achieve the intended 1.66 aspect ratio. 

To crop, go to Video > Crop and choose the appropriate settings, or use a video editing software for more precise adjustments. 

By following these steps, users can effectively manage 1.66 aspect ratio playback in VLC on macOS and ensure the video displays correctly.

Hvis du googler

1:66 aspect ratio issues macos vlc

Får du svaret ovenfor, men med de indbyggede links.

Held og lykke og feedback.

Spirituel Maskine

8770

232
20. juli 2025 @ 15:05
Poseidon
JesperJdag skrev:
iina fungerer fint med dvd, men så vidt jeg kan se, kan den – i lighed med VLC – ikke afspille i aspect ratio 1.66:1 (5:3), så ved visse film bliver billedet fordrejet. Nu du har erfaring med iina, ved du så eventuelt, om den har en funktion, hvor man kan indtaste aspect ratio manuelt?

Den har har mulighed for at indtaste beskæring manuelt, jeg ved ikke om det vil løse dit problem? Men ellers skriv til Iina udvikleren, han vil sikkert gerne tilføje dit mærkelige aspekt. :)

Der var engang en Mac...

1

0
22. juli 2025 @ 12:29
Nyt medlem

Hej Tonny Freimanis

Jeg har allerede spurgt kunstige intelligenser om hjælp, men det er pænt af dig at prøve at hjælpe. 

Jeg har forsøgt at bruge VCLs custom aspect ratio-funktion, som intelligensen foreslår. Programmet lader mig ganske rigtigt indtaste et hvilket som helst aspect ratio, men når jeg så vælger det under afspilningsfunktionen, viser den stadig videoen i et andet aspect ratio. Så vidt jeg kan se, vælger den bare det af sine forudindstillede formater, der ligger tættest på det, man har tastet ind, så den fx viser i 16:10 fordi det ligger tæt på 16.6:10 (=1.66:1), hvilket stadig er en stor nok afvigelse til at få billedet til at se forkert ud, så det hjælper desværre ikke.

Men som sagt: Tak fordi du prøvede.

1

0
22. juli 2025 @ 12:38
Nyt medlem

Hej David Munch

Ja, sjovt nok vil både iina og VLC gerne beskære til 5:3, men ikke afspille i aspect ratio 5:3. Beskæring hjælper ikke, for billedet er stadig trykket fladt eller strukket langt. Men det er da en udmærket idé at skrive til udviklerne af begge programmer og bede dem tilføje det mærkelige aspekt (som engang blev brugt i en del europæiske film), så det vil jeg gøre. Tak.

5014

490
22. juli 2025 @ 12:41
Yoda
JesperJdag skrev:

Hej Tonny Freimanis

Jeg har allerede spurgt kunstige intelligenser om hjælp, men det er pænt af dig at prøve at hjælpe. 

Jeg har forsøgt at bruge VCLs custom aspect ratio-funktion, som intelligensen foreslår. Programmet lader mig ganske rigtigt indtaste et hvilket som helst aspect ratio, men når jeg så vælger det under afspilningsfunktionen, viser den stadig videoen i et andet aspect ratio. Så vidt jeg kan se, vælger den bare det af sine forudindstillede formater, der ligger tættest på det, man har tastet ind, så den fx viser i 16:10 fordi det ligger tæt på 16.6:10 (=1.66:1), hvilket stadig er en stor nok afvigelse til at få billedet til at se forkert ud, så det hjælper desværre ikke.

Men som sagt: Tak fordi du prøvede.

Hm. Det plejer ellers at virke, når man husker at gemme en ny indstilling.

Men jeg bokser selv lidt med VLC, fordi den bare ikke vil centrere videoerne, så der er plads til forbedringer: I stedet for at lave sorte bjælker for oven og for neden eller i begge sider, alt efter om videoen vises i landskab eller portræt, vælger den konsekvent at samle dem i toppen eller i den ene side, og jeg mener, at jeg har været alle indstillinger igennem uden at kunne finde en løsning.

Men VLC har et kæmpe bruger-forum, så du kan jo prøve at tjekke, om der er en tråd omkring den dér 1.66:1 ratio.

Spirituel Maskine