At fjerne gamle offentlige og ofte usikre WiFi-adresser fra ens Mac lyder som en god idé. For hackere kan åbenbart skaffe sig adgang via disse gamle WiFi-adresser kaldet SSID'er og dermed narre ens Mac til automatisk at oprette forbindelse - og så er fanden jo løs i Laksegade.
Det lader dog til ret nemt at fikse med et bette script i Terminal. Jeg vil dog gerne lige høre, om de mere software-stærke medlemmer af Macnyt-forummet kan kommentere evt. godkende nedenstående - for som amatør er (og bør) man jo altid være lidt forsigtig - og nedenstående script-teknik ligger klart lidt længere inde i software-junglen, end jeg hidtil har rejst.
Security Bite: Clean up public Wi-Fi connections with a script
Er det ikke bare lige så nemt at fjerne dem manuelt når man er færdig med ar bruge den?
Well, så vidt jeg kan se, så er fordelen ved scriptet, at har man først lavet det, og besøger man ofte de WiFi Hotspots, som er med i scriptet, så kører man blot scriptet, hver gang man forlader et af de pågældende hotspots, så man netop ikke behøver lede efter det aktuelle hotspot for at slette det. Således gøres det vanskeligere for hackere. Desuden ser det ud til at være let at ændre. Er det ikke korrekt forstået?
Factory skrev:Well, så vidt jeg kan se, så er fordelen ved scriptet, at har man først lavet det, og besøger man ofte de WiFi Hotspots, som er med i scriptet, så kører man blot scriptet, hver gang man forlader et af de pågældende hotspots, så man netop ikke behøver lede efter det aktuelle hotspot for at slette det. Således gøres det vanskeligere for hackere. Desuden ser det ud til at være let at ændre. Er det ikke korrekt forstået?
Jeg syntes der er flere indstillinger, der elimineret/minimere risikoen og ellers ligeså nemt kan slette i systemindstillinger.
Fjern automatisk tilslutning fluebenet
og/eller Under avanceret, kræv administrator godkendelse for at skifte netværk:
og/eller Batch fjern netværk ved at markeret dem under avanceret. Forbehold for at jeg ikke testet (Jeg har ikke nogen uønskede netværk) om den fjerner alle de markede eller blot den hvor jeg trigger fjernelsen.
Jeg har bare gjort mig det til vane at slette de wifi netværk jeg bruger på ferie eller andre steder når jeg forlader det for sidste gang så er det gjort.