Naivt lovede at være medhjælp til at genoplive en MacBook Pro 5.5. Den blev tilsyneladende oprindeligt leveret med 10.5.7 installeret.
Den originale HD væk, og der er sat en SSD i.
Vi har prøvet,
- diverse tastatur for at komme i recovery tilstand, hvilket ikke gav noget resultat, kablet når vi prøvede en internet recovery
- hentet 10.5 IMG billeder, og brændt på DVD, desværre evner vi ikke at den til boote fra drevet, holder C nede
- balenaEtcher er prøvet, installationen starter fint op, stopper hurtigt da verifikationen kan afgøre at det originalebilledet er blevet ændret .
Hvad kan vejen frem være?
Altså udover det åbenlyse der er overset.
Er det at opstøve et sæt originale 10.5 installations DVD'er?
Mvh
Finn
tror I først skal overveje hvad vil I bruge den til? Det er en 16 år gammel model og nyeste officiel macOS er 11.6. Det vil være svært at finde supporteret software (inklusive opdateret browser), men med mindre i installere open core legacy patcher og selv det ved jeg ikke hvor godt vil køre.
Så bortset fra udfordringen er spørgsmålet om det er værd, at bruge tid på.
Hej Finn.
Prøv lige at kigge her. Her kan du downloade alle OS'er og muligvis få lov til at installere via en korrekt formateret USB-stick.
Hvis du installerer f.eks. 10.8 Mavericks, kan det være, at du kan få lov til at installere 10.11.6 Big Sur og derfra måske patche til et endnu nyere OS.
Hvis det er en 13'', hvis den er fra 2009, og hvis du ikke kan få noget ud af den, vil jeg måske gerne aftage den, da den kan AppleTalk i 10.5.8, så den kan tale sammen med min LaserJet. Den kan bruges som printserver, men så heller ikke til så meget andet.
Men du skal mindst op i 10.13.6 High Sierra for at kunne bruge f.eks. netbank og MitID.
Det vil sige, at du skal installere to-tre OS'er efter hinanden for at få den til at fungere. Måske. Det er næppe besværet værd, især hvis batteriet heller ikke har det for godt.