xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
448
193
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
Sequoia på MBP 2010
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

577

11
I dag @ 12:02
Kaptajn

En bekendt som har en MacBook Pro 17" 2010 som udelukkende bruges til mail med bl.a. læsning af PDF filer, som jeg sender pga et samarbejde, samt besøg på nettet skulle have skiftet batteri og han henvendte til en lille butik der reparerer iPhones og åbenbart og Macs. Han fik skiftet batteriet og ved samme lejlighed tilbød de at opgradere til Sequoia som jo slet burde kunne fungere på en MBP fra 10. Jeg mener det sidste OS der kan fungere på den årgang er Monterey. Efterfølgende har han haft problemer med at læse mine PDF filer når jeg sender i  300 dpi og fylder 1.2 GB. Der mangler simpelthen adskillige sider af de 208 sider der er i filen. Altså klar til trykning. Sender jeg i 72 dpi til gennemsyn kan han godt se alle siderne. Det skyldes ikke plads. I maskinen sidder en 500 gB SSD disk hvoraf der er brugt måske 130 GB . Jeg har en mistanke om at problemet kan skyldes at Sequoia kører dårligt på en maskine fra 2010 og laver ravage. I butikken har de fortalt at de ikke kan nedgradere til Montery. Nogen bud?

3
0
  36

159

20
I dag @ 13:33
Novice

Man burde kunne slette sidste MacOS og installer sidste understøtte MacOS. 

På en Intel-baseret Mac:

• Hvis du brugte Kommando-R til at starte fra det indbyggede gendannelsessystem, får du den aktuelle senest installerede version af macOS.

• Hvis du brugte Alternativ-Kommando-R til at starte fra macOS-internetgendannelse, får du muligvis den seneste macOS, der er kompatibel med din Mac. 

• Hvis du brugte Skift-Alternativ-Kommando-R til at starte fra macOS-internetgendannelse, får du muligvis den macOS, der fulgte med din Mac, eller den nærmeste version, der stadig er tilgængelig.

PS. Måske vedkommende har en backup så det vist lidt nemmer, men jeg ikke så meget inde i det med at installer på ny også kaldet clean install.

A clean install of macOS involves completely erasing your Mac's hard drive and reinstalling the operating system from scratchThis process removes all data, including applications, files, and settings, and essentially returns your Mac to its factory state. A clean install is often performed to resolve software issues, improve performance, or prepare the Mac for a new macOS version. 

MacAir M3. Apple tv 2021. iPhone 15 Pro. Apple Watch Ultra 2.

4956

480
I dag @ 14:21
FPU

Nederst på denne side hos EveryMac kan man se minimum og maximum understøttet OS ifølge Apple.

Seneste officielle version til en 2010'er er High Sierra (10.13), så det er den, man rammer, hvis man installerer via Shift-Alt-R i Recovery Mode for at installere senest understøttede macOS (eller hvordan den tast-kombination nu er).

Hvis der skal installeres nyere OS'er end High Sierra skal der andre midler til:

En del Mac'er kan patches til nyere OS'er med OpenCore Legacy Patcher, og alt andet lige burde man også kunne installere Monterey. Men det er PallMei's hjemmebane, for det har jeg endnu ikke haft brug for.

De forskellige versioner af macOS kan hentes hos Apple her.

Jeg vil dog påpege, at High Sierra burde være nok til e-mail og visning af PDF'er, for jeg kører High Sierra som dagligt macOS, dog på ned MBP 2011, men hvis Apple (well, EveryMac) siger det, så kan det også lade sig gøre på en 2010'er.

Der KAN dog være problemer med at få lov til at konfigurere Mail hos Yahoo. Det har jeg i hvert fald haft med på en MBP 2012 med 10.14, men det er jo ikke sikkert, at andre mail-servere opfører sig på samme måde, og under alle omstændigheder virker min Yahoo mail via web-mail, selvom det er lidt bøvlet.

Spirituel Maskine

3176

448
PallMei (Skribent)
I dag @ 14:28
Virtual Machine

Er du sikker på at de har installeret Sequoia? Som du selv nævner, understøttes det ikke og det vil undre mig, hvis de har installeret den med Open Core Legacy patcher. 

Kan skyldes for lidt ram. Du skriver ikke hvor meget den har, men det er rimelig nemt at opgradere. Omvendt vil det være underligt ikke at have gjort det, samtidig med opgraderingen til SSD. Det kan også være, at processoren bare at så svag, at den skal have mere tid til at behandle den. 

Måske en anden pdf-viewer vil hjælpe. Jeg har f.eks. nogle indskannede tegner fra weblager.dk som får billedfremviser til at hoste og hakke på min iMac Pro og M1 Macbook air. Mens en anden pdf-viewer installeret i forbindelse med noget skanning software, håndtere det meget meget bedre.