xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
187
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan skifter jeg Administrator brugeren OS El Capitan og/
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

3

0
14. august 2023 @ 05:53
Nyt medlem

Jeg er løbet ind i vanskeligheder nu hvor jeg vil give min gamle iMac videre til en Nevø. Problemet er at jeg ikke via min Time Machine kan undgå at overføre 'det hele'.

Men da jeg ikke vil have Nevøen at skal indtaste min Adganskode, vil jeg gerne, efter at havde slettet alle mine filer, kunnet skrive hans fulde navn som ejer og indtaste en aftalt adgangskode - som Administrator.

Jeg har kæmpet i 2 dage, men kan ikke løse problemet - måske fordi jeg er blevet for gammel (77 år).

Håber at nogen kan skrive er svar på jævnt dansk, eller i nødstilfælde henvise mig til nogle sider (helst på dansk) som kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

maleranders
  12
1
  796

3119

434
PallMei (Skribent)
14. august 2023 @ 07:51
Virtual Machine

Hej Anders

Apple har lavet en vejledning over ting man skal gøre inden man sælger eller giver sin maskine videre. Det trin du mangler er nok geninstallation, men du må hellere tjekke at du har gjort det hele;

https://support.apple.com/da-dk/HT201065

3

0
14. august 2023 @ 10:45
Nyt medlem
PallMei skrev:

Hej Anders

Apple har lavet en vejledning over ting man skal gøre inden man sælger eller giver sin maskine videre. Det trin du mangler er nok geninstallation, men du må hellere tjekke at du har gjort det hele;

Tak for venligheden, men jeg har altså været igennem en geninstallation, desværre via Time Machine, og der får man jo ikke muligheden for at vælge hvad man vil installere. Maskinen kører fint, jeg vil bare gerne skifte brugerens (administratorens) navn og adgangskode .......

maleranders

3119

434
PallMei (Skribent)
14. august 2023 @ 12:20
Virtual Machine
Anders Kirkegaard skrev:
PallMei skrev:

Hej Anders

Tak for venligheden, men jeg har altså været igennem en geninstallation, desværre via Time Machine, og der får man jo ikke muligheden for at vælge hvad man vil installere. Maskinen kører fint, jeg vil bare gerne skifte brugerens (administratorens) navn og adgangskode .......

Hvor gendanner du med timemachine. Skal han ikke have en helt ren og frisk maskine eller er der en grund til at hente noget fra backup.

3

0
14. august 2023 @ 12:47
Nyt medlem
PallMei skrev:
Anders Kirkegaard skrev:
PallMei skrev:

Hej Anders

Hvor gendanner du med timemachine. Skal han ikke have en helt ren og frisk maskine eller er der en grund til at hente noget fra backup.

Stadig tak for din interesse, men sagen er så kringlet at du tror det er løgn. Kort fortalt, så var den oprindelig plan at min Hustru skulle have iMac'en, og det  var medens den var OS HIgh Sierra. Af grunde jeg ikke længere kan huske, så brugte hendes Time Machine, hvor jeg jo blev tvunget til at slette HD'en undervejs, og så blev maskinen 'genfødt' som min Hustrus maskine, men nu med OS El Capitan som styresystem - ligesom hendes lille MacBook Air havde. 

Grunden til at jeg ikke bare kan geninstallere er at Gendannelses serveren (sådan skriver maskinen) stadig er High Sierra - og det forhindrer at jeg kan komme videre.

Jeg har endda prøvet at overføre en installations-fil til en Mac OS udvidet formasteret USB-stik, fordi jeg håbede at kunnne boote derfra, men det er heller ikke lykkedes.

