xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
433
184
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Alternativ til studio Display og iMac
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)

240

14
08. april 2025 @ 18:17
Juniormedlem

Hej

Jeg havde ellers lige valgt at "pull the trigger" på en Mac Studio og et Studio Display eller måske bare en iMac med opgraderet specs, men så skete der det "ulykkelige" at jeg har fået ny job, hvor jeg nu har fået hjemmekontor. Fair nok og fedt, men jeg skal nu bruge en Lenovo laptop af en slags. Godt nok med USB-C / Thunderbolt, men ja... Det fjerner jo lidt det at have en iMac, da jeg ikke gider have iMac og en grim sekundær skærm til min Lenovo laptop på mit skrivebord.

Og Studio Display til en PC er jo ikke lige frem optimalt.

Hvad er mit bedste alternativ til en ekstern skærm, som både kan bruge med min nye Lenovo laptop og vise gode farver til billedredigering via MacBook Pro/Mac Studio/Mac Mini?

19
2
  408

3093

433
PallMei (Skribent)
08. april 2025 @ 20:28
Virtual Machine
SE0Master skrev:

Hej

Jeg havde ellers lige valgt at "pull the trigger" på en Mac Studio og et Studio Display eller måske bare en iMac med opgraderet specs, men så skete der det "ulykkelige" at jeg har fået ny job, hvor jeg nu har fået hjemmekontor. Fair nok og fedt, men jeg skal nu bruge en Lenovo laptop af en slags. Godt nok med USB-C / Thunderbolt, men ja... Det fjerner jo lidt det at have en iMac, da jeg ikke gider have iMac og en grim sekundær skærm til min Lenovo laptop på mit skrivebord.

Hvad er mit bedste alternativ til en ekstern skærm, som både kan bruge med min nye Lenovo laptop og vise gode farver til billedredigering via MacBook Pro/Mac Studio/Mac Mini?

Med mindre du vil spille, vil jeg vil ikke udelukke iMac som ekstern skærm til din Lenovo. Remote desktop eller Windows App, som de nu kalder det, fungere efter min erfaring rigtig godt. Meget bedre end Apple's del skærm. Indrømmet så er det længe siden jeg sidst har brugt det.

https://apps.apple.com/dk/app/windows-app/id1295203466?l=da&mt=12 

279

41
08. april 2025 @ 21:26
Juniormedlem

Det kunne være en af de andre 5K skærme der er begyndt at dukke op, f.eks. Samsung ViewFinity S9, Asus ProArt Display 5K PA27JCV eller BenQ PD2730S. De er alle på niveau, eller tæt på, StudioDisplays billedkvalitet, men noget billigere og med flere tilslutningsmuligheder, DisplayPort over USB-C, Thunderbolt, DisplayPort eller HDMI.

240

14
08. april 2025 @ 21:57
Juniormedlem

Tak Pall, det var et bud, men tror ikke lige, at det er mig den løsning :)

Carsten: Det lyder meget spændende det der. Jeg havde kigget på noget 27" 4K skærm, men læste, at det var en farlig lille opløsning ved "native resolution" og at man nærmest ikke kan læse teksten, men hvordan forholder det sig med en 27" i 5K? Så skal man da alt andet lige opskalere for at læse teksten?

Men den Asus ProArt har jeg faktisk hørt om tidligere. Den skulle være god til prisen. Det var et bud.

Alternativt har jeg også kigget på en Dell UltraSharp 32" i 4K, men ved ikke om den er god.

Har du selv erfaringer med de der 5K skærmen du foreslår? Måske hørt eller kender en der har en?

1761

59
09. april 2025 @ 00:54
Stormogul

her er en syntes jeg voldsom fed skærm, den er stor nok til at kunne dele i 2 så du både kan have din windåse pc men også mac studio tilsluttet hvis det skulle ønskes. tjek video ud. 

fed fed skærm

Iphone 16 pro. Macbook Air 13" M4. Apple Watch Ultra.

8700

220
09. april 2025 @ 07:43
Poseidon
SE0Master skrev:

Hvorfor ikke? Den er top of the line på mange punkter, og vil virke fint med enhver PC.

Der var engang en Mac...

