xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
436
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Fra Windows til iOS
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)

5

0
30. maj 2025 @ 14:51
Nyt medlem

Hej Jeg er ny her på forumet, 

Er der en her der kan forklare mig om man kan skifte fra Windows pc. til Mac iOS , og hvordan så man overføre alle sine mapper og dokumenter til eks iMac 27inch late 2013.
jeg er godt klar over at jeg ikke kan overføre programmerne,

jeg har haft Windows i mange år og lavet adskillige pc. Så jeg er rimelig med hvad it angår, men lige dette med iOS er jeg forholdsvis ny i. Men nu er jeg blevet lidt træt af de fejl der konstant er med Microsoft.
Så derfor vil jeg prøve at skift til Mac, ud over at det er et mega flot design. 😊
så håber der er en her der kan hjælpe mig,,

mvh. Luffe1955

10
0
  173

93

18
30. maj 2025 @ 15:44
Novice

Hej og velkommen

På Apples hjemmeside er der under Mac en god instruktion om at gå fra PC til Mac.
Hvordan du overfører filer osv...

Med venlig hilsen

2083

232
PowerPalle (Administrator)
30. maj 2025 @ 15:53
ASCII jonglør

Hej Luffe

Der er mange måder at komme i mål med det du ønsker. Har du indsigt i, hvordan en Windows og en Mac kan se hinanden filsystemer via et netværk? I så fald bliver det ikke svært, men det kan vi vende tilbage til.

En alternativ løsning er at have eks. DropBox eller andet lignende, og så overføre dine filer fra Windows-maskine til DropBox og så videre til Mac’en.

Det var bare lidt hurtigt input til dig. Vi kan arbejde videre på det i tråden her.

Ps. operativsystem på en PC hedder i dette tilfælde Windows, og på Mac hedder der macOS. På iPhone hedder det iOS... 😎 men det er mindre vigtigt i denne samenhæng.

Hvilke metode ønsker du at gøre brug af... ?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

5

0
30. maj 2025 @ 16:21
Nyt medlem

Hej Agulhas
Tak 😊 skal du have.
det vil jeg prøve at gå ind og læse på.
mvh. luffe 1955

5

0
30. maj 2025 @ 16:26
Nyt medlem

Hej power Palle
Tak for dit svar, dog synes jeg det lyder noget besværligt at skal overføre det hele via Dropbox også fordi Dropbox kun har en vis kapacitet ellers skal man betale for den, og ganske rigtigt det du skriver omkring pc og i OS, men det kan være du ikke har fået læst det hele jeg skrev jeg har faktisk arbejdet med Windows siden 1995 jeg har også lige så undervist i Windows de sidste 15 år da jeg var ansat som IT supporter hos AOF , men det er en anden snak, men jeg vil meget gerne tage imod gode råd.😊

Med venlig hilsen Luffe 1955

3144

436
PallMei (Skribent)
30. maj 2025 @ 17:06
Virtual Machine
Luffe1955 skrev:

Er der en her der kan forklare mig om man kan skifte fra Windows pc. til Mac iOS , og hvordan så man overføre alle sine mapper og dokumenter til eks iMac 27inch late 2013.

jeg har haft Windows i mange år og lavet adskillige pc. Så jeg er rimelig med hvad it angår, men lige dette med iOS er jeg forholdsvis ny i. Men nu er jeg blevet lidt træt af de fejl der konstant er med Microsoft.
Så derfor vil jeg prøve at skift til Mac, ud over at det er et mega flot design. 😊

mvh. Luffe1955

Der er Overførselsassistent

https://support.apple.com/da-dk/102565

Men hvis det bare er mapper og dokumenter er det næsten nemmere bare at kopiere manuelt. macOS kan godt læse ntfs, men ikke skrive. Hvis både Windows og Mac skal kunne skrive til et eksternt drev, skal det være i exFAT format.

Men 2013 iMac er ældre maskine som ikke har fået ny macOS siden 2019. Dvs. App support også begynder at svinde. Jeg havde en late 2009 Imac som strandede på 10.13. Det kørt jeg med i mange år, men efterhånden stoppede app og browser understøttelse. Den gik dog i stykker, inden det blev et problem.

