Jeg er vist kommet til at slette Startdisk på en Macbook Air M1.
MacOS-gendannelse skriver: "Der er ingen brugere, som skal gendannes, på denne enhed." Der er pil til både venstre og højre, hvor der står "start igen". I begge tilfælde kommer jeg tilbage til indstillinger.
Når jeg trykker "Alt+cmd+R" får jeg beskeden: "Kan ikke kontrolle startdisk."
Er der forslag til, hvordan jeg får liv i maskinen igen?
Mvh John
Er ikke helt med. Har aldrig kørt gendannelse på min apple silicon. Men start diskværktøj og kør evt. førstehjælp på startdisken. Tryk cmd+2 for at se det hele i indholdfortegnelsen.
I værste fald kan det være du er nød til at slette den (Apple's termologi for at formatering) og starte fra bunden. Håber i så fald du har backup. Helst Time Machine men ellers at Dokument mappen og skrivebord er synkroniseret med iCloud. Du kan tjekke om din filer er på https://www.icloud.com/iclouddrive/
Her er apple vejledning til at geninstallere:
Hej
Tak for svar!
Jeg har desværre ikke adgang til startdisk:(
John skrev:Hej
Tak for svar!
Jeg har desværre ikke adgang til startdisk:(
Du er nødt til at give flere detaljer. Hvor og hvordan har du ikke adgang?
Når jeg holder start-knappen nede får jeg dette:
Når jeg klikker Alt+cmd+R får jeg disse billeder:
Ingen mulighed for at vælge startdisk eller for at komme videre:(
John skrev:Når jeg holder start-knappen nede får jeg dette:
Når jeg klikker Alt+cmd+R får jeg disse billeder:
Ingen mulighed for at vælge startdisk eller for at komme videre:(
Hvis du har et usb-kabel og adgang til en anden Mac, kan du putte den i DFU-mode og forny eller gendanne den. Forny vil bare indholdet, men det er ikke garanteret det er nok. Hvis ikke Gendan virker, så er der noget virkelig galt (hardware), men det sletter også alt indholdet der var på maskinen.
https://support.apple.com/da-dk/108900
Har selv udført det flere gange på min iMac, som selv om den er Intel har en T2 sikkerhedschip baseret på A10 chip fra iPhone 7 som SSD controller m.m.
Nårh, det var "bare" det, der skulle til:)
Tusind tak for hjælpen!!!
Mvh John