3093

433
PallMei (Skribent)
09. april 2025 @ 07:52
Virtual Machine
David Munch skrev:
SE0Master skrev:

Hvorfor ikke? Den er top of the line på mange punkter, og vil virke fint med enhver PC.

Men han er nødt til at flytte kablet, når han vil skifte computer, eller kigge efter en kvm-switch eller bruge mit forslag med Remote desktop.

279

41
09. april 2025 @ 08:42
Juniormedlem
SE0Master skrev:

Tak Pall, det var et bud, men tror ikke lige, at det er mig den løsning :)

Carsten: Det lyder meget spændende det der. Jeg havde kigget på noget 27" 4K skærm, men læste, at det var en farlig lille opløsning ved "native resolution" og at man nærmest ikke kan læse teksten, men hvordan forholder det sig med en 27" i 5K? Så skal man da alt andet lige opskalere for at læse teksten?

Men den Asus ProArt har jeg faktisk hørt om tidligere. Den skulle være god til prisen. Det var et bud.

Alternativt har jeg også kigget på en Dell UltraSharp 32" i 4K, men ved ikke om den er god.

Har du selv erfaringer med de der 5K skærmen du foreslår? Måske hørt eller kender en der har en?

Jeg har ikke selv erfaring med de 5K skærme jeg nævner, men de får gode anmeldelser. Jeg bruger selv en iMac 5K der er lavet om til monitor med et driverboard fra Kina, den fungerer fremragende   

Dell UltraSharp er gode skærme.

/Carsten

240

14
09. april 2025 @ 09:37
Juniormedlem

Pjock: Jeg skulle nok have været bedre til at udspecificere mit budget. Den skærm der ser voldsom dyr ud. Men fed, enig! Er den kommet til salg i Danmark endnu? 😀

David Munch: Jeg har set flere YouTube reviews, hvor de ikke anbefaler at man køber StudioDisplay til en Windows-maskine, da den slet ikke udnytter skærmen på samme som en Mac. Derfor anbefaler de, hvis man skal arbejde med både Windows og Mac, at man køber en anden skærm med et godt panel. Correct me if I'm mega wrong?

Carsten: OK, men du skal have tusind tak for dine forslag. Jeg kunne godt være interesseret i den ASUS, da det prisleje smager bedst synes jeg. Mange skriver også, at den er god til prisen kontra den fra BenQ. Men om jeg så kan "leve" med en 27" det må tiden jo vise. Det er jo samme størrelse som StudioDisplay også.

Hvad tænker du (og andre) i øvrigt om denne skærm - Dell UltraSharp U3425WE?

8700

220
09. april 2025 @ 10:57
Poseidon
PallMei skrev:

Men han er nødt til at flytte kablet, når han vil skifte computer, eller kigge efter en kvm-switch eller bruge mit forslag med Remote desktop.

Det er det eneste argument jeg ser som kan bruges.

SE0Master skrev:

David Munch: Jeg har set flere YouTube reviews, hvor de ikke anbefaler at man køber StudioDisplay til en Windows-maskine, da den slet ikke udnytter skærmen på samme som en Mac. Derfor anbefaler de, hvis man skal arbejde med både Windows og Mac, at man køber en anden skærm med et godt panel. Correct me if I'm mega wrong?

Du er mega wrong. Der er ingen forskel på den skærm frem for andre, og den vil virke fuldt ud til din PC. Det eneste 'men' er at den er mega dyr og som sådan ikke har top notch specifikationer mere. Når det så er sagt, så ville jeg aldrig anbefale den skærm til nogen, hverken Mac eller PC brugere, det er den alt alt for dyr til. Du kan få bedre skærme til samme pris, og samme oplevelse fra skærme til den halve pris. Det eneste du betaler for her, er et Apple logo og designet (Hvis du kan lide det).

Alt efter behov og pengepung, så ville jeg købe en Samsung ViewFinity S9 (Billigst 5k2k), Dell U4025QW (5k2k @ 120hz), LG 45GX950A-B (5k2k 240hz OLED), Dell U3224KBA (6K3K) eller vente på LG 32U990A (6K3K Thunderbolt 5) eller LGs 39"/34" 5k2k OLED til næste år.

Der var engang en Mac...