2083

232
PowerPalle (Administrator)
30. maj 2025 @ 17:32
ASCII jonglør
Luffe1955 skrev:

Hej power Palle
Tak for dit svar, dog synes jeg det lyder noget besværligt at skal overføre det hele via Dropbox også fordi Dropbox kun har en vis kapacitet ellers skal man betale for den, og ganske rigtigt det du skriver omkring pc og i OS, men det kan være du ikke har fået læst det hele jeg skrev jeg har faktisk arbejdet med Windows siden 1995 jeg har også lige så undervist i Windows de sidste 15 år da jeg var ansat som IT supporter hos AOF , men det er en anden snak, men jeg vil meget gerne tage imod gode råd.😊

Med venlig hilsen Luffe 1955

Hej Luffe

Jeg har læst dit indlæg og forstår at du har indsigt i Windows. Og derfor skrev jeg også følgende “...Har du indsigt i, hvordan en Windows og en Mac kan se hinanden filsystemer via et netværk?....”

Den letteste måde er nemlig at flytte filer/mapper mv. via netværket via almindelig SMB eller anden protokol. Jeg antager at du ikke kender til hvordan Windows og en Mac kan se hinanden filsystemer via et netværk da du svarerede som du gjorde, hvorfor jeg orienterede om den alternative (men mere besværlige metode).

Med andre ord. Har du en Mac på samme netværk som en PC, og deler PC en mappe eller andet og har du de rette rettigheder som bruger ka du fra Mac’en se, og flytter filerne fra PC over til et vilkårligt sted på Mac’ens filsystem.

Giv mig et hint om hvad du har brugt or at vide mere specifikt for at få det til at lykkes for dig.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4902

472
30. maj 2025 @ 19:10
FPU
PallMei skrev:
Luffe1955 skrev:

mvh. Luffe1955

Der er Overførselsassistent

https://support.apple.com/da-dk/102565

Men hvis det bare er mapper og dokumenter er det næsten nemmere bare at kopiere manuelt. macOS kan godt læse ntfs, men ikke skrive. Hvis både Windows og Mac skal kunne skrive til et eksternt drev, skal det være i exFAT format.

Men 2013 iMac er ældre maskine som ikke har fået ny macOS siden 2019. Dvs. App support også begynder at svinde. Jeg havde en late 2009 Imac som strandede på 10.13. Det kørt jeg med i mange år, men efterhånden stoppede app og browser understøttelse. Den gik dog i stykker, inden det blev et problem.

Det er korrekt, at en Mac fra 2013 efterhånden er en ældre sag, men jeg vil betegne den som en OK begynder-Mac, og hvis oplevelsen falder heldigt ud, kan der jo anskaffes en nyere model, nok helst en Apple Sillicon, for de er jo suveræne i forhold til Intel-Mac'erne. Men den snak kan snakkes en anden gang.

Min erfaring med at flytte filer fra maskine til maskine er, at det helt klart er lettest at gøre det manuelt med en USB-stick eller en ekstern disk. Som nævnt længere oppe i tråden skal stick eller disk være formateret i ExFat, for de kan bruges på begge platforme, men det klares nemt i Diskværktøj på Mac'en eller med tilsvarende software på PC'en.

Du skal dog lige være opmærksom på, at alle data ryger fra en stick eller disk, når den omformateres. Bare så det ER sagt på forhånd.

Og så ellers velkommen på Macnyt. Bare spørg løs, hvis der er noget, som du er i tvivl om; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde, og der er nogle virkelig skrappe hajer imellem.

Held og lykke og feedback.

Spirituel Maskine

5

0
31. maj 2025 @ 14:23
Nyt medlem

Ja det er en ældre sag, men ligesom man med ældre Pc kan manipulere dem til at køre eks. Windows11

Så kan man også manipulere med Mac. Og få dem up to date. Det afhænger kun af hardwaren.
mvh. Luffe

2214

49
31. maj 2025 @ 14:57
ASCII jonglør

Blot et spørgsmål---

Er fra Windows til macOS eller som tråden indikere til iOS ??

5

0
31. maj 2025 @ 15:48
Nyt medlem

Det er nok mig der ikke udtrykker mig klart 🙁

Det er fra Windows til Mac OS , jeg overvejer at skifte. Men jeg beholder mine Windows pc. Da jeg stadig hjælper andre efter jeg er gået på pension. Det er kun mit eget private jeg vil føre over til Mac og så bruge den fremover det samme for min kones vedkommende.  😉

Jeg udføre. Bl.a.  fjernssupport 

Luffe.