Har læst at at Intel udgår på Mac computer, er der nogen der måske ved, eller har en anelse om hvor længe frem at man kan forvente opdateringer til eks MacOS Sonoma eller sidste macOS Sequoia
jeg har 2 stk Imac 27 inch i core. 5 processor 2013/2015
jeg vil helst ikke skrotte dem foreløbig.
Jeg prøvede lige, at lade en AI svare på dit spørgsmål, og jeg tænker, at svaret ikke er helte ved siden af... Jeg har markeret med fed skrift, hvad du måske er mest interesseret i.
Apple udgiver ikke længere officielle sikkerheds- eller stabilitetsopdateringer til macOS-versioner, der ikke længere er understøttet. Når en macOS-version betegnes som "vintage" eller "forældet" (typisk 5-7 år efter udgivelsen), ophører Apple med at levere opdateringer til den. Det betyder, at ældre Mac-computere ikke længere modtager sikkerhedsrettelser, fejlrettelser eller nye funktioner.
Apple understøtter specifikt den aktuelle macOS-version samt de to foregående versioner. For eksempel, hvis macOS 15 (hypotetisk navn) er den nuværende version, vil macOS 14 og macOS 13 også være understøttet. Når en ny macOS-version udgives, mister den ældste af de tre understøttede versioner sin officielle støtte.
Hvad sker der, når en macOS-version ikke længere er understøttet?
Ingen flere sikkerhedsopdateringer:
Den mest alvorlige konsekvens er fraværet af sikkerhedsrettelser. Det gør ældre systemer sårbare over for nye trusler og udnyttelser.Ingen flere fejlrettelser:
Fejl eller problemer, der opdages i ældre versioner af macOS, vil ikke blive løst af Apple.Ingen flere funktionsopdateringer:
Nye funktioner og forbedringer, der introduceres i nyere versioner af macOS, bliver ikke tilgængelige på ældre, ikke-understøttede systemer.Begrænset adgang til hardware-service:
Mac-computere, der klassificeres som "vintage" eller "forældede", kan også få vanskeligt ved at få autoriseret service eller reservedele.Sammenfatning:
Selvom ældre Mac-computere stadig kan fungere, bliver de gradvist mere udsatte for sikkerhedsrisici, efterhånden som de ældes, og deres macOS-version ikke længere er understøttet.