xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
185
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Backup af iMac
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

119

3
I dag @ 08:02
Novice

Hej mn.

Så er der bud efter jeres ekspertise igen.

Har tænkt mig at prøve at patche min gamle iMac  med “OpenCore Legacy Patcher”.

Skal nu tage backup og allerede her får jeg problemer :-D

Jeg har tidligere spurgt jer om backup ,men kan ikke finde hverken katagorier eller søgefunktion må mn, og dermed se de gamle indlæg?

I morges startede jeg med at rode med iMac, før jeg var vågen....gik i info på SSD/system og omfattede læse/skrive til underliggende emner....er der gjort stor skade ved det?

Backup er på gammeldags manér med drag&drop til ekstern HD.

Når jeg vil overføre “bibliotek” får jeg besked: har ikke tilladelse til at få adgang.
Når jeg vil overføre “system”  får jeg besked : Mappen “system” kan ikke flyttes til en af sine undermapper.

1. Er det nok bare at tage backup af brugere og programmer?  Hvis ikke, hvordan giver jeg mig selv tilladelse til adgang? 
  1. Jeg bliver ofte bedt om koden til iMac, når jeg vil foretage mig noget, f.eks. slette et program (3.part) …..hvordan slipper jeg for det?
  2. Det her tegner til at blive en tycho Braches dag....nu er download af "user" gået i stå.....skal jeg bare stoppe den og starte forfra?

På forhånd tak  

Mvh. Lone
  5
4
  59

3119

434
PallMei (Skribent)
I dag @ 09:30
Virtual Machine

Hvorfor ikke gøre det med timemachine?

og inden du starter med Open Core Legace Patcher vil jeg anbefale at du ser denne og måske nogle af hans øvrige mht. om du overhovedet bør starte på OCLP med din maskine og i såfald om det ikke skal være aller nyeste macOS.

https://www.youtube.com/watch?v=_t09c7hZxO0&t=744s

279

42
I dag @ 09:42
Juniormedlem

Jeg ville hente SuperDuper og klone disken til en ekstern, det gør jeg selv (ud over TimeMachine backup som kører løbende), f.eks. før Mac OS opdateringer. SuperDuper kan lave klonen bootbar, så hvis det går helt i hegnet, kan man boote fra SD klonen og klone tilbage og have en fungerende Mac igen på ret kort tid. Jeg har selv brugt den da jeg skiftede en HD ud med en SSD i en gammel iMac for en del år siden efterhånden.

Jeg kloner den indbyggede disk i min Mac til en ekstern M2 SSD i et USB4 kabinet, så det går ret hurtigt ( < 30 minutter for ca. 200 GB)

SuperDuper er shareware og kan hentes og prøves gratis. 

/Carsten

4872

471
I dag @ 09:44
FPU

Rødtop, ligesom PallMei anbefaler jeg TimeMachine, som jo er indbygget i macOS. Du finder den inde i Systemindstillinger.

Jeg vil dog anbefale, at du bruger en halt blank (og korrekt formateret) ekstern harddisk, da det kan være let at komme til at zappe den forkerte partition på en partitioneret disk (det har jeg selv prøvet, og også en bekendt).

Nu ved jeg jo ikke, hvor stor din interne disk er, og hvor meget der ligger på den, men du er ikke dårligt kørende med en Toshiba Canvio 4TB disk til en Tusse fra Føtex eller Bilka.

Den skal så blot omformateres in Extended (Journaled) eller APFS, alt efter hvor nyt dit nuværende OS er. Du kan se, hvilket format du skal vælge ved at tage en info på iMac'ens harddiskikon (Kommando-I).

TimeMachine laver jo en backup af hele disken, inkl. macOS, som man bagefter kan plukke enkelt-filer fra, men jeg anbefaler alligevel, at du laver en separat backup af f.eks. breve til og fra myndigheder og fotografier, f.eks. på et SD-kort, hvis der altså sidder en SD-kortlæser i din iMac.

Spirituel Maskine

4872

471
I dag @ 09:46
FPU
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:

Jeg ville hente SuperDuper og klone disken til en ekstern, det gør jeg selv (ud over TimeMachine backup som kører løbende), f.eks. før Mac OS opdateringer. SuperDuper kan lave klonen bootbar, så hvis det går helt i hegnet, kan man boote fra SD klonen og klone tilbage og have en fungerende Mac igen på ret kort tid. Jeg har selv brugt den da jeg skiftede en HD ud med en SSD i en gammel iMac for en del år siden efterhånden.

Jeg kloner den indbyggede disk i min Mac til en ekstern M2 SSD i et USB4 kabinet, så det går ret hurtigt ( < 30 minutter for ca. 200 GB)

SuperDuper er shareware og kan hentes og prøves gratis. 

/Carsten

Carbon Copy Cloner kan omtrent det samme.

Spirituel Maskine

119

3
I dag @ 10:27
Novice

Tusind tak for jeres svar.

Jeg er desværre på vej ud af døren, vender tilbage hurtigst muligt 

Mvh. Lone