Nå sidder lige og kigger på min macbook pro M1 fra 2020s helbred og kan se batteriet har tabt en del kapacitet og har 350 ladercykluser 87% kapacitet, det er så hvad det er, for hvis man endelig orkede det kunne det skiftes, men opdagede så at min SSD's helbred er på 99% og har været aktiv ca 11 timer.
så tænker jeg er de 99% helbred noget man skal bekymre sig om? har ikke noget vildt vigtigt liggende på min macbook, alt ligger i iCloud og på min Nas men alligevel, nogen der kan give en kvalificeret bud på når den er på 99% om det så går hurtig ned at bakke derfra? :(
Hvor ser du din SSD´s helbred ?
Lidt nysgerrig er man vel :)
Det ville hjælpe, hvis du skrev hvor du kigger, så vi ved hvad vi snakker om. Men lagercellerne i en SSD har et begrænset antal skrive operationer levetid. Derfor slider det mere, hvis pladsen er næsten fuld og den hele tiden skal rydde op for at skabe plads. Og her mener jeg at hver gang den skriver og læser, så er det en blok af data. Så hvis noget af det data er slettet og der mangler plads, laver den oprydning hvor den læser blokke og fylder dem med data der ikke er slettet.
Jeg har stadig liv i mine aller første ssd'er. Den ene er 14år. Mit største problem, er at de med tiden er begyndt at suge så meget strøm at mine Macs med dem enten er blevet langsomme (11" 2014 Macbook Air 512GB) eller er ustabil og fejler i alle urelaterede hardware enheder (27" iMac late 2009 640GB Intel SSD siden 2010-11).
Mht. batteriet er min M1 MBA også på 87%. Det skete relativt hurtigt, men har været stabilt længe. Men har nu aktiveret al-dente til at stoppe opladning ved 70%. Hvad der irritere mig, er at jeg har haft den App installeret fra start, men ikke brugt den 😣. Måske jeg ville have haft en bedre batterihelbred. Til sammenligning er min iPhone 12 Pro fra introduktion stadig på 93%. Den har jeg fjernet ved opladning omkring de 80%. Jeg har også altid brugt den i dark mode, hvilket også spare strøm og slid på de organiske dioder i skærmen.
PRW skrev:Hvor ser du din SSD´s helbred ?
jeg bruger en app der hedder coconutbatterty.
selve batteriet er jeg lidt ligelgad med for kan bare have ledning i hjemme hvis det skulle miste for meget kapacitet, selvom det self er mere træls. men kiggede på fixit og det er noget at en operation at skifte batteri da, men det var tæt på 40 steps man skulle igennem med lim opløser og alt muligt men det er muligt.
Er mere bange for min SSD :(
Pjock skrev:PRW skrev:Hvor ser du din SSD´s helbred ?
jeg bruger en app der hedder coconutbatterty.
selve batteriet er jeg lidt ligelgad med for kan bare have ledning i hjemme hvis det skulle miste for meget kapacitet, selvom det self er mere træls. men kiggede på fixit og det er noget at en operation at skifte batteri da, men det var tæt på 40 steps man skulle igennem med lim opløser og alt muligt men det er muligt.
Er mere bange for min SSD :(
lad være med at være bange. Jeg var så træt coconutbatterty bekymringer. Det er heldigvis aftaget.
Opdatering:
Eneste match i DriveDx som matcher 97% er estimat=gæt baseret på brug, men ikke faktisk registreret slitage. Alle konkrete værdier er 100%
ok er ellers glad for coconut fordi det er den jeg fandt der kan vise batteritid nu Apple har droppet det for en del år siden.
nå men slog hovedet i bordet og har bestilt en Macbook air 13" M4 med 512 gb SSD og 24gb ram men så kom tvivlen. den er kun 500kr billigere end base modellen af Macbook pro 14" som dog kun har 16gb ram og er noget større og tungere men skærmen er en hel del bedre.
jeg laver ikke tunge opgaver som kræver ram, valgte dog 24 fordi jeg tænkte det var fremtidssikret. men er skærmen og den tungere og større model et bedre valg, shit det er svært. ser jo masser at Youtube og film/serier på min bærbar men Air'en trækker fordi den er let og nemmere at have med rundt.
Pjock skrev:ok er ellers glad for coconut fordi det er den jeg fandt der kan vise batteritid nu Apple har droppet det for en del år siden.
nå men slog hovedet i bordet og har bestilt en Macbook air 13" M4 med 512 gb SSD og 24gb ram men så kom tvivlen. den er kun 500kr billigere end base modellen af Macbook pro 14" som dog kun har 16gb ram og er noget større og tungere men skærmen er en hel del bedre.
jeg laver ikke tunge opgaver som kræver ram, valgte dog 24 fordi jeg tænkte det var fremtidssikret. men er skærmen og den tungere og større model et bedre valg, shit det er svært. ser jo masser at Youtube og film/serier på min bærbar men Air'en trækker fordi den er let og nemmere at have med rundt.
Jeg er muligvis i mindretal, men jeg mener Macbook Pro redesigned i 2021 var et tilbageskridt og mit hjerte banker slet ikke for dem. Jeg syntes de ser klodsede ud. Jeg foretrækker og fraværet af blæser, så der aldrig er en lyd uanset hvad, også selv om det betyder længere beregningstider. Hastighed har aldrig været et problem på min m1 Macbook Air. Derfor syntes også det er for tidligt at upgradere, men jeg vil til enhvert tid vælge en ny Macbook Air. Mit dilemma er om man skal vælge en 15" eller det ødelægger hele fidusen ved Air's størrelse. Jeg syntes allerede at min gamle 11" var en bedre størrelse og Apple burde genoplive 12" designet.
Står lige foran en Macbook pro 14” og shit en lækker skærm men en noget mere klodset maskine at sidde med eller have med i tasken. Men skærmen er længder bedre end air’en. 🫣🫣🫣