xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
456
196
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
Humac hacket.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)

4989

484
08. juli 2025 @ 16:45
FPU

Humac har været udsat for ransom-ware angreb, så hvis I har en konto hos Humac, er det nok en god idé at ændre  adgangskoden.

Det undrer mig dog, at det skulle kunne lade sig gøre, når de bruger Mac'er til i driften af forretningerne, idet der mig bekendt ikke findes ransom-ware på macOS-platformen.

Spirituel Maskine
  6
0
  406

29

8
09. juli 2025 @ 14:39
Let øvet

Jeg ved ikke hvordan det har været de seneste år, men tidligere hvor de tilbød løsninger til virksomheder der indeholdt både windows og macOS. Da kørte de deres administration (på HQ) på windows maskiner.

4989

484
09. juli 2025 @ 17:55
FPU
Kenjon skrev:

Jeg ved ikke hvordan det har været de seneste år, men tidligere hvor de tilbød løsninger til virksomheder der indeholdt både windows og macOS. Da kørte de deres administration (på HQ) på windows maskiner.

Hm.. Da jeg handlede hos dem sidst tilbage i 10'erne, kørte de deres faktureringer på iMac'er (Odense).

Godt nok er der sket en del på softwarefronten i mellemtiden, men det er der altså også sket på ransomware-fronten, men kun på Windows.

Nå, men måske er det lige netop den oplevelse, der skal til, for at vende sig helt bort fra The Dark Side. :0)

Spirituel Maskine

3202

456
PallMei (Skribent)
09. juli 2025 @ 18:11
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:
Kenjon skrev:

Hm.. Da jeg handlede hos dem sidst tilbage i 10'erne, kørte de deres faktureringer på iMac'er (Odense).

Det kan være browser baseret og en server der kører et helt andet OS. Jeg ved ikke engang om macOS server stadig findes til nyere macOS versioner. Men jeg tror ikke der er mange firmaer som på server siden kører macOS. 

Godt nok er der sket en del på softwarefronten i mellemtiden, men det er der altså også sket på ransomware-fronten, men kun på Windows.

Det passer ikke

https://moonlock.com/amos-backdoor-persistent-access 

Nå, men måske er det lige netop den oplevelse, der skal til, for at vende sig helt bort fra The Dark Side. :0)

4989

484
09. juli 2025 @ 21:43
FPU

@PallMei:

Der er ikke meget Ransomware over Atomic MacOS Stealer som WannaCry og Bad Rabbit. Ordet "ransom" findes ikke engang i den artikel, du linker til. Så den gennemsnitlige Mac-bruger er ikke umiddelbart i farezonen:

"There are currently 2 main distribution vectors for AMOS: websites offering cracked or fake software, and spear phishing campaigns targeting high-value individuals like large crypto owners". 

Så længe man kun henter sin software fra udviklernes egne hjemmesider og fra AppStore, er man så godt som immun. Og hvis man ved nok om at købe og sælge ePenge, bør man også være i stand til at opdage en fake installer på en DMG, hvor der bl.a. også er en henvisning til Terminal.

Jeg snorker lige så trygt om natten nu som før denne nyhed. :o)

Spirituel Maskine

3202

456
PallMei (Skribent)
09. juli 2025 @ 22:24
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

@PallMei:

Der er ikke meget Ransomware over Atomic MacOS Stealer som WannaCry og Bad Rabbit. Ordet "ransom" findes ikke engang i den artikel, du linker til. Så den gennemsnitlige Mac-bruger er ikke umiddelbart i farezonen:

"There are currently 2 main distribution vectors for AMOS: websites offering cracked or fake software, and spear phishing campaigns targeting high-value individuals like large crypto owners". 

Så længe man kun henter sin software fra udviklernes egne hjemmesider og fra AppStore, er man så godt som immun. Og hvis man ved nok om at købe og sælge ePenge, bør man også være i stand til at opdage en fake installer på en DMG, hvor der bl.a. også er en henvisning til Terminal.

Jeg snorker lige så trygt om natten nu som før denne nyhed. :o)

Vi kender ikke nogen detajler, fordi angrebet ikke er overstået. Men tro ikke Mac er grundliggende mere sikker end Windows. 

Uanset operativ system er chancen stor for at det social engineering som har lukket problemet indenfor. 

4989

484
10. juli 2025 @ 00:27
FPU

@PallMei:

Citat fra Endsight:

Macs are less likely to be attacked simply because there are fewer of them. That being said, Macs are safer than PCs because the Mac OS is Unix-based, making it more difficult to exploit. Apple also controls hardware and software tightly and builds in protections and security that make them less vulnerable.

Jeg er enig.

Mac'er KAN inficeres, men man skal være aktiv medspiller. Der går det noget mere automatisk på Windows med mailede .dll eller .bat filer som attachments ved visse former for malware. Så nemt går det ikke på en Mac.

Spirituel Maskine