Det hele ligner en 'Catch 22' historie

Ved du hvad der vil ske hvis jeg også sletter den lille gendannelses HD, som jo altså åbenbart er det nyere OS end det som 'den store HD' er?

maleranders

3119

434
PallMei (Skribent)
14. august 2023 @ 13:03
Virtual Machine
Anders Kirkegaard skrev:

Stadig tak for din interesse, men sagen er så kringlet at du tror det er løgn. Kort fortalt, så var den oprindelig plan at min Hustru skulle have iMac'en, og det  var medens den var OS HIgh Sierra. Af grunde jeg ikke længere kan huske, så brugte hendes Time Machine, hvor jeg jo blev tvunget til at slette HD'en undervejs, og så blev maskinen 'genfødt' som min Hustrus maskine, men nu med OS El Capitan som styresystem - ligesom hendes lille MacBook Air havde. 

Det lyder lidt som om du har fået installeret den version din iMac var født med. Mig bekendt, så installere timemachine ikke macOS, bortset fra hvis du vil fortryde en macOS opdatering. Men kan tage fejl. Min erindring er at man først installere macOS og derefter starter overførselassistent som indlæser backup fra timemachine og her kan man vælge hvor meget der skal hentes.

Grunden til at jeg ikke bare kan geninstallere er at Gendannelses serveren (sådan skriver maskinen) stadig er High Sierra - og det forhindrer at jeg kan komme videre.

Er ikke helt med, hvorfor den skulle skrive det.  

Jeg har endda prøvet at overføre en installations-fil til en Mac OS udvidet formasteret USB-stik, fordi jeg håbede at kunnne boote derfra, men det er heller ikke lykkedes.

Ved du hvad der vil ske hvis jeg også sletter den lille gendannelses HD, som jo altså åbenbart er det nyere OS end det som 'den store HD' er?

Nu ved jeg ikke hvilken iMac vi snakker om. Men hvis den understøtter gendannelse over internet, så prøv at holde alt+cmd+r nede under opstart for at hente den nyeste den nyeste version din maskine understøtter. Du kan læse det under afsnittet Andre macOS-installeringsmuligheder.

https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Hvis det stadig ikke virker, så skriv lige hvad det er for iMac der er tale om.  

3

0
14. august 2023 @ 14:56
Nyt medlem
PallMei skrev:
Anders Kirkegaard skrev:

Det lyder lidt som om du har fået installeret den version din iMac var født med. Mig bekendt, så installere timemachine ikke macOS, bortset fra hvis du vil fortryde en macOS opdatering. Men kan tage fejl. Min erindring er at man først installere macOS og derefter starter overførselassistent som indlæser backup fra timemachine og her kan man vælge hvor meget der skal hentes.

Er ikke helt med, hvorfor den skulle skrive det.  

Nu ved jeg ikke hvilken iMac vi snakker om. Men hvis den understøtter gendannelse over internet, så prøv at holde alt+cmd+r nede under opstart for at hente den nyeste den nyeste version din maskine understøtter. Du kan læse det under afsnittet Andre macOS-installeringsmuligheder.

https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Hvis det stadig ikke virker, så skriv lige hvad det er for iMac der er tale om.  

Der er tale om en iMac medio 2011 .... og medens jeg  venter på evt. yderlig hjælp fra dig, så vil jeg da prøve dit forslag.

Med venlig hilsen, Anders

Som lige har fået en lille forskrækkelse, idet det nemlig ser ud til at ville tage et døgn! Tror du vil være bedre hvis jeg forbandt Router og iMac'en med kabel, jeg tror jeg har et som er langt nok ....

maleranders

3119

434
PallMei (Skribent)
14. august 2023 @ 15:18
Virtual Machine

Der er tale om en iMac medio 2011 .... og medens jeg  venter på evt. yderlig hjælp fra dig, så vil jeg da prøve dit forslag.

Ok, hvis det er så gammel en maskine er jeg ikke sikker på at den understøtter internet gendannelse. Min late 2009 27" imac gør ikke.

Som lige har fået en lille forskrækkelse, idet det nemlig ser ud til at ville tage et døgn! Tror du vil være bedre hvis jeg forbandt Router og iMac'en med kabel, jeg tror jeg har et som er langt nok ....

Ok. Måske den gør. Kabel er altid bedst hvis det er praktisk muligt, men jeg tror ikke du skal stole alt for meget på et tidligt tids estimat, men hvis den bliver ved med at tage evigheder så prøv med kabel.

