Jeg kunne ikke starte min iMac i går. Forsøgte med recovery på nettet for at lægge nyt system ind.
Kunne ikke, meldte fejl under indstalleringen.
Kørte diskværktøj og meldte fejl på data delen. Harddisken var beskadiget og skulle repareres.
Kunne dog starte Mac igen uden problemer. Igen en diskværktøj og med samme besked om fejl.
Så vidt jeg husker er iMac 27 fra 2014 og er på Monterey.
jeg er nervøs for at harddisken er ved at stå af. Kan man udskifte den med en ssd eller er det for dyrt, maskinens alder taget i betragtning.
Jeg har kigget på en 24 iMac M1, 16 GB, 1 TD SSD, kr. 19.449 hos Apple.
Jeg bruger den til grafisk arbejde, mail og alm. søgning på nettet.
Alle andre steder har de kun med 8 GB og 512 GB
Jeg har fuld sikkerhedskopi.
Gode råd modtages.
Så vidt jeg ved, er de iMac'er, som er limet sammen i stedet for at bruge et magnetisk hængsel, meget svære at skifte dele på, uden at risikere at ødelægge skærmen. Et par af mine venner prøvede og gik forsigtigt frem efter alle forskrifter.
Alligevel var der ikke signal på ca. 1/3 af skærmen, da de havde fået samlet iMac'en igen, så ejeren blev nødt til at købe en ekstern skærm til den, og det ser jo ikke så smart ud på skrivebordet.
Det letteste og billigste vil nok være at købe en ekstern SSD og så bruge den som boot-disk, eller bede en professionel om at udføre udskiftningen.
Men hvis du vil have dig en af de nye, vil jeg mene, at 8GB RAM og 512 GB disk er for lidt i forhold til kravene til iMac'en i hele dens levetid.
Hvis du f.eks. også skal bruge din iMac til backup af din iPhone og/eller en iPad, skal du jo afsætte lige så meget plads på iMac'en, som der ligger af data på iDimserne, og så kan du altså hurtigt løbe tør for plads med kun 512 GB, især hvis dine grafiske filer også er store.
Så vidt jeg ved. så fungerer Monterey OS X ikke på en iMac 27" fra 2014!? Om fejlen ligger der - skal jeg ikke kunne sige ...
(Jeg har selv en iMac 27" late 2014, og der kan jeg kun installere Big Sur OS X)
xjyden skrev:Så vidt jeg ved. så fungerer Monterey OS X ikke på en iMac 27" fra 2014!? Om fejlen ligger der - skal jeg ikke kunne sige ...
(Jeg har selv en iMac 27" late 2014, og der kan jeg kun installere Big Sur OS X)
Nu har jeg startet iMac - uden problemer - og kan få de rigtige oplysninger.
Den er fra late 2015, 3,2 GHz Quad-Core Intel Core i5, 32 GB 1867 MHz DDR3, 1 TB harddisk. Monterey 12.6.8
Jeg havde ikke tænkt på selv at foretage en evt. udskiftning. Det vil jeg overlade til proffer.
Da jeg købte den fik jeg gjort sådan at jeg kunne få en ekstra skærm tilsluttet.
I første omgang tror jeg at jeg gør som Tonny skriver. Køber en ekstern ssd og bruger den som startdisk.
alha grafisk skrev:Da jeg købte den fik jeg gjort sådan at jeg kunne få en ekstra skærm tilsluttet.
Hvad henviser du til her, da jeg ikke kan forestille mig hvad det skulle være? Du har i øvrigt kunne sætte en ekstern skærm til iMac'er siden G5'erne i 2004, uden at skulle tilkøbe/gøre noget ekstra.
Jeg er dig svar skyldig.
Jeg købte den hos et it-firma i Skanderborg og sagde blot til dem, hvad jeg ville have.
Så om de har bestilt den med noget ekstra for at få den ekstra skærm på, aner jeg ikke.
Få disken omformateret før du giver op.
Jeg giver ikke op, for nu (jeg krydser finger) fejler den ikke noget.
I foråret formaterede jeg harddisken og lagde alt ind igen. Programmer hentede jeg fra leverandøren. Kun doku mm fra sikkerhedskopien.
alha grafisk skrev:Jeg giver ikke op, for nu (jeg krydser finger) fejler den ikke noget.
I foråret formaterede jeg harddisken og lagde alt ind igen. Programmer hentede jeg fra leverandøren. Kun doku mm fra sikkerhedskopien.
Så forstår jeg bedre at du mistænker harddisken.
Jeg har en late iMac fra 2014, her gav den interne HDD op; - men inden det skete nåede jeg lige i tide, at kopiere disken, og købe mig en Samsung portable SSD T5 disk der er tilsluttet USB, og det har kørt problemfrit i et par år efterhånden. Carbon Copy Cloner klarede opgaven med at spejle den gamle HD, og herefter over på den nye SSD disk.
God weekend. :-)
Jeg har i dag bestilt en 1 TB ssd disk, som jeg vil bruge som startdisk.
Jeg formaterer den, lægger nyt system ind og henter alle aps fra leverandører.
Alle filer, doku osv, henter jeg fra min backup.
Så har jeg fået en ny disk.
Men jeg kan ikke lægge Monterey ind på den.
Jeg kan ikke formatere den i GUID-format.
Jeg har søgt og søgt på nettet om jeg kan finde vejledning til at gøre det. Men det er ikke lykkedes.
Så nu må jeg have hjælp af eksperterne.
alha grafisk skrev:Så har jeg fået en ny disk.
Men jeg kan ikke lægge Monterey ind på den.
Jeg kan ikke formatere den i GUID-format.
Jeg har søgt og søgt på nettet om jeg kan finde vejledning til at gøre det. Men det er ikke lykkedes.
Så nu må jeg have hjælp af eksperterne.
CMD+2 så du ser alt i indholdsoversigten og sikre at du vælger selve drevet og ikke partition.
Tak for hjælpen.
Nu lykkedes det. Og det fungerer.