279

41
09. april 2025 @ 11:46
Juniormedlem

Dell UltraSharp skærme er efter min erfaring, blandt de gode skærme, så jeg tænker ikke du går helt galt i byen med den du linker til. 

Personligt ville jeg nok vælge en Dell UltraSharp U3223QE, jeg kan bedre lide formatet (16:9), opløsningen er bedre og så har den ikke mindst et IPS Black panel (bedre sort og kontrast end "almindelige" IPS paneler).

God fornøjelse med "jagten"

/Carsten

83

17
09. april 2025 @ 11:47
Novice

Hej

Computerworld.dk har testet Asus ProArt Display 5K PA27JCV.

I den forbindelse stillede jeg iMac og MacBook Pro til rådighed.

Kan anbefales...

Mvh

240

14
09. april 2025 @ 12:35
Juniormedlem

David Munch: OK tak for info, men bare sådan noget med, at højttalerne ikke virker osv. på Windows, det er lidt et turn-off synes jeg. Men jeg er enig i, at den er for dyr. Specielt efter det du skrev i dit svar også. Nu foreslår du selv en røvfuld skærme, men også nogle vilde priser 😀 Den der LG 32U990A ser dog spændende ud, men mon ikke også den kommer til at koste en 9-10-11K? Kan læse, at man ikke har en pris på den endnu?

Har du nogen erfaring eller hørt noget om den ASUS-ProArt-PA27JCV?

Carsten: Ja det er også det jeg læser om Dell, at det er gode skærme. Jeg kan også se, at Dell har lavet en nyere version af den 32" du foreslår. Den hedder UlstraSharp U3225QE - Tak for hjælpen 😀

Agulhas: Tak for info. Det er jo god viden. Vil se om jeg ikke kan finde den test et sted. Du mener, med din midterste sætning, at du faktisk har testet den med din iMac og MacBook Pro?

83

17
09. april 2025 @ 13:53
Novice

Hej

https://www.computerworld.dk/art/291119/luksusskaerm-til-test-er-det-her-en-apple-studio-skaerm-til-under-halv-pris

Vi sammenlignede billed med iMac retina 5k og forbandt den med MacBook Pro...

Mvh

240

14
09. april 2025 @ 14:49
Juniormedlem

Ahh okay, jeg fandt godt nok artiklen og skimmede lige startet hurtigt. Skal da lige have den læst, men blev forvirret over, at under-overskriften lyder: 

Kan en skarp 5K skærm fra LG virkelig levere det samme flotte billede som Apples Studio Display?

Det skal I nok lige have rettet 😀

240

14
09. april 2025 @ 14:49
Juniormedlem

Ahh okay, jeg fandt godt nok artiklen og skimmede lige startet hurtigt. Skal da lige have den læst, men blev forvirret over, at under-overskriften lyder: 

Kan en skarp 5K skærm fra LG virkelig levere det samme flotte billede som Apples Studio Display?

Det skal I nok lige have rettet 😀

83

17
09. april 2025 @ 15:44
Novice

Nu er det så ikke mig der er skribent! 

Jeg syntes dog at den er et godt alternativ til studio display.

8700

220
09. april 2025 @ 18:33
Poseidon
SE0Master skrev:

David Munch: OK tak for info, men bare sådan noget med, at højttalerne ikke virker osv. på Windows, det er lidt et turn-off synes jeg. Men jeg er enig i, at den er for dyr. Specielt efter det du skrev i dit svar også. Nu foreslår du selv en røvfuld skærme, men også nogle vilde priser 😀 Den der LG 32U990A ser dog spændende ud, men mon ikke også den kommer til at koste en 9-10-11K? Kan læse, at man ikke har en pris på den endnu?

Jeg tror den bliver markant dyrere end det, som i 50% mere.

Har du nogen erfaring eller hørt noget om den ASUS-ProArt-PA27JCV?

Nej.

Der var engang en Mac...

3093

433
PallMei (Skribent)
10. april 2025 @ 08:26
Virtual Machine

240

14
14. april 2025 @ 13:28
Juniormedlem

Holy SheiSSe den ser også nice ud, men det koster desværre nok en firelænget bondegård inkl. maskinpark at få sendt til Danmark.