Hej alle og god påske. Jeg håber på lidt gode råd her.
Min datters MacBook Air (M1) er pludseligt holdt op med at virke. Tidligere i dag virkede den og den opladede fint.
Nu er maskinen slukket og kan ikke starte op og når man sætter opladeren til så blinker den orange. Jeg har naturligvis forsøgt at læse diverse Apple support artikler, og prøvet forskellige ting og sager, herunder, ...
... lige meget hjalp det.
Nogen gode råd eller erfaringer?
Min egen hypotese er, at batteriet pludseligt er holdt op med at virke og skal skiftes.
/PP
Jeg undrer mig over, Hvad der blinker orange. Jeg har selv en M1 MacBook air.
Men Tilslut den til en anden Mac og forny eller Gendan firmwaren. Alt indholdet slettes, hvis du gendanner. Forny gør ikke, og bør prøves først, men er ikke altid nok.
Klassisk tegn på dødt batteri.
PallMei skrev:
Det er LED'en på opladerstikket.
David Munch skrev:Klassisk tegn på dødt batteri.
PallMei skrev:
Det er LED'en på opladerstikket.
M1 MacBook air lader med usb-c. Så det må være en M2 eller nyere
Ja, det er min fejl. Det er en MacBook Air M2.
Jeg lod strømforsyningen være tilsluttet i et par timer og lige pludselig så vågnede den op igen efter at være total død det meste af dagen. Ingen reaktion på nogen måde uanset hvad jeg gjorde. Og ja, det var led-lyset på strømforsyningens stik der blinkede orange.
Af en eller anden grund så virker det igen, og jeg et meget uforstående overfor hændelsen men glad for at det trods alt virker. Har ikke kunne finde kvitteringen kun posteringen på kontoudtoget fra banken og det kommer man ikke langt med rent garanti-mæssigt antager jeg.
Underligt. Nu skete det igen her dagen efter. MacBook Air M2 vil igen ikke starte. Led-dioden på oplader stikket blinker orange.
I virkede den igen efter at have stået med opladningsstrøm på i et par timer. Jeg satser på det samme igen i dag, men der er et eller andet mere grundlæggende galt, men hvad? Nogen ideer, anyone?
Note: I går da den pludselig startede op så kunne jeg se at batteriindikatoren var fuldt opladet.
PowerPalle skrev:Underligt. Nu skete det igen her dagen efter. MacBook Air M2 vil igen ikke starte. Led-dioden på oplader stikket blinker orange.
I virkede den igen efter at have stået med opladningsstrøm på i et par timer. Jeg satser på det samme igen i dag, men der er et eller andet mere grundlæggende galt, men hvad? Nogen ideer, anyone?
Note: I går da den pludselig startede op så kunne jeg se at batteriindikatoren var fuldt opladet.
På desktop modeller med status indikator betyder det, at du skal forny eller gendanne firmwaren, som jeg svarede længere oppe.
Tilføjelse: Du kan også prøve at oplade via en af usb-c stikkene.
Det er statusindikatoren på MagSafe der bliver orange (blinker). Jeg har prøvet med en anden strømforsyning samt prøvet med en USB-C strømforsyning uden at det gør nogen forskel.
Den første artikelserie du omtaler har jeg været igenne så godt som det hele. Den anden du omtaler "gendannelse af firmware", men det er kun på desktop modeller artiklen omtaler denne løsning og jeg ser det ikke som en løsning da jeg slet ikke kan få gang i computeren. Men har dog prøvet de forskellige tast-kombinatione uden at det vækker computeren til live.
PowerPalle skrev:Det er statusindikatoren på MagSafe der bliver orange (blinker). Jeg har prøvet med en anden strømforsyning samt prøvet med en USB-C strømforsyning uden at det gør nogen forskel.
Den første artikelserie du omtaler har jeg været igenne så godt som det hele. Den anden du omtaler "gendannelse af firmware", men det er kun på desktop modeller artiklen omtaler denne løsning og jeg ser det ikke som en løsning da jeg slet ikke kan få gang i computeren. Men har dog prøvet de forskellige tast-kombinatione uden at det vækker computeren til live.
Jo jo jo, det andet er netop en løsningsmulighed når maskine opføre sig som den gør. Det DFU mode ligesom til iPhone og iPad. Det virker også med Apple Silicon Macs og Intel macs med en T2 sikkerhedschip (baseret på iPhone 7 chippen).
Her er linket igen. https://support.apple.com/da-dk/108900
Det er laveste niveau og vil også virke, selv om andre genvejstaster ikke virker.
Hej PallMei
Godt du holdt mig til ilden, men desværre lykkedes det ikke på de nogle af de to tilbudte metoder, hverken revive eller restore. Begge gange fik jeg følgende fejl.
“...4014 - Unexpected reset. Might be caused by T2 RAM error, power rail failure or even a bad battery..."
/PP
PowerPalle skrev:Hej PallMei
Godt du holdt mig til ilden, men desværre lykkedes det ikke på de nogle af de to tilbudte metoder, hverken revive eller restore. Begge gange fik jeg følgende fejl.
“...4014 - Unexpected reset. Might be caused by T2 RAM error, power rail failure or even a bad battery..."
/PP
Ifølge https://logi.wiki/index.php/DFU_Mode_Restore_(Macs) lyder det til at at være et hardware problem
"4014 - Unexpected reset. Might be caused by T2 RAM error, power rail failure or even a bad battery. "
Så batteriet er nok færdig, samme side skriver også at du kan forbi fejlmeldingen ved at frakoble batteriet.
"On some macs disconnecting battery and using external power supply helps to pass through 4014 error (device did unexpectedly reset itself and did not go to restoreOS state). "
Så der skal nok nyt batteri i. Hvis den stadig er under garanti, må du hellere kontakte Apple.