På min MBP 2011 med defekte højtalere, bruger jeg et par JBL Go Essential (en ad gangen) til afspilning direkte i YouTube, til afspilning af downloadede YT-videoer, og til afspilning af DVD'er.
Det har fungeret gnidningsløst i over et halvt år, lige til i dag, hvor VLC er begyndt at forvrænge lyden helt vildt, efter at VLC hang så meget, at jeg måtte lave en forced shutdown af Mac'en.
Det er ikke selve højtalerne, for de spiller fint, når jeg ser YouTube direkte.
Det er ikke BlueTooth-forbindelsen, for jeg har haft fjernet og tilføjet begge højtalere igen uden bøvl.
Der er ikke noget galt med lyden, når jeg afspiller DVD'er.
Genstart af Mac'en har ikke hjulpet.
Jeg har slettet en mappe med en enkelt VLC-indstilling fra Library i brugermappen uden success.
Installering af seneste version af VLC (3.0.18) har ikke hjulpet.
Det er heller ikke selve filerne, for jeg har testet .mpg og .mp4 i QuickTime, og her er lyden intakt.
Jeg kan ikke teste .avi, da QuickTime i High Sierra ikke kan afspille avi'er.
Som det ser ud lige nu, er det altså kun, når jeg afspiller video, som ligger på den interne disk (SSD).
Jeg har snuset lidt til VLC's FAQ, e.t.c., men det er mere rodet end bagsiden på et server-rack, så det har jeg opgivet.
Nogen forslag?
Nu virker VLC igen.
Enten reparerede den sig selv, eller også hjalp det at flyttet "vlcrc" fra User -> [Brugernavn] -> Library (via Gå-menuen) -> Preferences -> org.videolan.vlc ud på skrivebordet.
Skægt nok har den fil ikke genskabt sig, efter at jeg startede VLC op igen, så jeg grubler lidt over, hvad den lille røver egentlig skal bruges til.
Nå, den ryger på lager i første omgang, og hvis alt ellers virker korrekt, bliver den zappet.
Det ville godt nok være rart at vide, hvad der egentlig skete.