xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
187
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Ekstern skærm hvilken opløsning
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

2618

88
04. august 2023 @ 11:10
Bit kongen

MacBook Pro 13" M1 understøtter mig bekendt op til 6K på den eksterne skærm men hvilken opløsning anbefaler i?

Jeg tænker 6K må virke reet småt når man sidder foran sådan en 32" skærm?

4
3
  1151

279

42
04. august 2023 @ 14:42
Juniormedlem

Det er småt, men hvis den gør som iMac 5k (27" skærm), så kører den skaleret i en lavere standardopløsning. På iMac 5K er standard "opløsningen" 2560x1440. I praksis vil det sige, at skærmbilledet vises i 200% størrelse hvor 5120x2880 er 100%..

Disse "opløsninger" (zoom) er tilgængelige på min MacMini M2 Pro med en 27" iMac der er lavet om til skærm:

Fordelen ved højtopløste skærme er at billedet er superskarpt. Ulempen er prisen, den billigste 6K skærm jeg kan finde sådan lige her og nu, er Dell’s UltraSharp U3224KB, den koster lidt over 21000,- Dkr. og Apples Pro Display XDR er fra dobelt op. Selv Apples 27" 5K Studio Display starter ved 13999,-.

Hvis jeg skulle ud og købe en skærm her og nu, så ville jeg kigge på Dell UltraSharp U3223QE med IPS Black display. Den giver meget for pengene (lige nu 6.639,95 incl moms på Dells online shop) og Dells UltraSharp skærme har altid været høj kvalitet.

/Carsten

2618

88
07. august 2023 @ 18:28
Bit kongen

Tak for tilbage melding Carsten 

Efter en del overvejelser og efter at have sig mig selv i øjnene ude på badeværelset faldt beslutningen på en noget mere moderat prissat 4K skærm fra LG, som burde ankomme i morgen.

Jeg bruger den udelukkende til arbejde, hvilket vil sige alt andet end billed redigering / video eller spil så jeg tror det er et fornuftigt valg og hvis ikke så er det ikke det store økonomiske tab.

8700

221
08. august 2023 @ 11:13
Poseidon
Jesper Arning skrev:

Jeg tænker 6K må virke reet småt når man sidder foran sådan en 32" skærm?

Det afhænger vel af øjnene som ser på den. :) Apples 27" skærm og iMac er jo begge på 5K, og det er jo en fin opløsning til størrelsen. Over de næste ti år bliver det nok standard med 6K i start 30'erne, og 8k i slut 30'erne for skærme.

Samsung har puttet sin 27" 5k skærm på markedet nu (Viewfinity S9), og her fra start af er den allerede en tudsemand billigere end Apples tilsvarende skærm, og den vil med alt sandsynlighed få skåret et par tusinde mere af sig til Black Friday og januar udsalget. Så det er et godt alternativ.

Men ellers er det lidt småt med paneler på vej. Der kommer nogle enkelte over det næste år, men ikke nok til at markedet rykker sig meget tror jeg, når det kommer til prisen og udvalget af skærme. Så skal det være billigt, så er det 4k man skal gå efter, og skal det være godt, så er det 5k. Skal det være optimalt, og du har et pengetræ, så er det 6k.

Der var engang en Mac...

179

42
08. august 2023 @ 15:14
Novice

Jeg købte i sidste uge et Apple Studio Display, er det fedt = ja.

Er det prisen værd sammenlignet med en oldgammel iMac fra 2010? Nja, nok ikke i min optik på trods af lyd, kamera og super opløsning....alt er objektivt.

Prorege