Lige et par links hvis du må opgive og vil skifte til usb-stick

henter ældre macos

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

Laver en bootable installer efterfølgende

https://support.apple.com/da-dk/HT201372

3

0
14. august 2023 @ 16:50
Nyt medlem
PallMei skrev:

Ok, hvis det er så gammel en maskine er jeg ikke sikker på at den understøtter internet gendannelse. Min late 2009 27" imac gør ikke.

Ok. Måske den gør. Kabel er altid bedst hvis det er praktisk muligt, men jeg tror ikke du skal stole alt for meget på et tidligt tids estimat, men hvis den bliver ved med at tage evigheder så prøv med kabel.

Lige et par links hvis du må opgive og vil skifte til usb-stick

henter ældre macos

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

Laver en bootable installer efterfølgende

https://support.apple.com/da-dk/HT201372

Jeg er mørbanket i dag, så jeg trækker stikket, og vil måske prøve i morgen - hvis altså jeg kan hitte ud afdet, jeg har aldrig arbejdet i/med Terminal .... Men endnu en gan: Tak frodi du prøve at h jælpe mig!

maleranders

2214

49
14. august 2023 @ 16:51
ASCII jonglør

Kan du ikke "bare" oprette en ny administrator bruger, og så log ind med denne for at slette din nuværende bruger ??

Husk inden du sletter at flytte applikationer og andet i den nuværende bruger ind i den nye.

Indstil brugere, gæster og grupper

4872

471
14. august 2023 @ 18:04
FPU

Hvis du opretter en ny bruger med administrator-rettigheder, som Rene Larsen foreslår, kan du bagefter klikke dig ind i din TM-backup, ligesom du klikker dig igennem mapperne på din iMac, og plukke det, du skal bruge ved at trække det fra TM-vinduet over i den rette mappe på iMac'en.

Når du så er færdig, kan du starte iMac'en op på den nye bruger og slette din oprindelige konto.

P.S. Hvor bor du sådan cirka? Måske er der en Macnyt'er i nærheden, som kan hjælpe dig fysisk.

Spirituel Maskine

3

0
15. august 2023 @ 09:28
Nyt medlem
Tonny Freimanis skrev:

Hvis du opretter en ny bruger med administrator-rettigheder, som Rene Larsen foreslår, kan du bagefter klikke dig ind i din TM-backup, ligesom du klikker dig igennem mapperne på din iMac, og plukke det, du skal bruge ved at trække det fra TM-vinduet over i den rette mappe på iMac'en.

Når du så er færdig, kan du starte iMac'en op på den nye bruger og slette din oprindelige konto.

P.S. Hvor bor du sådan cirka? Måske er der en Macnyt'er i nærheden, som kan hjælpe dig fysisk.

Kære Tonny & Rene, jeg bor i Hundested. Efter at havde sovet, er jeg kommet til den konklusion, at jeg ville blive lykkkelig hvis bare jeg fandt en måde at få slettet hele maskinen selvom om alle mine programmer forsvinder, og så få givet nevøen en iMac med High Sierra, hvor både Mac HD'en og Gendannelses HD'en kan 'snakke' med hinanden.

I morgen skal jeg 2-3 dage til en ven i Sverige, men det ville da være fantastisk, hvis I, eller andre, havde en 'opskrift' på hvordan jeg kan få genfødt en god 'nøgen' iMac med High Sierra - når jeg igen er hjemme.

Under alle omstændigheder skal I have I have tak for interesse og forslag ...

Med venlig hilsen Anders

maleranders

8700

221
15. august 2023 @ 09:37
Poseidon

Sørg for din Mac er forbundet til Internettet, derefter genstart den og hold Kommand + Alt + R nede, indtil den starter op i recovery systemet. Derfra kan du vælge Diskværktøj i toppen og formatere disken hvis du ønsker det, samt geninstallere et nyt system.

Der var engang en Mac...