I nogen tid (seneste 2 - 3 måneder(?)) har min 2 år gamle iMac (M1) haft problemer med at forbinde
til routeren:
Når jeg efter start vil åbne en url, oplyser browseren: "Der er
ingen internetforbindelse" - men når jeg kigger i systemindstillinger,
ser alt OK ud, og efter ca. et minut virker alt OK igen.
Min hypotese er, at problemet måske er opstået ifm. med en opdatering
(bruger p.t. 'Ventura 13.1').
Jeg har kontaktet Apple Support, hvis eneste forslag var at genstarte
routeren - hvilket intet har ændret.
Husholdningen råder yderligere over to iPads samt en ældre iMac, og
ingen af disse har tilsvarende problemer.
Har andre oplevet tilsvarende?
Prøv at slette WiFi forbindelsen i netværksindstillinger, genstart maskinen, og opret en ny WiFi forbindelse til routeren.
Siden det er en M1, skulle det ikke undre mig, at den nogenlunde reagere som en iPhone. Den gør det nemligt også, hvor man kan overkomme problemet ved at slette netværksindstillinger, genstart og oprette nyt netværk.
"Prøv at slette WiFi forbindelsen i netværksindstillinger, genstart maskinen, og opret en ny WiFi forbindelse til routeren"
- det har jeg nu prøvet nogle gange, uden at det har ændret noget:
Jeg afbryder forbindelsen, genstarter og tilslutter igen...men computeren 'husker' navnet på netværket samt adgangskoden; kan det være et problem?
Jeg har nøjagtig samme problem som dig - dog med en lidt nyere MacBook Pro M2 Max. Når jeg starter op, så går der ofte 20-30 sekunder før jeg er på internettet ... irriterende! (Jeg har på fornemmelsen, at det er Ventura OS X den er gal med?)
Du kan også prøve at nulstille routeren. Giver du dit WIFI samme SSID og kodeord, så kobler alle enheder du har på automatisk alligevel, så det tager kun et par minutter at prøve af.
Er 'nulstille ikke det samme som 'genstarte' - jf. mit første indlæg? I så fald er det jo - uden held - forsøgt(?)
"Jeg har på fornemmelsen, at det er Ventura OS X den er gal med?"
- samme fornemmelse har jeg! Da jeg talte med Apple Support, blev jeg tilskyndet till at opdatere (til Ventura 13.6.1), hvilket jeg gjorde, uden at dét gav nogen forbedring.
"Prøv dette!..."
- er nu forsøgt: Ingen ændring!
h2vh skrev:Er 'nulstille ikke det samme som 'genstarte' - jf. mit første indlæg? I så fald er det jo - uden held - forsøgt(?)
Genstarte er at slukke og tænde. Nulstille er at bruge hardware reset-knappen på routeren, og sætte den op fra ny igen.
(Forsinket) tak for svar.
Det er så længe siden, jeg satte routeren op, at jeg er bange for, at dét kunne skabe større problemer!
'Ventetiden' på forbindelse er < 30 sekunder - og det har jeg efterhånden vænnet mig (nogenlunde) til :)